29.03.2024
 
אבנר גורדון, מנכ"ל סוויס בישראל: החברה האירופית היחידה שפעיל בנתב"ג מטוס רחב גוף

 

ריאיין: גיורא נוימן

 

- איך היית מסכם את שנת תשע"ב?

מבחינתה של סוויס זו היתה שנה טובה ומוצלחת. ברמה עולמית, הרווחנו בחציון הראשון של 2012 רווח תפעולי של 61 מיליון פרנק, שהם כ-240 מיליון שקל. ברמה הישראלית, לקראת סוף השנה העברית מסתבר שנותרנו החברה האירופית המובילה היחידה שמפעילה בנתב"ג מטוס רחב גוף. פעמיים ביום, 14 פעמים בשבוע, יש לנו טיסה במטוס איירבוס 330 מהדגם החדש עם 53 מושבים בביזנס ו-183 מושבים במחלקת תיירים. זה גידול של כמעט 10% במספר מושבי התיירים, כי המטוס מהדגם החדש קצת יותר ארוך מהמטוס הקודם שהיה לנו בקו.

 

- לופטהנזה, בריטיש ואיבריה מקטינות את המטוסים ורק אתם מגדילים. אתם יודעים יותר טוב מכל האחרים מה צריך לעשות?

כל חברה עושה לעצמה את התחשיבים של הוצאות והכנסות על הקו לישראל ומנסה להגיע לתוצאה האופטימלית. לנו יש מטוס חדש, יחסית זול לתפעול, יש לנו רשת צפופה של טיסות בינלאומיות וקישורים מצויינים של 40 דקות בלבד לטיסות המשך בציריך. לכן חלק נכבד מהתנועה שלנו מנתב"ג הוא של נוסעים הטסים מעבר לציריך. במצב הנוכחי, כשהמתחרות האירופיות שלנו מקטינות קיבולת ועוברות למטוסים צרי גוף, אנחנו מציעים בשוק מוצר מצויין. לכן אני מאמין שיהיה לנו חורף טוב במיוחד.

אגב, אנחנו נשמח אם באותה הזדמנות אם חלק מנוסעי לופטהנזה, שלא ימצאו פתרון לצרכי הנסיעה שלהם דרך פרנקפורט או מינכן,  יעברו אלינו. כך נוכל להשאיר את ההכנסות במסגרת קבוצת לופטהנזה. חשוב לי להזכיר שקבוצת לופטהנזה - כלומר לופטהנזה עצמה, סוויס ואוסטריאן - הגיעה לנתח של 8.5% מהתנועה בנתב"ג מראשית 2012 ועד סוף יולי השנה. אנחנו בהחלט מנצלים את הסינרגיות בין חברות הקבוצה.

 

- בסוגיית השמיים הפתוחים העמדה שלך דומה יותר לעמדת אל על מאשר לעמדת משרד התחבורה.

הסיסמה שמיים פתוחים נשמעת נחמדה ונעימה לאוזן. אבל האם באמת צריך לפתוח את השמיים? עם ארה"ב ובריטניה יש לנו הסכם שמיים פתוחים שנים רבות. עם שווייץ יש לישראל הסכם שמאפשר לכל  צד להפעיל 24 טיסות בשבוע. עד כה אף צד לא ניצל את כל המכסה, פשוט כי אין צורך בכך. בהרבה יעדים נוספים רואים תוספת טיסות עוד הרבה לפני פתיחת השמיים. אז מה עוד יש לפתוח?

 

- איזיג'ט הצטרפה לתחרות בקו לשווייץ.

נכון, אז מה? היא הביאה לארץ מיליוני תיירים חדשים? לא, היא רק לקחה קצת תנועה מסוויס וקצת תנועה מאל על וזהו. תראו את נתוני נתב"ג - ינואר יולי 2012 מספר הנוסעים המצטבר עלה רק ב 1.6% לכלל חברות התעופה.

השאלה שצריך לשאול היא האם הסרת כל המגבלות על התעופה בין אירופה לישראל באמת תגדיל את התנועה הנכנסת של תיירות  ותניע את גלגלי הכלכלה כמו שטוענים חסידי השמיים הפתוחים, או שרק תסיט את התנועה הקיימת מחברות התעופה שכבר פועלות בשוק לחברות מזדמנות חדשות.

האמת, אני לא רואה את גידול הדרמטי המסתמן בתיירות נכנסת. לגבי התנועה היוצאת של ישראלים לחו"ל, ידוע ממזמן שהחלק של עלות הטיסה בכלל חבילת הנופש - מלונות, רכב וכו' - הוא לא גדול. אז אם הטיסה תוזל ב-50 עד 100 דולר לנוסע שטס לחופש פעמיים שלוש בשנה, החיסכון השנתי בהוצאה המשפחתית יהיה מזערי.

 

- נראה שאתה מזדהה עם העמדה של אליעזר שקדי.

אני מנסה לגלות אמפתיה לעמדתו, ואני חייב לומר שיש משהו במסרים שלו על השמיים הפתוחים. בגילי המתקדם אני עדיין עושה מילואים בתחום התעופה, וברור לי, כמו שבעצם ברור לכולם, שברגע שיפול כאן הטיל הראשון במלחמה הבאה, בנתב"ג יישארו רק חברות התעופה הישראליות. אם אנחנו רוצים שהן ימשיכו להתקיים, צריך לתת להן סיכוי כלכלי. למשל, הורדת הדירוג של ישראל לקטגוריה 2 פוגעת באפשרות של החברות הישראליות להתפתח ולפעול בתנאים שווים מול המתחרות. אני יודע שברת"א ובוועדת כלכלה עושים מאמצים נמרצים לתקן את העניין, ובכל זאת זה נמשך יותר מדי זמן. לעניות דעתי צריך להכפיל את המאמצים כדי שנוכל לסיים את הסאגה הזאת מהר. אגב, למדינה זה לא יעלה אפילו אגורה נוספת אם נזרז את אישור החוקים והתקנות הדרושים. בקיצור, יש צדק בעמדתה של אל על הדורשת לפתוח את השמיים בזהירות ובהדרגה, ורק אחרי פתרון הבעיות המעמידות את החברות הישראליות בעמדת נחיתות. אגב, כמשלם מיסים לא הייתי פוסל על הסף את הרעיון שהמדינה תגדיל את השתתפותה בהוצאות הביטחון של החברות הישראליות.

מצד שני, אני קורא בעיתונים הצהרות של פוליטיקאים על כך שאל על צריכה להתייעל. אז אני בטוח שכמו כל חברת תעופה אחרת בעולם, כולל סוויס, גם באל על בוחנים כל הזמן את מבנה העלויות ואת היעדים המסחריים מול התנודות החזקות במחירי הדלק, המשבר הכלכלי באירופה והמשברים הגיאו פוליטיים. שום חברת תעופה לא יכולה ליהנות מהפריבילגיה שלא לבדוק את העלויות שלה לעיתים תכופות מאוד.

 

- מה דעתך על החוק החדש שיזם ח"כ אחמד טיבי לפיצוי נוסעים שטיסתם התעכבה או בוטלה? הרבה מהקולגים שלך בחברות התעופה מאוד לא התלהבו ממנו.

צריך להבין מה עורר את המחוקק לאמץ חוק כזה, שחופף בעיקרו לחוקים הקיימים באירופה. לדעתי, החוק הזה נולד מכך שלקהל הישראלי נמאסה ההתנהלות של חברות התעופה הבלתי סדירות, שלא מקפידות על לוח זמנים, שמגישות בקשות ל-500 סלוטים ומבצעות רק 150, שמבטיחות שירות איקס אבל מעניקות אותו רק ב-50%, שגורמות לנוסע להרגיש שלא סופרים אותו. החוק הזה לא אמור לאיים על חברות התעופה הסדירות, כי האינטרס החד משמעי שלהן  הוא לשמור על הלו"ז. אנחנו נמצאים פה לטווח ארוך ורוצים שהלקוחות יחזרו אלינו. למען הקהל הישראלי אני מקווה שהחוק הזה יעשה סדר בשוק הטיסות המזדמנות, הנופשונים והלואו קוסט.

אני רק סקרן לראות איך הנוסעים הישראלים יצליחו לגבות את פסקי הדין שבהם יזכו על נזקים שנגרמו להם על ידי חברות שאין להן נציגות בארץ, חברות אינטרנטיות או חברות  שמסתתרות מאחורי סוכן שירותי קרקע. אגב, בחלק מדרישות החוק במקרים של עיכוב או ביטול טיסה אנחנו כבר עומדים מזמן, כמו אירוח הנוסעים במלון, מונית, טלפונים, ארוחות וכו'.

12/09/2012