26.04.2024
 
"שוק התיירות נתון ברשת הסדרים כובלים של יאט"א שספק רב אם יש להם פטור בחוק"

 

 

שירות חדשות תיירות

"החלטה 800f של ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א) הופכת מצב לא פשוט ממילא של סוכני הנסיעות, בעולם שבו סוכן הנסיעות נתון בלחצים תחרותיים הולכים וגוברים - למצב קשה ומסובך המגביל את יכולתם של הסוכנים לבצע מהלכים עסקיים מקובלים", כך נמסר ממשרדו של עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על הגבלים עסקיים לשעבר וכיום עו"ד פרטי בתחום ההגבלים העסקיים, בכנס השנתי של ההתאחדות שהתקיים בכפר המכביה.

מדובר בהחלטה של יאט"א שאושרה בספטמבר 2012 ואשר יוצרת הנחיות אחידות לכל חברות התעופה בדמות "המלצות", לגבי הקריטריונים הכספיים שיוחלו על משרדי סוכני נסיעות. כזכור, יאט"א היא האיגוד של מאות חברות תעופה ברחבי העולם, לרבות חברות המתחרות ביניהן בקווים היוצאים מישראל ואליה. מזה שנים מספר טוענת ההתאחדות, באמצעות עו"ד שטרום, כי יאט"א מקרטלת למעשה את חברות התעופה לגבי התנאים המסחריים שחברות אלה נותנות לסוכני הנסיעות וכי בפועל קיימת אחידות אסורה המונהגת על ידי יאט"א בתחום סוכנויות הנסיעות.

"בעקבות החלטה 800f יהיה קשה מאוד להיחשב, על ידי כל חברות התעופה ביאט"א - כבעל איתנות פיננסית בתחום התיירות. סוכנויות רבות שהיו פטורות מהגשת ערבות ככל הנראה לא יעמדו בהגדרה הנדרשת, יצטרכו להגיש ערבות וכפועל יוצא תיפגע יכולתן לגדול ולהתרחב".

המצב החדש ימנה חמישה יחסים פיננסיים אשר כל אחד מהם יעמוד בפני עצמו במקום המצב הנוכחי המונה שלושה קריטריונים המחושבים באופן מצטבר כך שעמידה איתנה בשני קריטריונים עשויה לחפות על חולשה בקריטריון שלישי.

המצב החדש ידרוש יחס גבוה בין הרווח התפעולי להוצאות המימון של סוכנות הנסיעות באופן העלול ביכולת המינוף שלהן. המשמעות האופרטיבית עשויה לבוא לידי ביטוי בחוסר הכדאיות ליטול הלוואות לשם מיחשוב סוכנויות, מיזוגים וכן הלאה.

בניגוד למצב הנוכחי הגוזר את גובה הערבות מאיתנותה הפיננסית של הסוכנות, המצב החדש יקבע סכום אחיד לערבויות. סכום זה יהיה מוטה כלפי מעלה שכן יחושב על פי ממוצע שלושת החודשים החזקים ביותר בשנה של הסוכנות להבדיל מהשיטה הנוכחית המחשבת את הערבות לפי הממוצע השנתי הכללי שלה.

בהמשך הכנס הוצגה סקירת הפעילות שביצע המשרד מול הרשות להגבלים עסקיים: בתחילת השנה נעשתה פנייה אל הממונה, ביחד עם עו"ד דוד זיילר ועו"ד רן קדם ממשרד עו"ד הרצוג, פוקס, נאמן בקשר עם קריסת חברות התעופה מאלב וספאנאייר. הממונה על ההגבלים העסקיים קיבל את עמדת סוכני הנסיעות וקבע כי כל סוכן נסיעות רשאי להגיש הודעת dispute למערכת ה- BSP על מנת למנוע פגיעה בלקוחותיו בשלב בו ברור כי לא יקבלו מחברת התעופה את השירות עליו שילמו.

באפריל 2012 נערכה פגישה עם הצוות המטפל בתחום התעופה ברשות ההגבלים העסקיים בנושא "עיוותי תחרות בשרשרת הערך בשווקי שירותי התעופה". במהלך הפגישה נדונו בעיות יסוד הקשורה בהתנהלות של חברות התעופה אל מול סוכני הנסיעות ובהן, בין היתר, שוק רווי מונופולים ודואופולים של חברות תעופה הכפוף לפעילות יאט"א ובריתות התעופה אשר ספק אם חוסה תחת הפטור הקיים בחוק.

לסיכום נמסר כי בשנה הקרובה בכוונת ההתאחדות, באמצעות יועציה המשפטיים, להמשיך לפעול מול הממונה בנוגע למעמדה של יאט"א כהסדר כובל שאינו חוסה תחת הפטור הקבוע בחוק.

17/01/2013