19.04.2024
 
משרד התיירות מגמיש התקנים הפיזיים בבניית בתי מלון בישראל

 

שירות חדשות תיירות

משרד התיירות החל ביישום הרפורמה להוזלת עלויות הנופש בישראל ומגמיש את התקנים הפיזיים בבניית בתי מלון. המשרד, הממונה על איכותם הפיזית של מתקני האכסון התיירותי בישראל, מאפשר כעת בין היתר, בניית בתי מלון תוך הקלה בדרישות הפיזיות ליזמים בתכנון יחידות האירוח ושטחן, בשימוש בתשתיות קיימות באזור המלון ובאישור הרחבתם של שטחים ציבורים ומסחריים בבתי המלון.

בימים אלו פירסם משרד התיירות את חוברת התקנים הפיזיים הנדרשים לתכנון ולסיווג מתקני אכסון תיירותי לשנת 2012. בחוברת המשמשת מדריך ליזמים ולמתכנני מלונות בארץ, מוגדרים הסוגים השונים של אמצעי האכסון התיירותי, והמרכיבים המבטיחים את תפקודו המלונאי של המתקן המלונאי. עמידה בתקנים מהווה תנאי לקבלת מענקים שמקצה משרד התיירות להרחבה של בתי מלון קיימים  ולהקמה של בתי מלון חדשים. כמו כן מהווה העמידה בתקנים תנאי סף להמלצות המשרד בוועדות התכנון השונות.

החוברת החדשה כוללת הנחיות עדכניות ביחס לתכנונן של יחידות האירוח בבתי המלון בישראל, הבאות לידי ביטוי בהגדרת טיפוסים חדשים של יחידות אירוח (יחידות סטודיו), מתן גמישות מרבית בתכנון מרכיבי יחידת האירוח  וכן השוואת שטחי יחידות אירוח במלוניות לשטחי יחידות אירוח במלונות.

יחידת סטודיו מוגדרת כיחידה הגדולה יותר מחדר זוגי וקטנה יותר מסוויטה. כיום תמהיל היחידות בכל סוגי המלונות ובכל הרמות כולל 8% יחידות סטודיו ועוד 12% סוויטות הניתנות להמרה ליחידות סטודיו נוספות. שיעור יחידות הסטודיו אליו ניתן להגיע עומד על כ-20% מסך היחידות במלון.

בחוברת החדשה הוסרה דרישת החובה לקיומן של חנויות בתוך שטחי המלון, ובתוך כך ניתנה האפשרות להגדלת אותם השטחים.  שטח המסחר התיירותי במלון יהיה בגודל מקסימום של 600 מ"ר או עד ל-4% מסך השטח העיקרי של המלון, הנמוך מבין שניהם.

במטרה לעודד שילובן של רשתות מלונאות בינלאומיות בפעילות ישראל, מאפשר להן המשרד גמישות מיוחדת בתכנון שטח יחידות האירוח: הרחבה עד לגודל של כ-50% משטח היחידה והפחתה עד לשיעור של 20% משטח היחידה.  רשת בינלאומית מוגדרת רשת המפעילה לפחות 30 בתי מלון ובהם 5,000 חדרים לפחות. על הרשת לפעול ב-5 מדינות לפחות, ולצבור ניסיון ומוניטין מוכחים של לפחות 15 שנה בפעילות מלונאית.

בנוסף לשינויים אלו כוללות ההנחיות החדשות הקלות הנוגעות לתכנון מתקני אירוח במגזר הכפרי, לפיהן יתאפשר שימוש בתשתיות נופש קיימות ביישוב, כמו מתקני ספורט, חדרי אוכל, מכבסה ומחסנים, בכפוף לתנאים שונים שנקבעו.

בישיבת הממשלה הקרובה ביום א' (4/11/2012) צפוי להתקיים דיון ברפורמה להוזלת עלויות הנופש בישראל, שהגיש שר התיירות ולהצביע על יישום מסקנות הועדה להוזלת עלויות הנופש, שבראשה עמד מנכ"ל המשרד נועז בר ניר. על עיקרי הרפורמה נמנים הפחתת רגולציה ממשלתית עודפת, הגברת השקיפות, עידוד התחרות בענף המלונאות ויצירת תמריצים לעידוד התיירות כתעשייה בעדיפות לאומית, בהיותה מנוע צמיחה מרכזי למשק המייצר הכנסות ומקומות תעסוקה.

28/10/2012