18.04.2024
 
ערב הבחירות: מורי הדרך גילו את הפוליטיקאים

 

 

מאת גיורא נוימן

כ-150 חברי עמותת מורי דרך התכנסו אמש (ראשון) במלון גילגל בתל אביב לכנס מיוחד בהשתתפות מתמודדים בבחירות לכנסת: ח"כ דניאל בן סימון (מס' 21 ברשימת מפלגת העבודה), ח"כ דורון אביטל (מס' 8 ברשימת קדימה) ומיכל רוזין (מס' 4 ברשימת מרצ). באיחור מה הגיע ח"כ אורי אריאל (מס' 4 ברשימת הבית היהודי), שלגביו הושמעו בקהל ספקולציות כי יקבל את תיק התיירות בממשלת נתניהו הבאה.

בכנס הציגו מורי הדרך לארבעת המתמודדים את הסוגיות הקריטיות לדעתם למעמדו של הענף, בהן הדרישה שהדרכת התיירים הזרים תהיה על ידי מורי דרך ישראלים מוסמכים בלבד, הצורך לעגן בחוק את מעמדו של מורה הדרך הישראלי והדרישה לחייב אקדמיזציה של המקצוע מעבר לרישיונות וההשתלמויות הניתנות היום על ידי משרד התיירות. ראשי הדוברים מקרב מורי הדרך טענו כי הדרכה מפי מורי דרך ישראלים אותנטיים (או לפי אחת מקריאות הביניים מהקהל: "לא ערבים") חיונית למערך ההסברה של מדינת ישראל, כי רק הם "יכולים להציג לתייר הזר את הנרטיב המשותף לרוב הגדול של הישראלים". מסתבר שההגנה על מקור הפרנסה המידלדל מפני קבוצות מתחרות משתלבת יפה עם האינטרס הלאומי.

משתתפי הכינוס הציגו קונסנזוס רחב סביב הדרישה להגביל את הזכות להדריך. לגבי אנשי כנסיה המלווים קבוצות צליינים, דורשים מורי הדרך כי אלה יורשו לדבר אל התיירים רק במקומות פולחן דתי. על מדריכים תושבי הרשות הפלסטינית, המלווים קבוצות משטחי הרשות לתוך ישראל על פי הסכמי פריס, יש לאסור את הכניסה לישראל. הבעיה המשפטית היחידה מתעוררת לגבי מעמדם של פלסטינים תושבי ירושלים. אבל מסתבר שגם אותם ניתן להדיר מהמקצוע, על ידי שינוי החוק כך שיתיר את ההדרכה רק לבעל אזרחות ישראלית (להבדיל מ"תושב ישראל", כפי שזה מנוסח כיום).

ארבעת המתמודדים לכנסת שישבו בפאנל הופתעו לשמוע את הדרישות שעלו לדיון. ח"כ אביטל אמר כי לאורך שלוש וחצי שנות כהונתה של הכנסת היוצאת לא נחשף לנושאים אלה. ח"כ אורי אריאל גרס כי פתרון הבעיות שעלו מצריך דיאלוג ושיתוף פעולה בין כל המפלגות, מימין ומשמאל, מאחר ובעיות אלה נוגעות הן למורי הדרך, שהם סקטור חשוב בענף התיירות, והן למעמדה של מדינת ישראל. ח"כ דניאל בן סימון המליץ לנוכחים לפעול להקמתה של שדולה שתדאג לאינטרסים שלהם בכנסת הבאה.

נציג מפלגת העבודה ונציגת מרצ נראו נבוכים בעליל לנוכח הרוח הלאומנית התקיפה ששררה בדיון.

יעקב מיטרני, יו"ר אגודת מורי הדרך, סיכם את האירוע: "יזמנו את הכנס כדי שנוכל לייצר דיאלוג בין מורי הדרך לבין נציגי הציבור בהווה ובעתיד ובעיקר כדי להעלות את הנושאים הבעייתיים אותם חווים מורי הדרך במסגרת עבודתם. חשוב לזכור כי לא מדובר בבעיות אישיות אלא בבעיות מהותיות בענף התיירות המשרתות את כלל הציבור בישראל מאחר ומורי הדרך משמשים כשופרם של אזרחי המדינה אל מול מיליוני התיירים הפוקדים את שערי המדינה ומקבלים מאיתנו, המורים, את ההסברה החשובה אודות ההיסטוריה, המסורת והנופים של מדינת ישראל."

17/12/2012