20.04.2024
 
מנכ"ל משרד התיירות: פגיעת עמוד ענן בתיירות הנכנסת תסתכם בשיעור של אחוזים בודדים

 

 

שירות חדשות תיירות

"לאור צעדי המשרד אני מעריך שפגיעת עמוד ענן בתיירות תסתכם בסופו של דבר בירידה בתיירות הנכנסת בשיעור של אחוזים בודדים, אולי 3-4 אחוזים לכל היותר. אני מעריך כי השפעת מבצע עמוד ענן תסתיים עד חודש מאי השנה" - כך אמר מנכ"ל משרד התיירות נועז בר ניר בפאנל בנושא התמודדות תעשיית התיירות עם השפעות מבצע "עמוד ענן", שהתקיים היום בכנס הרצליה לתיירות.

בפאנל השתתפו גם עמי הירשטיין, יו"ר ועדת השיווק של התאחדות המלונות, נתן חיים ג'בלי מנכ"ל הרשות לפיתוח הנגב, מנכ"ל ארקיע גדי טפר, מנכ"ל חברת אשת תיירות נכנסת אמנון בן דוד ויעל שילה, נציגת התאחדות מורי הדרך.

בתוך כך אמרה יעל שילה, מורת דרך, כי "זכורות לנו מעט שנים כאלה, להוציא את האינתיפאדה. מורה דרך רגיל לא עובד בכל ימות השנה, אלא בסביבות 120 ימים. 20-30 קבוצות שמבטלות את הגעתן (בעקבות מבצע עמוד ענן) הן משמעותיות מאד, הן מהוות כ-30-40% בהכנסה". שילה ציינה כי לדעתה "עמוד ענן הוא רק מסמר נוסף במשבר המתמשך, אם ניקח את המשבר הכלכלי במערב, את איומי המלחמה באיראן, והנשק הכימי בסוריה, כל אלה מרתיעים תיירים פוטנציאליים מלהגיע, וגם אלה שמגיעים הגיעו בקבוצות קטנות יותר. גם באתרי התיירות רואים ירידה בכמות התיירים המבקרים, בכנסיית הקבר, בהר הזיתים - שעות של המתנה התקצרו לדקות. ההדרכות של אביב 2013 נדחו לאביב 2014".

נועז בר ניר מנכ"ל משרד התיירות הוסיף כי "למרות האיומים הביטחוניים הגענו לשיא של כל הזמנים בתיירות הנכנסת. חשוב גם לזכור שחודשים ינואר-פברואר הם תמיד חודשים די חלשים, ועם זאת רק אתמול הגיעה טיסה ישירה לאילת. עשינו צעדים גדולים על מנת לשקם את התיירות לדרום, שמורכבת בעיקר מתיירות פנים, ואני מקווה שכל הצעדים הללו יסייעו לדרום להתאושש. עם זאת, הסיפור הגדול הוא בכל שאר אתרי התיירות בארץ: בחודש נובמבר מס' התיירים ירד ב-10%, בדצמבר הוא ירד ב-9% ומס' הלינות ב-14%. מבחינת העבודה מול סוכנים בחו"ל לא היו פגיעות מלבד פגיעה בצ'רטרים לאילת, זו הפגיעה המשמעותית ביותר. לכן הוספנו לקמפיינים בחו"ל תקציבים נרחבים, ביניהם ניתן גם דגש על אילת."

עמי הירשטיין אמר כי הוא אופטימי וסבור כי המשבר יסתיים בעוד 3-5 חודשים. "בשיווק ברמה העולמית אנחנו מדברים על מיתוג של המדינה. צריך להמשיך את אותה מגמה והשקעות שנעשו עד היום. איך מטפלים באירועים כדי לנקות את השטח. כי היום עדיין ישנה תחושה בעולם שישראל איננה מקום בטוח. צריך לעבוד להוכיח שישראל היא אכן מדינה בטוחה וכן להמשיך לעזור לזרועות השיווק. באשקלון אנחנו כבר ארבע שנים משקיעים ללא עזרה מן הממשלה. למרות הניסיונות לקדם לדוגמה כנסים באשקלון, אף אחד לא מגיע. מה שחשוב ומשרד התיירות עושה זאת, זה להמשיך עם הקמפיינים הבינלאומיים".

גדי טפר אמר בפאנל כי "ביום שטיל פגע בבית בראשון לציון, סמנכ"ל איירבוס התארח אצלי בארץ. באותו יום המנכ"ל העולמי צלצל אליו ואמר לו לעזוב את ישראל מיד. לאף אחד היום אין האומץ להוציא טיסה מפריס לאילת".

עוד אמר טפר כי ארקיע בוחנת אפשרות להפעיל טיסות לים המלח. טפר אמר גם כי בארקיע מרגישים כעת התעוררות לעונה הבאה.

מבצע "עמוד ענן" שהתרחש בנובמבר 2012 גרם נזק ניכר לתעשיית התיירות הישראלית בכלל ובדרום בפרט. באזור הדרום מרוכזים רק 3% מהאכסון המלונאי ולכן השפעתו על המשק זניחה. עם זאת, הנזק הגדול יותר נגרם לתיירות הכללית לישראל, בעיקר לערים המבוססות על תיירות חוץ. עיקר הפגיעה היא לטווח התקופה של 11/2012-5/2013.

בעקבות כך הוחלט במשרד התיירות על ביצוע מספר פעולות מידיות במטרה לצמצם את הנזקים שנוצרו ולקצר את משך ההתאוששות מהמשבר. בין היתר, ניתנה תוספת תקציב לקיום קמפיינים שיווקיים בארץ ובחו"ל, ותוגברו מערכי הסיוע (הסכמי שיווק, קרן שיווק ועוד). כמו כן, נקט המשרד במספר צעדים מיידים:

  • קמפיינים ברוסיה, אוקראינה, ארה"ב, גרמניה, סקנדינביה ועוד. בסה"כ, הושקעו כ-35 מיליון שקלים בקמפיינים שיווקיים ובתגבור פעילויות הפרסום בארץ ובחו"ל לעידוד התיירות לישראל, לרבות לאזור הדרום.

  • קמפיין "חופשת חורף בישראל" בשיתוף עם התאחדות המלונות בישראל, בעלות של כ-3.4 מיליון שקלים.

  • קמפיין "Go Daroma" לעידוד עסקים קטנים בתיירות ולינות, בעלות של כ-300 אלף שקלים, ובנוסף תגבור פעולות השיווק של פסטיבל "דרום אדום" שיתקיים בחודש פברואר בעלות של כ-100 אלף שקלים.

  • נוהל אירועים מיוחד ליישובי הדרום - הוראת שעה: השתתפות המשרד בעלות של עד כ-50% מסך ההוצאה הכוללת, באירועים שיתקיימו בין ה-1.1.13- 30.6.13 בהשקעה כוללת של כ-700 אלף שקלים.

  • תגבור קרן השיווק למארגני תיירות נכנסת בסך מיליון שקלים.

  • נוהל סיוע להקמת עסקים קטנים ויחידות אירוח בדרום במענק של עד כ-24% מעלות ההשקעה הכוללת.

  • הגדלת הייעוץ בחממות תיירות לתיירנים באזור הדרום: הגדלת התקציב לחממות התיירות ב-200 אלף שקלים ובסבסוד של עד כ-75% מעלות הייעוץ.

 

28/01/2013