25.04.2024
 
יוסי פתאל: בשנה הקרובה הרגולטור יעשה מהלך משמעותי מול יאט"א

 

 

מאת גיורא נוימן

"אני מעריך שבשנה הקרובה נראה מהלך משמעותי מצידו של הרגולטור בתחום היחסים בין חברות התעופה לבין סוכני הנסיעות. יש לנו סיבות להאמין שמתקרב הרגע בו הרגולטור ייכנס לעובי הקורה ויקבע כללים שיסדירו אחת ולתמיד מה מותר ומה אסור ליאט"א. שהרי הנושא כולו חורג כבר מזמן מתחום התיאומים של חברות התעופה בינן לבין עצמן בתחומי התפעול וגלש ברגל גסה לנושאים מסחריים כלכליים, שאליהם לא התכוון המחוקק כאשר העניק ליאט"א את הפטור," כך אמר יוסי פתאל, מנכ"ל ההתאחדות, לחדשות תיירות.

 

- בפרשת פשיטות רגל של מאלב וספנאייר הוכיחה ההתאחדות שהיא מסוגלת להגן על הסוכן הקמעונאי.

כן, פשיטות הרגל של חברות התעופה הן הדרמה הגדולה של הענף בשנה החולפת. ובאמת, כאן ההתאחדות השיגה לחברים הישגים מאוד משמעותיים בעמידה האיתנה שלה על יישום נוסח ההיתר, שהוא יוצא דופן בעולם. מעטים יודעים זאת, אבל אין עוד מדינה שבה הבי-אס-פי פועל על פי חוקי האנטי טראסט ובפיקוח הרגולטור. סוכני נסיעות במדינות אחרות מתעניינים במודל הפועל בישראל ומקווים להעתיק אותו אליהם. זה גם מתחבר להצלחות שלנו בתחום החקיקה הצרכנית. אחרי כמה שנים שאנחנו עומדים וצועקים בשער, בעיקר בשער ועדת הכלכל של הכנסת, אני שמח לומר שבכנסת ובממשלה מבינים כיום הרבה יותר את עמדתם ומעמדם של יועצי התיירות. ומה שהכי משמח: זו היתה שנת מפנה ביחסים שלנו עם אירגוני הצרכנים ועם הממונה על הגנת הצרכן. יותר מאי פעם, יועץ תיירות נתפס כיום כידידו הטוב של הלקוח וכמי ששומר על האינטרסים של הנוסע. זה מה שקרה בפשיטות הרגל האחרונות של חברות התעופה. אנחנו מוזמנים לראיונות בכלי תקשורת כיועצים שמסבירים ללקוחות איך לשמור על האינטרס שלהם. דעת הציבור עלינו השתנתה מאוד לטובה, זה משהו שלא הכרנו שנים רבות.

 

- איזו עמדה נקטה ההתאחדות ביחס לחוק החדש לפיצוי נוסעים שטיסתם בוטלה או התעכבה?

זהו חוק צרכני מאוד חשוב. אנחנו מברכים עליו. היינו שותפים משמעותיים לניסוחו. אמנם יש בו עדיין מספר לקונות משמעותיות למארגני השכר, וההתאחדות תירתם להעביר את האחריות ממארגני שכר לחברות התעופה הזרות וחברות הלואו-קוסט, כך שהאחריות שלהן לא תסתיים בקו החוף של ישראל. אנחנו נפעל שגם חברות אלה יהיו בפיקוח ממשלתי בכל מה שנוגע להגנה על כספי הלקוח.

12/09/2012