26.04.2024
 
יאיר אשר, סמנכ"ל השיווק של השטיח המעופף: נמשיך לשמור על רמה סבירה של קיבולת מושבים

 

 

ריאיין: גיורא נוימן

- איך הייתה השנה החולפת?

שנת 2012 היתה מבחינתנו שנה מאתגרת מאוד. התחלנו אותה עם החלטה לצמצם את מספר המושבים ב-10% עד 15% לעומת השנה שעברה, כדי לשמור שלא יישארו לנו מקומות ריקים. היום אנחנו יכולים לומר שהגישה הזו הוכיחה את עצמה כנכונה, ובסך הכל, למרות הקיטון בהיצע, לא נפגע מחזור ההכנסות שלנו. אפשר לומר שעד הפיגוע בבורגס המצב היה לא רק טוב אלא אפילו מצויין. בשבוע הראשון אחרי בורגס הרגשנו האטה של ממש, שהתמתנה אחר כך והתאזנה.

 

- סבלתם נזקים כלכליים בבולגריה בעקבות הפיגוע?

כן, בוודאי, כמו כל המארגנים הישראלים. חברות התעופה הבולגריות לא היו מוכנות להקטין את הקיבולת, בתי המלון דרשו מהישראלים לעמוד בכל ההתחייבויות ולא הלכו לקראתנו.

מעניין להשוות את הגישה של הספקים הבולגרים לניסיון שהיה לנו בטורקיה אחרי משבר המרמרה. הרבה ספקים טורקים החזירו את הכסף, או לכל היותר אמרו: מה שכבר שילמתם יעמוד לזכותכם להזמנות עתידיות. בבולגריה, לעומת זאת, לא כל כך היה עם מי לדבר.

 

- הרבה ישראלים, גם נופשים וגם מארגנים, מתגעגעים לטורקיה.

כי הריביירה הטורקית מציעה את חוויית המלון. אפשר לנסוע לשם שוב ושוב, כל פעם לקלאב אחר ולחוויה מפנקת אחרת. בבורגס החוויה העיקרית היא החוף, לא המלון. נסעת פעם, נסעת פעמיים - ואתה מרגיש שהיעד מיצה את עצמו. לכן כבר לפני הפיגוע ראינו שבורגס נמצאת בירידה מסויימת. אגב, השנה ראינו גידול משמעותי בתנועה לאנטליה. אמנם המספרים עדיין לא מזכירים את מה שהתרגלו אליו בעבר, אבל זה כבר פי שניים מאשר בשנת 2011. רוב הנוסעים באים מהמגזר הערבי אבל יש כבר לא מעט נופשים מהמגזר הכללי.

 

- אחד היעדים המשמעותיים שלכם השנה היה איטליה. נפגעתם מהקריסה של חברת התעופה וינד-ג'ט?

לא ממש. היו לנו כמה עשרות מושבים בטיסות שלה, והצלחנו לסדר חלופות כמעט לכל הנוסעים. איטליה באמת היתה השנה להיט, בעיקר צפון איטליה, ורונה ומילנו. התחלנו בחודש מאי, עם קבוצות גדולות, וה/משכנו כל השנה עם טיולים מאורגנים, חבילות לנוסע העצמאי, טוס וסע וכו'.

גם אם קריסת וינד-ג'ט לא פגעה בנו, המקרה הזה צריך להדליק נורת אזהרה לכל הענף. מארגני הנופש הישראלים חשופים כיום בצורה מסוכנת לנפילות אפשריות של חברות תעופה אירופיות, בגלל המשבר הכלכלי הקשה באירופה. ולפי חוקי הגנת הצרכן החדשים בישראל, כל האחריות נופלת על כתפיו של הסיטונאי. הסיטונאי הישראלי סופג את רוב הבעיות הנוצרות מול הספקים בחו"ל.

 

- אם כך, איזה עתיד יש לענף הזה?

באמת רבים שואלים את עצמם את השאלה הזו. כדאי לשים לב שהצ'רטריסטיקה נטו הולכת ומצטמצמת. פעילים בולטים בשוק טיסות השכר, כמו אופיר טורס, אשת ואיסתא התחילו להתרחק מהתחום. היום עיקר העבודה היא בייצור ושיווק חבילות, תחום פעילות שחברות התעופה הסדירות לא מתעסקות איתו וחברות הלואו-קוסט עוד לא נכנסו אליו. אבל למצוא כרטיס בלבד בטיסת שכר זה דבר נדיר. תזכור שלפני 15 שנה היו טיסות צ'רטר יומיות ליעדים העיקריים באירופה, כמו לונדון ופריז. היום - כלום.

 

- מה התוכניות שלכם לשנה הבאה?

בגדול, אנחנו מתכוונים לעבוד כמו ב-2012, כלומר לשמור על רמה סבירה של קיבולת כדי לא להגיע לעודף המושבים שהיה בשנת 2011. מצד שני, אנחנו עדיין מחפשים את היעד שיהיה הלהיט הבא בשוק. עוד לא מצאנו אחד כזה. כמובן, נמשיך בפעילות הנרחבת שלנו בתחום תיירות הפנים, שבו גדלנו בצורה משמעותית והפכנו לאחד הגורמים המובילים, הן במכרזים גדולים והן בעבודה כסיטונאי מול סוכני הנסיעות הקמעונאיים.

12/09/2012