26.04.2024
 
השטיח המעופף: עם ישראל ימשיך לנסוע לנופש בחו"ל

 

 

אייל קשדן, מנכ"ל השטיח המעופף, נשמע השבוע אופטימי במיוחד. למרות בורגס, למרות עמוד ענן. אפילו במשבר הכלכלי העולמי הוא מוצא יתרונות, כמו חולשת האירו והדולר והיצע שירותי תיירים במחירים נוחים במדינות כמו יוון, איטליה וספרד.

שנת 2012 היתה טובה לכל הסיטונאים. השילוב של לקוחות שחיפשו חופשות קצרות, עם ירידה בשערי הדולר והיורו, הגדיל את הביקושים וגרם לרווחיות יותר טובה מהשנתיים שקדמו לה. התנועה לא בהכרח גדלה, אבל המארגנים לא הגזימו עם היצע המושבים, הרימו פחות טיסות ולכן לא נאלצו למכור במחירי הפסד.

 

- מה ההבדל באחוזים בין היצע סביר של טיסות לבין הצפת השוק?

הייתי אומר שההבדל הוא 20%. אולי זה לא נשמע הרבה, אבל זה מה שגורם להצפה, לירידת מחירים, לשחיקה בערך המוצר עד כדי זילות ולהפסדים משמעותיים למארגן.

 

- מהו המנגנון שגורם למארגנים להתכנס לתוך ההיצע האופטימלי? לתאם עמדות אסור לכם, זו עבירה. אז איך זה קורה בכל זאת?

מסיימים שנה או שנתיים עם הפסדים, רואים את החור שנוצר במאזן, ואז פונים למנגנון המוכר והחביב של השוק - לומדים מה הביקוש הקיים, מחליטים שהמבחן האחד והיחיד הוא הרווחיות ולא להראות למי יש יותר גדול, ומתארגנים עם ההיצע בהתאם. כשכל מארגן עובר את התהליך הזה, התוצאה היא חזרה לשוק שפוי.

 

- ובכל זאת, גם אם המארגנים הפסיקו השנה להציף את השוק, ניחתו על הענף מכות מבחוץ, כמו הפיגוע בבורגס ועמוד ענן בעזה.

עמוד ענן פגע בעיקר בתיירות הנכנסת, פגיעה שאנחנו נרגיש אותה בחודשים הבאים. בתיירות הנכנסת ההשפעה של אירועים כאלה ארוכה יותר וההתאוששות היא איטית. הפיגוע בבורגס פגע פגיעה ברורה וחד משמעית בביקושים לנופש בבולגריה, אבל לא מעבר לכך. חלק מהתנועה הוסט לעבר יעדים אחרים באירופה, כמו ברצלונה או יוון. להערכתי, התנועה לבורגס ולווארנה לא תחזור למה שהכרנו, לפחות לא השנה. אבל בסך הכל, בניגוד לאחרים אני אופטימי ביחס ל-2013 ומעריך שתהיה זו שנה טובה לענף. עם ישראל ימשיך השנה לנסוע לנופש וינצל את המחירים האטרקטיביים שיקבל בגלל המשבר הכלכלי ביוון, איטליה וספרד.

13/01/2013