26.04.2024
 
"מתגעגעים לשר עוד לפני שעזב"

 

 

מאת חגי רוזן

הוא הפתיע את הענף בהודעה שהחליט לפרוש מהעולם הפוליטי. יו"ר מפלגתו שיבח אותו וטען שהוא רק לוקח פסק זמן מהפוליטיקה. ואילו בעיתונות כתבו שבעצם מדובר בעריפת ראשו, בהדחה אכזרית. אבל ענף התיירות לא כל כך התעמק בשאלה מה באמת קרה שם, מאחורי הקלעים של מפלגת ישראל ביתנו. הענף הגיב באכזבה על הפרידה מהפוליטיקאי שבאמת רצה להיות שר התיירות, שלמד את התחום והשתדל להצליח בו (וגם הצליח), ושהחזיק מעמד בתפקיד כמעט ארבע שנים רצופות.

מארגני התיירות לישראל, המלונאים וכל מי שתלויים לפרנסתם בתיירות הנכנסת זוכרים את העידן שלפני סטס מיסז'ניקוב במשרד התיירות: לא פחות מ-12 שרים עברו שם מאז סוף המאה הקודמת, תשעה מהם בעשור האחרון לבדו. כמה מהם באו למשרד רק כדי לדלג לתפקיד הבא. גם שרים שגילו עניין וכוונות טובות והשקיעו כמה חודשים בלימוד הנושא, בתום הסמינר המרוכז מצאו את עצמם בחוץ, אם מפני שהממשלה התחלפה, אם מפני שקיבלו ג'וב יותר יוקרתי, ואם מסיבה פוליטית כזו או אחרת. אחד מהם נרצח במהלך הקדנציה. בקיצור, הפעילים הוותיקים בענף מדברים בכבוד וזוכרים בהערכה רק שני שרי תיירות שתרמו תרומה של ממש במשרד ב-20 השנים האחרונות: עוזי ברעם, בממשלת רבין השניה, בראשית שנות התשעים של המאה הקודמת, וסטס מיסז'ניקוב, בממשלת נתניהו הנוכחית.

להלן שלוש תגובות אופייניות, כלשונן.

שמואל מרום, יו"ר לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, מסר לפרסום את הדברים הבאים:

"הודעתו של סטס מיסז'ניקוב על פרישה מהחיים הפוליטיים באה אחרי סיומה של קדנציה מוצלחת ביותר בעבודתו כשר תיירות. קיווינו שלהצלחה זו יהיה המשך בקדנציה נוספת של ארבע שנים. שנת 2012 עומדת להסתיים עם כ-3.7 מיליון מבקרים - שיא בתנועת תיירות לישראל. נתונים אלו תרמו לתעסוקה ולצמיחה של המשק. בתקופה זו התקבלו החלטות ונקבעו הישגים של שר התיירות הן בכל אחת משנות הכהונה והן בהחלטות שיש להן השלכות אסטרטגיות למימוש פוטנציאל התיירות של מדינת ישראל. חילופים תכופים של שרים ומנכ"לים במשרדי ממשלה פוגעים ביכולת לקדם את תחומי האחריות של שרים. לפני מספר ימים התייצבה תעשיית התיירות לסכם את הקדנציה של שר התיירות. ההערכה לפעילות השר היתה מקיר לקיר. הערכה זו מבוססת על הישגיו של שר התיירות ולא על השתייכותו המפלגתית. הדוברים מהסקטורים השונים היו תמימי דעים ברצון לראות את סטס מיסז'ניקוב כשר תיירות קדנציה נוספת."

עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות, פרסם את ההודעה הבאה:

"אני מצר על פרישת שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, מהחיים הפוליטיים ומאחל לו הצלחה בהמשך. מיסז'ניקוב הצליח כשר לקדם את התיירות, להביא תקציבים מוגדלים ולהגדיל את מספר התיירים למדינת ישראל, בתקופה של חוסר יציבות גיאופוליטית ומיתון כלכלי בעולם. ההודעה על פרישתו נעשית בשעה קשה לתעשיית התיירות על רקע המשבר בתיירות הנכנסת אליו נקלענו עקב מבצע 'עמוד ענן'... כולי תקווה כי שר התיירות הבא יהיה מסור למשימת קידום התיירות ויקבל את משך הזמן הדרוש לעשייה אפקטיבית במשרד."

 

רונן קרסו, סמנכ"ל איסתא:

"סטס מיסז'ניקוב היה שר טוב שהגיע למשרד לאחר שבעשור האחרון התרגלנו לשרי תיירות שמגיעים לתקופה קצרה בלבד. במשך העשור האחרון היו לא פחות מתשעה שרי תיירות, ובהם רוחמה אברהם, אהוד אולמרט, יצחק אהרונוביץ, אברהם הירשזון, יצחק הרצוג, גדעון עזרא ז"ל, בני אלון ז"ל ויצחק לוי. מרביתם כיהנו תקופות מאוד קצרות ולא השפיעו בצורה מהותית על הענף. שר התיירות היוצא פעל להגדיל את מספר התיירים שמגיעים לארץ ואכן היו אלו שנות שגשוג בתיירות הנכנסת. גם בתחום התיירות היוצאת יזם השר מספר מהלכים חשובים לתועלת הציבור. אנו תקווה שגם בממשלה הבאה יהיה שר תיירות במשרה מלאה, לטובת הענף."

11/12/2012