28.03.2024
 
קרני לשקדי: "ההתאחדות לא תירתע מנקיטת כל האמצעים המשפטיים"

 

 

שירות חדשות תיירות

יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות, קובי קרני, שלח למנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, את המכתב הבא:

 

לכבוד

מר אליעזר שקדי

מנכ"ל אל על

 

 

שלום רב,

 

הנדון: הודעת חברת אל-על בדבר הורדת עמלת הבסיס לסוכני הנסיעות

 

 

בשם התאחדות סוכני נסיעות ותיירות בישראל וחבריה, הריני לפנות אליך כדלקמן:

 

  1. הודעת אל-על לסוכני הנסיעות, בדבר כוונתה להפחית את הגמול המגיע לסוכנים מעמלה בשיעור של 7% לעמלה בשיעור של 5%, החל מיום 1/5/13, התקבלה בהפתעה ובאכזבה רבה.

  2. למרבה הצער, דומה כי אל-על מבקשת להצטרף לשורות אותן חברות תעופה, אשר פועלות בניסיון להתחמק מחובותיהן החוזיות כלפי סוכני הנסיעות ומתוך רצון להשיא את רווחיהן על גבם של סוכני הנסיעות. סוכני הנסיעות ציפו מחברת התעופה הלאומית של ישראל כי תנהג אחרת וממילא כי תמלא אחר כל חובותיה החוזיות.

  3. כידוע לך היטב, בהיותה של אל-על חברה באיגוד היאט"א, קיים בינה לבין סוכני הנסיעות מערך חוזי מיוחד ומקיף (הסכם יאט"א), המסדיר את כל היבטי חובות וזכויות הצדדים. בין היתר, מחייב הסכם יאט"א את חברות התעופה החברות באיגוד היאט"א, ולרבות את אל-על, לשלם לסוכני הנסיעות גמול עבור השירותים שהם מעניקים עבורן, כאשר ברור לכל כי על גמול זה להיות הוגן וסביר. 

  4. בנסיבות אלו, ברור כי הודעת אל-על על כוונתה להפחית את שיעור הגמול המשולם לסוכני הנסיעות מ-7% (שהיה גם ככה נמוך) ל-5% מהווה הפרה של הסכם יאט"א. בנסיבות הידועות לך היטב, גמול בשיעור של 5% על אחת כמה וכמה אינו מהווה גמול הוגן וסביר ואינו מכסה את מרבית עלויותיהם של סוכני הנסיעות.

  5. מבלי לפגוע באמור, אציין במעמד זה כי יש גם לדחות את ההתראה הקצרה - בת שלושה חודשים בלבד - טרם נקיטת אל-על בצעד הדרסטי להפחתת שיעור הגמול המשולם מזה שנים רבות לסוכני הנסיעות. להערכת ההתאחדות, ממילא בלתי סביר ובלתי חוקי לתת הודעה מסוג זה בהתראה קצרה כל כך. 

  6. חומרת הפרתה הצפויה של אל-על את חובתה לתשלום גמול הוגן וסביר לסוכני הנסיעות, מתחדדת שבעתיים לנוכח היותה של אל-על מונופולין ולנוכח היותה חברת תעופה משמעותית ביותר במכירות סוכני הנסיעות.  

  7. למותר להוסיף ולציין, כי הפחתה דרסטית כאמור בשיעור העמלה המשולמת לסוכני הנסיעות מזה שנים רבות, הינה בעלת השלכות ותוצאות הרסניות ובלתי מתקבלות על הדעת עבור מאות סוכני נסיעות ובני משפחותיהם. 

  8. אני תקווה כי אל-על תחזור בה מהודעתה וכי מערך היחסים בינה לבין סוכני הנסיעות בישראל ימשיך כסדרו, כפי שמערך זה קיים במשך שנים רבות.

  9. באותה נשימה אציין, כי ההתאחדות לא תירתע מנקיטת כל האמצעים המשפטיים הקיימים למען שמירה על זכותם הבסיסית של סוכני הנסיעות לקבלת גמול הוגן וסביר מאת אל-על. 

  10. לנוכח האמור, אבקשך להודיע, בתוך 7 ימים ממועד מכתבי זה, על חזרתה של אל-על מהודעתה לסוכני הנסיעות. 

  11. במידה ואל-על לא תחזור בה מהודעתה המפרה, לא תיוותר בידי ההתאחדות הברירה אלא לפנות אל יועציה המשפטיים ולהפניית הנושא לאפיק משפטי. על כל הנובע והמשתמע מכך.

 

03/02/2013