19.04.2024
 
2012: שנה מוצלחת במיוחד לתיירות בצפון

 

 

שירות חדשות תיירות

הרשות לפיתוח הגליל, המיוצגת ב-IMTM על ידי עמותות התיירות בצפון וכפרי הדרוזים והצ'רקסים, מסכמת שנה מוצלחת במיוחד לתיירות הגלילית. על פי נתוני התאחדות המלונות בישראל, מספר הלינות במלונות בטבריה, סובב כנרת, נצרת ומלונות בגליל, נאמד ב-3,286,000 לינות. מדובר בעלייה של שלושה אחוזים בהשוואה לשנת 2011.

המגמה החיובית סומנה כבר בתחילת 2012, כאשר מכון דחף בהנהלת מינה צמח, פרסם סקר שממנו עלה כי העדפות הנופש של הישראלים השתנו. על-פי הסקר, שהוזמן על ידי המשרד לפיתוח הנגב והגליל, 44% מהנופשים בישראל העדיפו חופשה בצפון לעומת 18% בלבד שהעדיפו את אילת.

נצרת עולה, טבריה תופסת חו"ל

בעוד שמספר לינות התיירים בישראל בשנת 2012 רשם ירידה כללית של 2%, מספר לינות התיירים במלונות הצפון דווקא עלה. בחלק מערי הצפון נרשמו עליות מרשימות: טבריה, למשל, ששומרת על מקומה בקרב הישראלים, דורגה השנה במקום הרביעי בקרב תיירים, מיד אחרי ירושלים (34%), תל אביב (25%) ואילת (11%). חשוב לציין כי הזינוק שחל בעשור האחרון בטבריה מושפע בעיקר מעליית לינות התיירים מחו"ל. אם בשנת 2002 מספר הלינות השנתי של תיירים בטבריה עמד על 70 אלף, אזי עשור מאוחר יותר ב-2012, מספר לינות התיירים בעיר זינק ל-832 אלף (פי 12!).

שקט יחסי מבחינה פוליטית

בשנת 2012, בלטה במיוחד העלייה בפופולריות של נצרת כיעד תיירותי מועדף. מספר הלינות הכולל בעיר עמד על 376 אלף, דבר המבטא עלייה של 10% לעומת שנת 2011. עיקר הגידול השנה (של כ-25%) נרשם דווקא בלינות של ישראלים בעיר.

טארק שחאדה, מנכ"ל עמותת נצרת לתרבות ותיירות מסביר: "מגוון האירועים התרבותיים, השווקים הססגוניים, האתרים ההיסטוריים והעובדה כי שורר פה שקט יחסי מבחינה פוליטית, הם רק חלק מהסיבות שמיתגו את נצרת כיעד מועדף על מפת התיירות. התנופה האדירה הזו היא גם תוצר של פעילות שיווק אינטנסיבית והפיכתה של העיר למרכז הכנסים של הצפון. פסטיבלים שונים כמו הכריסמס מרקט והעובדה כי בעיר קיימת ארומה של חוצלארץ, הדגישו את הקסם שלה בעיני ישראלים רבים".

עו"ד שמי כהן, מנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל, הוסיף: "ב-2013 אנו צופים עלייה משמעותית נוספת מבחינת תיירות החוץ בגליל. מזג האוויר הנוח, תנופת הפיתוח, בניית המלונות החדשים והעובדה כי מדובר בריאה הירוקה של מדינת ישראל, מדגישים את הפוטנציאל של הגליל להפוך למוקד תיירות עולמי. במקביל להשקעה בתיירות החוץ, המשרד לפיתוח הנגב והגליל והרשות, יוזמים ושותפים ברצף פסטיבלים מקומיים שהפכו למסורת מפוארת".

בין אירועי התיירות שהרשות לפיתוח הגליל מובילה בשיתוף עם משרד התיירות: פסטיבל "גליל מדור לדור", "בשביל היין", "חורף של ציפורים", "ימי ענף הזית" רוכבים גליל בשיתוף עם איגוד האופניים בישראל ועוד. בנוסף לרשות לפיתוח הגליל ומשרד התיירות שותפים לפעילות משרד ראש הממשלה, פורום עמותות התיירות בצפון, רשות הטבע והגנים, קק"ל, החברה להגנת הטבע, ענף הזית, מועצת גפן היין ואחרים.

בתערוכת התיירות הבינלאומית שתיפתח מחר, ישתתפו תשעה ביתנים מטעם הגליל, ביניהם: שמונה ביתנים של עמותות התיירות בצפון. בנוסף להצגת מגוון אפשרויות הבילוי באזור הגליל, תתקיים בין מבקרי הביתנים, הגרלה שתזכה את אחד האורחים בטיסה בכדור פורח. ביתן חשוב נוסף שיוצג מחר מטעם הגליל הוא ביתן של "כפר ביקרתם" המקדם את התיירות בכפרים הדרוזים והצ'רקסים.

מנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל מוסיף: "מה שמסייע למנף ההצלחה התיירותית בגליל היא התגייסות האוכלוסייה כולה וההשתתפות הפעילה של הכפרים הערביים. ב-2013, המשרד לפיתוח הנגב והגליל צפוי לשכפל את מודל הפעילות המוצלח של 'כפר ביקרתם' ולהעתיקו לכפרים הבדווים כדי למנף את הכלכלה בכפרים אלו. חשוב לזכור כי התיירות היא לא רק עוגן מרכזי להתפתחות כלכלית של האזור, אלא הזדמנות מיוחדת לקדם ערכים של שותפות, אחווה ומפגש תרבויות".

04/02/2013