28.03.2024
 
קשרי תעופה כמשל: לעבוד פחות, להפסיד פחות

 

 

מאת גיורא נוימן

הנתון האופטימי בדוחות הכספיים של קשרי תעופה לרבעון השני של 2012, שפורסמו בשבוע שעבר, הוא הקיטון המשמעותי בהפסדים: הפסד של 1.690 מיליון דולר בששת החודשים הראשונים השנה, לעומת הפסד של 2.665 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. התוצאה ברבעון השני מרשימה אפילו יותר: הפסד של 965 אלף דולר השנה, לעומת הפסד של 1.878 מיליון דולר ברבעון השני אשתקד (כמעט חצי!).

איך הצליחו בקשרי למזער את ההפסדים בהיקף של קרוב למיליון דולר? בשל העונתיות המאפיינת את ענף התיירות, במחצית הראשונה של השנה סיטונאיות הנופש בדרך כלל רושמות הפסדים. ההכנסות קטנות יחסית ולעומת זאת ההוצאות גדולות, כי זו התקופה שבה משקיעים ומשלמים מקדמות לספקי הטיסות והמלונות לעונת הקיץ. השנה החליטה קשרי תעופה להקטין באופן משמעותי את התחייבויותיה לספקים, כלומר להצטייד בפחות מושבים בטיסות ובפחות חדרי מלון לעונת הקיץ, בהיקף של קרוב למיליון דולר.

במילים אחרות, בקשרי למדו את לקח השנתיים אחרונות והגיעו למסקנה: כמה שעובדים פחות - מפסידים פחות.

נתון אופטימי שני בדוחות של קשרי תעופה מסתתר בביאורים לדוחות הכספיים, בטבלה שמחלקת את פעילות החברה למגזרים. שם, תחת הכותרת "מגזר ב' - שייט" אפשר לגלות שלקשרי תעופה יש גם מרכז רווח, לא רק מרכזי הפסד. המדובר בחברה הבת סנורמה (50%). ברבעון השני תרמה סנורמה, בניהולו של השותף אורי שנבל, תרומה חיובית של 101 אלף דולר לתוצאות של קשרי תעופה שבניהולו של יורם מוטעי.

אגב, גם ב-2011 היתה סנורמה מרכז הרווח היחידי של קשרי תעופה, כשהניבה לה רווח שנתי של 377 אלף דולר (אחרי מס). במהלך החצי הראשון של 2012 משכה קשרי את כל הסכום הזה כדיווידנד.

עם חברה בת כמו סנורמה כבר לא בטוח שהאסטרטגיה של יורם מוטעי לעבוד פחות ולהפסיד פחות היא הנכונה. עדיף אולי בכלל לשבת בבית, לא לעשות כלום ורק לתת לאורי שנבל לעבוד.

מבחינות רבות הדוחות האחרונים של קשרי תעופה יכולים לשמש כמשל למצבו של ענף התיירות הישראלי כולו. קחו למשל את פרשת משט המחאה נגד המצור על עזה לפני יותר משנתיים (ב-31 במאי 2010), שגרם למשבר מדיני בין שתי בעלות הברית המסורתיות ישראל וטורקיה, לחרם צרכנים ישראלי על הנופש בטורקיה ונזק של ממש לסיטונאיות התיירות בארץ, שלא מצליחות לספק לקהל הלקוחות תחליף ראוי למוצר הטורקי. מעיון בדוחות של קשרי תעופה עולה כי 1.6 מיליון דולר מכספי החברה עדיין קבורים אצל מלונאים בטורקיה, בלא יכולת לגבותם או לנצלם. המדובר במקדמות ששילמה קשרי לפני כשנתיים וחצי, לקראת קיץ 2010. החברה אומרת שהיא סומכת על ספק שירותי קרקע שלה בטורקיה, אולם מצד שני היא מתקשה להעריך כמה זמן ייקח עד שתראה את התמורה או את הכסף בחזרה. קצב הירידה ביתרות הזכות שלה בטורקיה בהחלט מאכזב: ב-31 בדצמבר 2011 זה היה סכום של 1.7 מיליון דולר, ב-31 במרס הוא ירד ל-1.6 מיליון דולר, ואילו ב-30 ביוני הוא נותר ללא שינוי - 1.6 מיליון דולר.

וזה עוד לא הכל: מסתבר שבין הספק הטורקי של קשרי תעופה לבין בתי המלון בטורקיה יש מחלוקת לגבי היקף החוב שלהם לקשרי - כשהמלונאים טוענים שסכום זה קטן ב-700 אלף עד 900 אלף דולר ממה שגורסת קשרי.

בעוד הצרות של קיץ 2010 ממשיכות להשפיע על הדוחות הכספיים של קשרי, התרחשו טרגדיות חדשות בקיץ זה. בלשון החשבונאית היבשה נחשבים הפיגוע נגד הנופשים הישראלים בבורגס (18 ביולי 2012) וקריסת חברת התעופה האיטלקית וינד-ג'ט (11 באוגוסט 2012) כ"אירועים לאחר תום תקופת דיווח", לכן גם מוקדם להעריך את הנזקים הכספיים שלהם.

על תוצאות הפיגוע בבורגס מדווחת קשרי בלשון לקונית: "הפיגוע גרם לביטולי הזמנות לבורגס וורנה (להלן יעדי בולגריה) וליעדי נופש נוספים. כמו כן משפיע הפיגוע על רמת הביקושים של מוצרי התיירות ליעדי בולגריה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וכתוצאה מכך נאלצה החברה לבטל מספר טיסות ליעדים אלה."

19/08/2012