19.04.2024
 
גדעון טהלר, מנכ"ל טל תעופה: שתי חברות און-ליין בישראל ועשרות משרדים בחו"ל

 

 

ריאיין: גיורא נוימן 

- מה נשמע בטל תעופה ואיך עברה עליכם השנה האחרונה?

בסך הכל היתה לנו שנה טובה. רשמנו עלייה בהכנסות, וזאת בהמשך ל-2011, שגם היא היתה שנה די מוצלחת. אנחנו מקווים שמגמת הגידול תמשיך גם ב-2013. בישראל קיבלנו לאחרונה את נציגות חברת התעופה הצ'כית, כך שיחד עם אולימפיק, שחזרה השנה לטוס לישראל, יש לנו שתי חברות און-ליין. בחודש הבא נגדיל את תדירות הטיסות לפראג משבע כיום ל-11 טיסות בשבוע בלוח החורף. אנחנו מאוד מאמינים בקו לצ'כיה, חושבים שהיא יעד מצויין גם לקיץ וגם לחורף ובקרוב נפרסם לשם חבילות חורף. עם אולימפיק התחלנו בשלוש טיסות ובקיץ עלינו לארבע.

לגבי חברות האוף ליין, קודם כל מדובר באמריקן איירליינס. מספרי הנוסעים שלנו איתה הולכים וגדלים, ואנחנו מרוצים משיתוף הפעולה שיש לנו עם אל על. אנחנו עדיין סובלים מהעובדה שישראל מדורגת בקטגוריה 2, מה שמונע מאמריקן להפעיל טיסות בקוד משותף עם אל על, אבל זה הרי ייפתר במוקדם או במאוחר. אגב, המצב המוזר הוא שאל על יכולה למכור טיסות בקוד עם אמריקן, רק להיפך זה בלתי אפשרי.

עוד כדאי לציין שסרי-לנקה איירליינס, אותה אנחנו מייצגים בארץ, חתמה לאחרונה על הסכם קוד שייר עם רויאל ג'ורדניאן, כך שבקרוב נתחיל למכור טיסות לקולומבו גם דרך עמאן.

 

- ותתחרה בדבורה ברוכשטיין מג'ורדניאן.

כל אחד ימכור את מושבים שלו באותן טיסות.

 

- היתה לכם עוד חברת און-ליין שקראו לה מאלב.

לצערנו, מאלב נפלה אחרי שהנציבות האירופית דרשה מממשלת הונגריה למשוך בחזרה את הסובסידיה שנתנה לחברה. באותו רגע נחרץ גורלה. אנחנו, כטל תעופה, לא היינו מעורבים בשום הליך שהיה קשור בקריסת החברה. אם היו אצלנו כספים של מאלב, החזרנו אותם למארגנים שהזמינו טיסות ולא קיבלו. לכספים שהסוכנים העבירו לבי-אס-פי ממילא לא היה לנו שום קשר. בעצם, גם אנחנו נפגענו מהפרשה, כי מאלב נותרה חייבת לנו כסף.

אבל מה שמעסיק אותו בעיקר בתקופה האחרונה היא ההתרחבות בחו"ל. יש לנו פעילות, אם באמצעות משרדים שלנו ואם בשותפות עם חברות מקומיות, בקרוב ל-30 מדינות. בשנה הקרובה אנחנו מתכוונים לשים רגל גם בדרום אמריקה - בברזיל, קולומביה, מקסיקו, פנמה ואולי גם ארגנטינה. לצורך כך גייסנו עוד מנהל פיתוח עסקים, דובר ספרדית ופורטוגלית. חלק ניכר מהתנופה החדשה הוא בזכות האישור שקיבלנו מיאט"א להיות קונסולידטור בינלאומי של הבי-אס-פי.

 

- מה זה בדיוק?

חברת תעופה שרוצה להיכנס לשוק מסויים, אבל דמי ההצטרפות ודמי החברות הקבועים הם יקרים מדי בשבילה, כי הפעילות הצפויה שלה באותו שוק לא מצדיקה הוצאה של 20 אלף דולר, יכולה לעשות זאת דרך קונסולידטור, שגובה ממנה הרבה פחות אבל לעומת זאת לוקח אחוז גבוה יותר על כל מכירה. השיטה הזו מתאימה בעיקר לחברות קטנות, או לפחות כאלהה שהן קטנות באותו שוק מסויים.

 

- לא בכל יום חברה ישראלית זוכה במעמד כזה.

ואכן, המתחרים שלנו, כולם ענקים, לא מחמיצים שום הזדמנות להזכיר לכולם שאנחנו ישראלים. לכן אנחנו נערכים להעביר חלק מהמטה שלנו ליעד באירופה, משם יהיה יותר קל להדגיש את פן הבינלאומי של טל תעופה ולשמור על זהות ניטרלית.

 

- אגב, כמה קונסולידטורים כאלה יש בעולם?

יש אוויה רפס הגרמנית, הקשורה עם אופן סקיי הישראלית, דיסקבר דה וורלד האמריקאית שקשורה בארץ עם פיס אייר, APG, שבישראל קשורה עם ממן אוויאיישן, ואנחנו. בסך הכל ארבע חברות בעולם.

בנובמבר הקרוב אנחנו עומדים לציין 25 שנה להקמת טל תעופה. חלטנו לחגוג זאת בכנס בירושלים, אליו נזמין את כל המנהלים שלנו בעולם. בשנה שעברה ערכנו כנס כזה בבוקרשט, לפני שנתיים בבודפשט, אז החלטנו שהפעם הגיע תורה של ירושלים.

12/09/2012