28.03.2024
 
"מכשירים המשבשים פעילות GPS מהווים איום ממשי בעולם התעופה"

 

שירות חדשות תיירות

"מערך הניווט הלוויני GNSS, הדור הבא של מערכות ה-GPS, נתון למתקפה הולכת וגוברת של גורמים המנסים לחבל בפעולתו. פעילותם של גורמים אלה מהווה איום ממשי בעולם התעופה", כך אמר פרופסור מארק סייקי מאוניברסיטת קורנל בכנס שערכה הפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל בטכניון לזכרו של פרופסור יצחק בר-יצחק ז"ל, איש הפקולטה.

"המכשירים המשבשים את פעילותן של מערכות GNSS נמכרים כיום תמורת 50 דולר ופחות מזה," אמר סייקי. "רבים מן המשתמשים במכשירים בלתי חוקיים אלה הם מבריחים וגנבי רכב, המבקשים למנוע את איתורם על ידי רשויות החוק. תוצר הלוואי המסוכן של פעילות עבריינית זו היא שיבוש פוטנציאלי של מערכות הניווט המשמשות פקחי טייס. בדיקה שנערכה בנמל התעופה ניוארק בניו ג'רזי מגלה כי מדי יום עוברים בקרבת הנמל עשרות מכשירי שיבוש כאלה, וכל אחד מהם עלול לגרום תאונה קטלנית."

פרופסור סייקי הבחין בהרצאתו בין שני סוגים של מכשירי שיבוש כאלה - Jammers ו-Spoofers. לדבריו, הסוג השני מסוכן יותר, שכן הוא משבש את פעילותן של מערכות הניווט בלי שהמשתמשים בהן יהיו מודעים לשיבוש. לדוגמה, באמצעות 'ספופינג' ניתן לגרום לטייס-מסוק שיאמין שהוא מתרומם בשעה שלמעשה הוא מאבד גובה. תגובה של טייס כזה - ניסיון לרדת - עשויה להסתיים בהתרסקות לקרקע. סייקי הדגיש כי מכשירי-השיבוש פועלים כיום לטווח של כשמונה קילומטרים, וכי החשש הגדול ביותר של רשויות התעופה בארה"ב הינו מחטיפה בסגנון אירועי ה-11 בספטמבר. הוא גם הציג פתרונות אפשריים לבעיה, ביניהם רשת של מאתרי-משבשים, המבוססת על תוכנות שיותקנו במכשירי סלולר. "אני משער שרובם של משבשי האותות הם עברייני הברחות, כך שהמאבק בהם יועיל לא רק לעולם התעופה אלא לפעילותן האפקטיבית של רשויות החוק."

בכנס הבינלאומי, שנערך בחסות הפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון והאיגוד הישראלי לבקרה אוטומטית (איב"א), השתתפו עשרות מומחים מ-21 מדינות, שדנו בתחומים של שיערוך, ניווט ובקרת חלליות.

11/11/2012