28.03.2024
 
רשות הטבע: עקירה המונית של מין פולש בנחל אלכסנדר

 

(הודעה לעיתונות מטעם רשות הטבע והגנים)

נדירים המקרים בהם רשות הטבע והגנים פונה לציבור בבקשה לעקור נטוע, אך במקרה של המין הפולש טיונית החולות (הטרוטיקה) הדבר הכרחי למען שמירה על הטבע בגן לאומי נחל אלכסנדר.

בפעם הראשונה, פונה הרשות לציבור הרחב בבקשה להתגייס למאמץ לעקירת טיונית החולות, המאיימת על מיני הצמחים המקומיים. באזור שבו נפעל טיונית החולות מאיימת לתפוס מקומם של עשרות מיני צמחים האופייניים לחולות מישור החוף וביניהם לסוף הקרין, צמח ייחודי הצומח בישראל רק באזור זה. בריאותה של המערכת האקולוגית כולה מבוססת על הצומח, המהווה את הבסיס עליו ניזונים מתפתחים ומתרבים, חרקים, זוחלים, עופות ויונקים אשר להם החולות הינו בית הגידול הטבעי.פעולתנו תאפשר למיני הצומח המקומי להתרבות ולפרוח בשטח הטבעי להם הם מותאמים ללא תחרות עם המין הפולש.

כל אחד יכול לסייע. מה שצריך הוא עקירה בעזרת הידיים של הצמח מהחול וריכוזו בערימה. ניתן לבוא כבודדים, משפחות וקבוצות. ניתן לבוא לכל הזמן המדובר או לחלקו. נשמח אם המתנדבים יגיעו עם כפפות עבודה לעקירה, כובע, נעלים סגורות ומזון.

עקירה המונית בהשתתפות הציבור תתקיים בשבת 17.11.12 בין השעות 9:00 עד 13:00. חשוב להדגיש שפעילות העקירה מתקיימת אך ורק בשעות אלו והציבור מתבקש שלא לעקור צמחים במועדים אחרים בצורה עצמאית. כידוע, מדובר בעבירה על החוק.

גן לאומי נחל אלכסנדר חוף בית ינאי משתרע מפסי הרכבת במזרח דרך חורשת סמארה ועד שפך הנחל במערב, ולאורך החוף ממושב בית ינאי ועד ביה"ס הימי "מבואות ים". בתחומי הגן הלאומי נופים מרשימים (חוף ים, רכס כורכר, דיונות וחורשות, אגם), ערכי טבע ייחודיים (צבים רכים, וחופי הטלה של צבי ים) וערכי מורשת (חורבת סמארה, מצפה העפלה המציין את וולוס, האונייה הראשונה בהעפלה הבלתי לגאלית) ועוד.

הצמחים הפולשים מהווים גורם סיכון עיקרי על הטבע המקומי . צמחים פולשים הם צמחים שחרגו מחוץ לתחום תפוצתו הטבעית בעקבות פעולת האדם והצליחו להתרבות ולהתפשט ללא התערבות בני אדם. אחד הצמחים הללו הדומה לחרצית, ופורחת בימים אלה, היא טיונית החולות. הטיונית הובאה לארץ בשנות השבעים כדי לייצב חולות הנודדים אך היום מבינים כי זו הייתה טעות כיוון שהיא מהווה איום לאומי על הצומח הישראלי. הטיונית מתפשטת במהירות, תוך דחיקת המינים המקומיים ע"י השתלטות על מקומות נביטה, אור שמש, מקורות המים ועל המינרלים הנמצאים באדמה.

הכוונה מהחניה שלפני בית הספר הימי "מבואות ים" שמדרום למכמורת (הכביש הפנימי שממערב לכביש החוף. הגעה דרך מחלף ינאי, לכיוון הים ובצומת ה-T מול הים לפנות ימינה (צפונה). יש להירשם בטלפון *ב.ט.ב.ע (3639*).

07/11/2012