19.04.2024
 
סולו איטליה: מדונה זו לא רק גברת

 

מאת טרוור גלאור*

תחילת החורף מביא עימו התרגשות רבה לקראת מילוי מקורות המים, התחדשות האדמה ואוויר נקי הנושא עימו תקווה חדשה. כגולש ותיק, החורף מביא עימו זיכרון של השלג דאשתקד. להיות מוקף בהרים לבנים ואדרנלין שגורם לי לעלות ל-3,000 מטרים ב-09:00 בבוקר רק כדי לרדת את כל הדרך חזרה בגלישה - איזו תחושה עצומה של חופש.

למרות שסקי יכול להיות ספורט מאתגר ומאמץ, באופן מפתיע כשחוזרים הביתה מרגישים את השקט והרוגע כאילו חזרת משבוע "בטן גב". התופעה נובעת, לדעתי, מהחיבור הישיר שנוצר בין הגולש לשקט השורר במרחבי השלג וההרים המגוננים מפני הקידמה ורעשי העיר.

באיטליה שלושה אזורי סקי עיקריים:

(א) האלפים בחבל פיימונטה ואאוסטה בצפון מערב איטליה, סמוך לשווייץ וצרפת. כאן נמצאים אתרים כגון ססטרייר, סרווניה וקרמאייר, הקרובים ביותר לטורינו כמקום נחיתה מועדף.

(ב) הדולומיטים המערביים בחבל טרנטינו אלטו אדיג'ה, אתרים כגון מאדונה די קמפליו, ליוויניו ופאסו טונאלה. האתרים הללו נמצאים בצפון מרכז איטליה סמוך לרכס ההרים שבין האלפים לדולומיטים. מקום נחיתה המועדף הוא ורונה.

(ג) הדולומיטים המזרחיים. זהו אחד העמקים המפורסמים בעולם לסקי איכותי, אזור ואל גרדנה, עם עיירות כמו סלבה, אורטיסיי וקנאציי.

ניתן לעלות בהר המרמולדה (שנחשב בסבב של הדולומיטי סופר סקי) עד לגובה 3,250 מטר.

מרחב הגלישה של סלה רונדה מציב אתגר לא פשוט לבאים בצל צוקיו: 523 ק"מ של מסלולים מתוחזקים למופת, ארבעה עמקים רחבי ידיים וקרחון בגובה 3,250 מטר. זו רק ההתחלה, כי הסקי פס המורחב מכסה 450 מעליות ו-1,233 ק"מ של מסלולים במרחב הגדול בעולם - Dolomiti Superski.

אז מה חשוב לדעת לקראת חופשת הסקי הקרובה?

הזמנת חבילת סקי: כדי לצאת לחופשת סקי צריך להתאמץ - צריך לדאוג לטיסות, מלון, ציוד סקי או סנובורד, סקי פס, העברות לאתר וביגוד מתאים. למי שאינו גולש יש לקחת בחשבון גם שיעורי סקי, נחישות ורצון ללמוד ורצוי גם ישבן מרופד לתהליך הלמידה.

לחילופין ניתן להתלוות לגולש ולנפוש במרכזי הבריאות של המלון: בריכה מחוממת, ג'קוזי, סאונה, חמאם טורקי חם\קר, חדר כושר, החלקה על הקרח, באולינג, מזחלות כלבים, אופנועי שלג, טיפוס הרים, בתי קולנוע ועוד.

רק זכרו אם אתם אינכם גולשים ומתלווים לגולש כדאי לקחת זוג נוסף או חבר איתכם לנסיעה, לגולש שבינכם בקושי יהיה כוח לגרור את עצמו לארוחת הערב בסוף היום!

בחירת האתר: חשובה בהתאם לרמת הסקי וגם בהקשר של מלווים שאינם גולשים חשוב לדעת מה רמת המלון, הפעילויות באתר והאםרה-סקי, כלומר חיי הלילה.

חשוב לדעת כי הכניסה לבתי המלון באתרי הסקי מתבצעים פעם בשבוע משבת - לשבת או מראשון לראשון, תלוי באתר. בשיא העונה יהיה קשה למצוא מלון ללילות בודדים, אלא על בסיס מקום פנוי וברגע האחרון.

עלויות: עונת הסקי נחלקת לשלוש תקופות מחיר. תחילת העונה - בין דצמבר לאמצע ינואר המחירים לחבילה נעים בין 900 - 1,100 יורו לאדם. שיא העונה - בין אמצע ינואר לסוף פברואר, בתקופה זו חבילה תעלה כ-1,200 עד 1,600 יורו. סוף העונה - מרס אפריל, חבילה תעלה כ-1,300 יורו לאדם.

כמובן שהמחירים הם פועל יוצא של איכות השלג והסיכויים לגלישה ומזג אוויר טוב, השאיפה תמיד ליפול על שבוע של שלג טרי ולא למצוא את עצמך באמצע סופת שלגים (לא נעים, תאמינו לי).

חבילה תכלול בדרך כלל: טיסה, בית מלון על בסיס חצי פנסיון, סקי פס והעברות.

לא לשכוח להוציא ביטוח נסיעות וביטוח רפואי לסקי.

שיעורי סקי וציוד בדרך כלל לא כלולים, אלא אם נוסעים לקלאב הכל-כלול.

ארוחת הצהריים אוכלים בשאלה (CHALET), בקתה בהר, שם חוטפים כריך, מרק או שוקו חם. אם אתם רוצים להיראות מקצוענים או סתם אירופים, שילפו מכיס המעיל בקבוק קטן ללגימת ברנדי טוב להתחממות מבפנים (מומלץ).

עלות ציוד: בין 70-120 יורו לאדם לשבוע בהתאם לרמת הגולש ואיכות הציוד הנדרש.

סקי פס: עולה בין 180-220 יורו לאדם לשבוע, תלוי באתר ובמספר המסלולים לגלישה.

עלות שיעורי סקי (מומלץ גם למתקדמים לשיפור הטכניקה): כ-50 יורו לשלוש שעות.

ציוד נלווה הכרחי ליוצא לסקי: כפפות טובות, חליפת סקי אטום למים, משקפי שמש, משקף סקי אטום (GOGGLES) ושפתון (לא תאמינו כמה זה חשוב). בנוסף אל תעלו להר ללא צעיף, כובע צמר וגרבי סקי מקצועיות. ולמרות כל זאת יצא לי כבר לעשות סקי בחולצה קצרה.

עדיף לקנות או לשכור חלק מהציוד בארץ מראש. בחו"ל הציוד מאד יקר ובמיוחד באתרים עצמם (אלא אם הגעתם לקראת סוף העונה ואז יש מציאות טובות).

ביטויים שכדאי להכיר:

מסלולים כחולים - מסלולים מתונים, בעיקר למתחילים.

מסלולים אדומים - לגולשים ברמה בינונית.

מסלולים שחורים - מיועדים לגולשים טובים ומנוסים.

אוף-פיסט (OFF PISTE) - "מחוץ להר", הכוונה לגלישה מחוץ למסלולים, בשטחים שאינם מסומנים כלל. רק למקצוענים בעלי לב חזק (ואל תשכחו את בקבוק הברנדי).

סקי פס - כרטיס המאפשר עליה למעליות והגעה למסלולי הגלישה.

סקי בס (SKI BUS) - אוטובוס חינם של אתר הסקי, שפועל כל יום מ-08:00 ועד 24:00.

הטיפ המיוחד שלי: בסוף יום של גלישה מלא בפעילות, אני ממליץ שלא לוותר על VIN BRULE, יין אדום חם כמו סנגריה. ללגום כשעוברים מהרחוב הקר לתוך הפאב. מחמם גוף ונפש.

____________________________________________ 

* טרוור גלאור, סוכן נסיעות בכיר בסולו איטליה, גולש מומחה לסקי

 

 

21/11/2012