24.04.2024
 
נמה"ת ואצלב האבל, פראג

 

 

מאת גיורא נוימן

בטקס רשמי שהתקיים אתמול (יום שישי) הוסב רשמית שמו של נמל התעופה הבינלאומי בפראג ל"נמל התעופה ואצלב האבל, פראג".

הנמל משרת מדי שנה כ-12 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות.

המחזאי, הסופר וההוגה הצ'כי האבל, שהפך לסמל המאבק במשטר הקומוניסטי ונבחר לנשיא המדינה אחרי קריסת המשטר הקודם, מת בחודש דצמבר האחרון. ידידיו ומוקירי זכרו יזמו קמפיין ציבורי נרחב לקרוא על שמו את נמל התעופה העיקרי ברפובליקה הצ'כית. הממשלה נענתה ליוזמה, למרות התנגדות נרחבת מצד חוגים ימניים המסתייגים ממורשתו ההומניסטית והסוציאל דמוקרטית של האבל. סקרי דעת הקהל בשבוע האחרון בנושא זה הראו יתרון למתנגדים.

אתמול, ביום הולדתו ה-76 של האבל, נערך הטקס.

האבל מצטרף בכך לשורה ארוכה של מנהיגים פוליטיים שזכו להנצחה בנמלי תעופה: החל מפיורילו לה גרדיה וג'ון קנדי (שניהם בניו יורק), שארל דה גול, (פריז), דוד בן גוריון (תל אביב), מוסטפא אתאטורק (איסטנבול) אינדירה גנדי (ניו דלהי) ובאוקטובר 2013 גם וילי ברנדט (ברלין).

את הלוט מעל השלט החדש הסירו האלמנה דגמאר האבל ושר החוץ הצ'כי קרל שוורצנברג, שהיה ראש לשכת הנשיא בראשית שנות ה-90 של המאה הקודמת, בימי נשיאותו של האבל. "קראנו לנמל התעופה על שמו כדי שכל נוסע העובר כאן יזכור מי האיש שתרם יותר מכל אדם אחר לכך שכיום ניתן לצאת ולהיכנס לצ'כיה באופן חופשי," אמר שוורצנברג.

האבל, מחזאי וסופר שנרדף על ידי השלטון הקומוניסטי, היה הדמות הבולטת במהפכת הקטיפה בנובמבר 1989, ולזכותו מייחסים את העובדה שהמהפכה הושלמה ללא שפיכות דמים. מייד אחר כך הוא נבחר לנשיא צ'כוסלובקיה, תפקיד בו שימש עד פירוקה של צ'כוסלובקיה לשתי מדינות, ב-1992, ואחר כך המשיך לעבוד בארמון הנשיאות בפראג בתפקידו החדש כנשיא צ'כיה, עד 2003.

נמל התעופה של פראג נפתח בפרבר רוזינייה שמצפון מערב לעיר בשנת 1937, כשוואצלב האבל היה בן שישה חודשים בלבד. רוזינייה היה שמו המקובל של הנמל במשך עשרות שנים, כמו גם שמו של הכלא הגדול הפועל בסמוך. האבל, אגב, היה תקופה מסויימת אחד האסירים בו.

06/10/2012