25.04.2024
 
נחמן קידר, מנכ"ל טיולי גשר: הקהל קונה יותר מוצרים, אבל מחפש לשלם פחות

 

ריאיין: גיורא נוימן 

 

- איך אתה מסכם את שנת תשע"ב?

זו היתה שנה מאוד מאוד מוזרה. מצד אחד, מספרי הנוסעים עמדו בציפיות שלנו, מצד שני המחזורים היו בירידה. הסיבה לתופעה זו היא שהלקוחות קנו יותר מוצרים אבל בחרו במוצרים זולים. זו כמובן תוצאה ישירה של המצב הכלכלי - הלקוחות שלנו לא רוצים לוותר על הנופש שאליו כבר התרגלו, אבל מחפשים איך לחסוך. מלבד זאת, לקראת סוף השנה היה לנו קצת מזל כששערי המטבע התחילו להשתנות לטובתנו.

מאפיין בולט ומדאיג של שנת תשע"ב היה פשיטות רגל של חברות תעופה, ולאו דווקא חברות צ'רטר קיקיוניות אלא חברות סדירות ומבוססות. אירועים כאלה פוגעים בענף ומציבים את אחד מסימני השאלה הגדולים על עתידו.

 

- האם לציבור חובשי הכיפות שאליו אתם פונים יש התנהגות צרכנית שונה מהמגזר הכללי?

בציבור שלנו דווקא יש גידול במספר הנוסעים, והם עדיין קונים טיולים יותר יקרים מאשר הקהל הכללי. אבל מה שמעניין השנה הוא הכניסה המשמעותית של הציבור החרדי לתחום שירותי קרקע. החרדים תמיד נהגו לנסוע יותר מאחרים, אבל עשו זאת מסיבות משפחתיות ולא משיקולי תיירות או נופש, כך שבדרך כלל הם קנו כרטיסי טיסה בלבד ותו לא. השנה זיהינו שינוי במגמה וראינו חרדים שנוהרים לנופש במלונות כשרים בחו"ל. כלומר, בכל הקשור לתיירות, הציבור הזה מתחיל להתנהג כמו כל עם ישראל, כמובן בכפוף לדרישות הספציפיות של כשרות מחמירה וכו'. כך שהשנה אפשר היה לראות בנמל התעופה של ציריך קבוצות גדולות של חרדים, בלבוש אופייני, בדרכם לנופש במלון סופר כשר בשווייץ.

 

- אתה חבר ועד התאחדות ולכן יש לך גם תמונה רחבה של בעיות ענף.

כן. מכיוון שהרווחיות בענף הולכת ויורדת ובעולם שולט חוסר ודאות כלכלי, הסוכן הקטן יידרש להרבה יותר כושר ניהול פיננסי של המערכת שלו. אם בעבר מספיק שהיית טוב במקצוע, היום, דווקא בגלל אחוז הרווחיות נמוך, הסוכן חייב להתמקצע הרבה יותר גם בתחום הפיננסי. כחבר ועד אני משתדל להביא הצעות בהקשר הזה. ברור לכולנו שמאבק הקיום הקשה ביותר הוא של הסוכנים הקטנים. הגדולים כבר יסתדרו, כי במהלך השנים הם ידעו, ברוב חוכמתם, שלא לשים את כל הביצים בסל אחד אלא להתפשט גם לתחומים משיקים לתיירות או כאלה שלא תמיד משיקים לתיירות. הקטנים, שאין להם אפשרויות פיננסיות כאלה, זקוקים להגנה הציבורית של ההתאחדות.

בכל מה שקשור להתאחדות, היתה לנו שנה מאוד מוצלחת. אם בעבר היו סוכנים ששאלו לשם מה אנחנו זקוקים להתאחדות, הרי שהשנה כל סוכן קטן מרגיש כמה היא חשובה. אנחנו צופים המשך הקשיים ברווחיות הענפית, אי ודאות בכל מה שקשור לאיתנותן של חברות תעופה והמשך המחלוקות עם יאט"א. במציאות זו, כל סוכן מבין שההתאחדות היא זו ששומרת עליו ומשרתת אותו יום יום.

12/09/2012