23.04.2024
 
מכון אבשלום: שביל ישראל לאוהבי לכת

 

 

שירות חדשות תיירות

מכון אבשלום מוליך מדי שנה קבוצות רבות של מטיילים, אשר צועדים את שביל ישראל מתחילתו עד סופו וללא דילוגים. החודש יצאו לדרך 11 קבוצות בהדרכתו של מומחה השביל דני גספר, ואליהם מצטרפים השנה מטיילים נוספים כחלק משלוש תוכניות ייעודיות חדשות.

בבסיס הרעיון עומד עקרון פשוט: להנגיש את שביל ישראל לאוהבי לכת, גם אם אינם מיטיבי לכת.

מטיילים רבים ההולכים בשביל ישראל מעידים כי "לראשונה הם מגיעים למקומות מוכרים, אך מזוויות חדשות שלא הכירו מעולם". הפעם, לשם שינוי, יש להם הזדמנות ללמוד על המקום, על עברו ועל נופיו.

מכון אבשלום הוא הגוף היחידי בארץ אשר מוליך את המטיילים לכל אורך השביל - מתחילתו ועד סופו, מצפון לדרום, ללא דילוגים וללא ויתור על מסלולים. מי שמנחה את הצועדים הוא דני גספר, ממקימי שביל ישראל, הנחשב למומחה לסיפורי השביל ולנופיו. גספר ריכז את הוועדה לשבילי ישראל במשך למעלה מ-10 שנים, והוא גם היחיד בארץ, ככל הנראה, שצעד אותו בשלמותו 10 פעמים.

החודש מוציא המכון לדרך 11 קבוצות מטיילים בשביל ישראל, אשר יכילו בסה"כ כ-500 איש. מאחורי היוזמה עומד רעיון פשוט: להנגיש את שביל ישראל לאוהבי לכת, גם אם אינם מיטיבי לכת.

אורך כל מסלול הוא כ-15 ק"מ, הקצב מתאים לאחרוני הצועדים - והדגש אינו רק על ההליכה, אלא על ההיבט החווייתי, הלימודי והחברתי. המכון מאפשר לכל אדם, בכל גיל, להירשם לאחת הקבוצות - בהתאם לעונה הרצויה ולזמינות שלו.

השביל, באורך 1,000 ק"מ, חולק ל-70 קטעים, אותם גומעים המטיילים ב-70 יום. מכיוון שחוויית הטיול מוצעת לקהל הרחב, מחולק השביל לחמש עונות, כאשר כל עונה נפתחת במהלך נובמבר ומסתיימת בתחילת מאי. שיטה זו מאפשרת לכל מטייל להשלים את השביל, בשיטתיות ובקצב שלו, תוך 5 שנים לכל היותר.

בעונה הראשונה, הכוללת 15 ימים, צועדים המטיילים מקיבוץ דן ועד נחל ציפורי; העונה השניה, 15 ימים אף היא, מתחילה בנחל ציפורי ומסתיימת בהרי ירושלים; העונה השלישית, בה צועדים המטיילים מהרי ירושלים ועד המכתש הקטן, תהיה אף היא 15 ימים; העונה הרביעית אורכת 12 יום, במהלכם צועדים מהמכתש הקטן ועד ספיר בערבה - ובעונה החמישית, בת 13 יום, יצעדו המטיילים מספיר ועד חוף אלמוג שבאילת.

מכיוון שכל קבוצה צועדת במשך עונה שלמה, נוצרים חברויות וקשרים אמיצים - ומטיילים רבים ממשיכים להיפגש גם בזמנם הפנוי. יתרה מזאת, מאפשר המכון להירשם לכמה עונות במקביל, שכן כל עונה נערכת ביום אחר בשבוע - ולמעשה ניתן לגמוע את השביל תוך מספר חודשים.

לצד המסורת של שביל ישראל, מציע מכון אבשלום לראשונה השנה שלוש תכניות ייחודיות למען בוגרי השביל ומטיילים אחרים המעוניינים לצעוד במקטעים נבחרים:

התכנית הראשונה, "שביל בצד", אורכת 15 מפגשים וכוללת מסלולים ייחודיים, המתפצלים מצמתים נבחרים של שביל ישראל.

התכנית השנייה, "מגולן ועד ים", אורכת 10 מפגשים וכוללת מסלולים מים לים: מחוף אכזיב לכינרת.

התכנית השלישית, "משביל לשביל", אורכת 14 מפגשים וכוללת מסלולים ייחודיים מפניני הארץ כדוגמת מצדה, הכרמל ומדבר יהודה.

מכון אבשלום הוא הגוף הראשון בארץ שהוקם לצורך לימודי ארץ ישראל. הוא הוקם בתחילת שנות החמישים כחוג מטיילים קטן, והפך להיות - 60 שנה לאחר מכן - למוביל בתחומו ולמרכז לימודי וחברתי חשוב. עשרות קורסים, הרצאות, טיולים וסיורים מופעלים במסגרתו מדי שנה, וכ-4,000 תלמידים - בטווח גילאים רחב ומגוון, מצפון ועד דרום - לוקחים חלק בפעילויות המכון, המושך אליו אנשים המעוניינים "לעשות לנשמה" ולהכיר טוב יותר את המקום, הנופים, החברה והתרבות הסובבים אותם.

27/11/2012