28.03.2024
 
שווי כלל המלונות בארץ מגיע לכ-40 מיליארד שקל

 

שירות חדשות תיירות

ערב הועידה השנתית של התאחדות המלונות בישראל, שתתקיים מחר (יום ג') במלון הילטון תל אביב, מעבירים המלונאים מסר ברור למפלגות: בממשלה הבאה נדרש שר תיירות חדור אמונה ובעל יכולת, שיוביל מהלך לאומי למיצוי הפוטנציאל הכלכלי והחברתי של תעשיית התיירות. למרות הקיצוצים הצפויים בתקציבי המשרדים, יצטרך השר הבא להתמודד עם שיקום התדמית התיירותית של מדינת ישראל והשבת ביקושי התיירות, ובד בבד יצטרך להוציא אל הפועל את החלטת הממשלה המתבססת על המלצות ועדת בר ניר, שעיקרן: הפחתת עלויות התפעול של המלונות והקלה בעול הרגולטורי.

לדברי עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות בישראל: "שווי כלל המלונות בארץ מגיע לכ- 40 מיליארד שקל. בחמש השנים האחרונות תרמה תעשיית התיירות לתמ"ג כ-180 מיליארד שקל. בתיירות מועסקים קרוב ל-200 אלף עובדים, שהם כ-6% מכלל המועסקים במשק ועלות שכרם מגיע לכ-18 מיליארד ש' לשנה. על אף המספרים המרשימים, אנו רחוקים עדיין ממיצוי הפוטנציאל הכלכלי והחברתי של תעשיית התיירות. שנת 2012 סוגרת רצף של 3 שנים טובות במלונאות ובתיירות, למרות מבצע 'עמוד ענן', שהתקיים לקראת סיומה, וחרף המשבר הכלכלי באירופה ובצפון אמריקה וחוסר היציבות הגיאופוליטית באזור".

לקראת הועידה קיימה התאחדות המלונות סקר בקרב המלונאים ממנו עולה תמונה של האטה בתיירות הנכנסת בעקבות מבצע 'עמוד ענן' וההתפתחויות הפוליטיות האחרונות.

צפי המלונאים: ירידה של 10% ואף יותר במספר לינות התיירים במלונות בשנת 2013 (בהנחה שברבעון השני של השנה הבאה תחל התאוששות).

מוסיף פדרמן: "על ראש הממשלה הבא לחייב לייחס חשיבות רבה למשרד התיירות, להכריז על התיירות כתעשייה בעדיפות לאומית ולמנות שר חדור אמונה ובעל יכולת. הגיע הזמן למצב את התיירות בסדר העדיפות הלאומי בעמדה שתאפשר ניצול הפוטנציאל האדיר הגלום בה מבחינה כלכלית וחברתית. השר הבא יצטרך להתמודד עם אתגרים מרובים, ובהם: שיקום התדמית התיירותית של ישראל והשבת ביקושי התיירות, יישום החלטת הממשלה לגבי הצעדים הנדרשים להוזלת הנופש בישראל ושמירה על כושר התחרות של המוצר המקומי, עידוד הסקטור הפרטי באמצעות מענקי פיתוח, עידוד תעסוקה, חינוך והכשרה מקצועית והשוואת תנאי מיסוי, המשך פיתוח תשתיות ואתרי תיירות, השקעה מוגדלת בשיווק וקידום רפורמת השמים הפתוחים".

לדבריו: "כעת, התמונה המצטיירת היא של ירידה צפויה בהיקף של 10% בלינות התיירים בשנת 2013, פגיעה קשה בתדמית ישראל כיעד תיירותי, הפסד הכנסות המוערך בכחצי מיליארד שקל - למלונות ובכ-1.8 מיליארד שקל לכלל תעשיית התיירות. תחילת שנת 2013 גם מזמנת לנו מצב פוליטי לא יציב ומצב של ממשלת מעבר וקושי בקבלת החלטות, ובמקביל, גידול חד בהוצאות התפעול של המלונות ושחיקת הרווחים (בגין התייקרויות צפויות של מים, חשמל, מזון וארנונה)".

על רקע נתונים אלה קוראים המלונאים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להתערב לאלתר, למרות הבחירות שבפתח. מראש הממשלה נדרש לדאוג להקצאת המשאבים הנדרשים בסך 100 מיליון שקל לפעילות הסברתית מיידית, שמטרתה שיקום התדמית והפעלת קמפיין אגרסיבי למדינת ישראל במדינות היעד העיקריות. המלונאים גם קוראים לראש הממשלה לחזור בו מההחלטה לדחות את החתימה על הסכם התעופה עם האיחוד האירופי.

מציין פדרמן: "החשש הגדול שלנו הוא מפיטורי עובדים בעלי ניסיון. כ-2,000 עובדים ואף יותר  עלולים לאבד את מקור פרנסתם בשל ההאטה בתיירות הנכנסת. אנו עושים מאמצים רבים לשמר את מצבת כח האדם ולהימנע ככל האפשר מפיטורים, בתקווה להתאוששות בהמשך 2013. המאמצים כוללים, בין היתר: הוצאה לחופשות יזומות, ניוד עובדים בין מחלקות בתי מלון ובין מלונות, שחרור עובדים זמניים, צמצום עובדי כח אדם ועוד.

 

לפי אומדן תוצאות שנת 2012 שנערך על ידי המחלקה הכלכלית בהתאחדות המלונות:

מס' הלינות במלונות: 22.1 מיליון (1% עליה לעומת 2011).

לינות תיירים: 9.7 מיליון (3% ירידה עקב מבצע 'עמוד ענן').

לינות ישראלים: 12.4 מיליון (4% עלייה לעומת 2011).

היעדים העיקרים בתיירות הנכנסת: ירושלים (31% מלינות התיירים), תל אביב (%23), אילת (9%), טבריה וסובב כנרת (10%), ים המלח (6%).

היעדים העיקריים בלינות הישראלים: אילת (47% מלינות הישראלים), ים המלח (%13), טבריה וסובב כנרת (10%) וירושלים (6% בקירוב).  

תפוסת החדרים הממוצעת בשנת 2012 הייתה כ-66%.

בים המלח 78%, בתל אביב 72%, באילת 69%, בחיפה ובמערב ירושלים 66%, בהרצליה 62%, בטבריה 59%, בנתניה 58%, בנצרת 55%. 

מספר חדרי המלון: 48 אלף. השנה נוספו כ-400 חדרים למצבת חדרי המלון בארץ.

מספר המועסקים במלונות באופן ישיר בתשעת החודשים הראשונים השנה (לפי נתוני למ"ס):

35 אלף בממוצע לחודש. מדובר בתוספת של 700 עובדים, שהם 2% גידול לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

השכר הממוצע בתקופה זו למשרת שכיר במלונאות עמד על כ- 6,700 שקל (לעומת 6,500 שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 3%.

24/12/2012