28.03.2024
 
"המדינה צריכה לדרוש ערבויות מחברות צ′רטר"

 

 

מאת גיורא נוימן

בעקבות קריסתה של חברת התעופה האיטלקית וינד-ג'ט (Wind Jet) אתמול (יום א'), פירסמה התאחדות סוכני הנסיעות הודעה תקיפה נגד משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית שבה הטילה עליהם את האחריות לנזקים שייגרמו לציבור הנוסעים. "הפתרון למצבים כאלה נמצא בידי משרד התחבורה, שאמור להחזיק ערבות כספית של כל חברת שכר הטסה לישראל," נאמר בהודעה.

לדברי יוסי פתאל, מנכ"ל ההתאחדות, קריסתה של חברת התעופה וינד ג'ט מהווה דוגמה מדויקת למצבים עליהם התריעה ההתאחדות בפנייתה אל מנכ"ל רשות התעופה האזרחית, אשר אינה מקפידה על כוונת חוק רישוי שירותי תעופה תשכ"ג-1963. על פי הנוהל, אמורה רשות התעופה האזרחית לקבל ערבות כספית מכל חברת שכר המורשית לטוס לישראל. לא רק שנוהל זה אינו מיושם, אלא שהמדינה גם אינה מקפידה על כך שחברת תעופה זרה תמנה נציגות בישראל אשר תורשה לפעול בשמה של החברה בהליכים לפי חוק רישוי שירותי תעופה ולפי חוק הטיס, ולקבל בשמה ובעבורה כתבי בי דין בכל הליך. בפועל, מספר רב של חברות תעופה אינן מחזיקות נציגות רשמית בישראל, וכתובתן כפי שמופיעה במסמך רשמי של רת"א היא כתובת חברת שירותי הקרקע בנתב"ג, אשר לכל הדעות אינה מהווה נציגות נאותה ועניינית לפניות הקשורות בשירות לקוחות ובתחומים צרכניים דוגמת חוק הגנת הצרכן ונושאים דומים, קל וחומר במקרה של פשיטת רגל.

התאחדות סוכני נסיעות הביעה בעבר את עמדתה כי על המדינה לבחון את איתנותן הפיננסית של חברות תעופה המעוניינות לפעול בישראל. "כפי שהמדינה דואגת לבטיחות הטיסה, כך עליה לוודא שחברות תעופה המבקשות לטוס לישראל לא יתרסקו כלכלית עם כספי אזרחי המדינה בידיהן," אמר פתאל.

לדבריו, במקרה של קריסה מצבם של רוכשי כרטיסים בטיסות שכר גרוע ממצבם של נוסעים בטיסות סדירות. כאשר מדובר בצ'רטר, סוכני הנסיעות אינם יכולים לקזז את הכסף, כפי שעשו לפני שלושה חודשים כאשר קרסו ספנאייר הספרדית ומאלב ההונגרית.

חברת קלאסיק אייר, בניהולו של אלכס גרינוולד, יחד עם קשרי תעופה, השטיח המעופף וארקיע, שלושת המארגנים העיקריים ששיווקו חבילות בטיסות וינד-ג'ט, עשו ביום ראשון מאמצים ניכרים להפעיל בשעות הערב טיסה חלופית לטיסה שבוטלה לילה קודם. הנוסעים התבקשו להוסיף 50 אירו כל אחד, לקראת טיסת הלילה המיוחדת. לקשרי היו בטיסה זו 80 נוסעים, ולשתי האחרות כ-50 נוסעים כל אחת.

עד סוף השבוע עמדו לטוס עם החברה הקורסת כמה מאות ישראלים בכל כיוון. המספר המצטבר של הנוסעים שעמדו לטוס איתה עד ראש השנה מגיע לאלפים.

קשרי תעופה היא המארגנת הגדולה ביותר שעבדה עם וינד-ג'ט, ולכן גם הנפגעת העיקרית.

וינד-ג'ט הפעילה שתי טיסות שכר שבועיות בין רומא לתל אביב, ועוד טיסה שבועית בין קטניה שבסיציליה לתל אביב.

13/08/2012