26.04.2024
 
קרון הרכבת ההיסטורי חוזר לירושלים

 

 (מתוך אוסף ד"ר ירמיהו רימון)

 

שירות חדשות תיירות

קרון הרכבת ההיסטורי מימי המנדט חזר למקומו המקורי - מתחם תחנת הרכבת בירושלים.

הקרון ששוקל 35 טון, גובהו כ-4 מטר, כ- 20 מטר באורך ומכיל 112 מקומות ישיבה על ספסלי עץ צפופים, שונע ע"י מוביל טנקים ושני מנופים, אשר תופעלו ע"י עשרה אנשי צוות שהעמיסו הובילו וליוו את הקרון בנסיעות ההיסטוריות בחזרתו לירושלים ממוזיאון הרכבת בחיפה. על העברת הקרון ההיסטורי פיקחו גלעד הלפר, מפקח בכיר ברכבת ישראל, חן מלינג מנהל מוזיאון חיפה ואשד אוחנה אחראי על פרויקטים מיוחדים מטעם קבוצת התחנה הראשונה. עליות השינוע, השיפוץ והתאמתו למתחם התחנה, עומדות על כ-700 אלף ש' נתרמו ע"י היזמים אבי מורדוך ואסף חמו.

הקרון ההיסטורי מספר 322 הוא חלק מסדרה של 9 קרונות שיוצרו עבור רכבת המנדט הבריטי תחת השם הרשמי: מסילות ברזל פלשתינה א"י (Palestine Railways או PR) בשנים 1921-1922 על-ידי החברה הבריטית Birmingham Railway Carriag & Wagon Co. (Birmingham RC&W), כחלק מסדרת ההזמנות הראשונה של הרכבת לקרונות נוסעים חדשים לאחר הקמתה ב-1920.

כלל קרונות הנוסעים החדשים שהזמינה רכבת המנדט מאותה עת ועד אמצע שנות ה-30, נבנו לפי אותם עקרונות תכנוניים, בעלי אותן מידות וצורה חיצונית בשינויים קטנים בסידור החלונות והדלתות והסידור הפנימי בהתאם לתפקיד. קרונות 320-328 נבנו כקרונות למחלקה שלישית, עם 112 מקומות ישיבה על ספסלי עץ צפופים, ונבדלו מכל שאר הקרונות של רכבת המנדט בכך שמעטה הגוף החיצוני שלהם היה עשוי לוחות פלדה, ולא קורות עץ (למרות שהשלד הפנימי עדיין היה עשוי עץ).

מרבית הקרונות מדגם זה שרדו אחרי קום המדינה ושירתו את רכבת ישראל עד לשנות ה-60, אם כי קרון מס' 322 הוסב באמצע שנות ה-50 (ככל הנראה אחרי מבצע סיני) למוצב שליטה קדמי של הרכבת עם תחנת קשר אלחוט שהשתמשה באנטנה מתקפלת ענקית שהורכבה על גגו. לאחר שסיים תפקיד זה, הוסב הקרון לקרון מגורים בשטח לצוות פינוי שימוטים (תאונות) של רכבת ישראל ולאחר הוצאתו הסופית מהשירות שימש כמשרדים במספר אתרים של הרכבת, עד שצורף לאוסף הציוד הנייד (קטרים וקרונות) הלאומי של מוזיאון הרכבת, ונשלח לשימור בירושלים.

06/01/2012