28.03.2024
 
ישראל והאיחוד האירופי חתמו בראשי תיבות על הסכם השמים הפתוחים

 

שירות חדשות תיירות

ישראל והאיחוד האירופי חתמו הבוקר בראשי תיבות על הסכם השמים הפתוחים לאחר משא ומתן שנמשך יותר משלוש שנים.

החתימה בראשי תיבות על הסכם השמים הפתוחים התאפשרה לאחר ששר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ החליט לאשר את ההסכם והנחה את רשות התעופה האזרחית (רת"א) לחתום על ההסכם ההיסטורי.

השר כץ ציין כי הסכם השמים הפתוחים נועד להביא לליברליזציה בקווי התעופה בין ישראל ואירופה שתאפשר להוזיל את מחירי הטיסה בין ישראל ואירופה ותפתח יעדי טיסה חדשים, בכל רחבי אירופה, ללא הגבלה.

"ההסכם יהפוך את ישראל לחלק אינטגראלי ממדינות האיחוד האירופי, בכל הנוגע לתחום התעופה. עם כניסתו של ההסכם לתוקף אני צופה הוזלה משמעותית של מחירי הטיסה לטובת כל אזרחי מדינת ישראל" הוסיף כץ.

לדברי כץ, ההסכם שנחתם בראשי תיבות יאפשר בנוסף להגדיל את התיירות הנכנסת לישראל ויצור אלפי מקומות עבודה חדשים עבור ישראלים.

ההסכם נחתם על ידי מנהל רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה, גיורא רום והנושא והנותן הראשי בנציבות האיחוד האירופי, קלאוס גייל, לאחר שבחודש מרץ השנה נחתם בין ישראל והאיחוד האירופי מזכר ההבנות לפתיחת השמים לתחרות.

שר התחבורה הודה לצוות המשא ומתן בראשות גיורא רום שהוביל את הדיונים עם האיחוד האירופי וציין כי הוא רואה בהסכם שנחתם הישג גדול למדינת ישראל שיאפשר לה להשתלב במרחב האווירי העולמי וליהנות מהיתרונות הגדולים הגלומים בו. "מדובר בהסכם טוב לאזרחי ישראל שיסייע לחוסנו של המשק" הוסיף כץ.

"לאחר הליך בחינה יסודי השתכנעתי כי מדובר בהסכם טוב הטומן בחובו גם יתרונות לתעופה הישראלית. אני מאמין ביכולתם של מנהלי חברות התעופה הישראליות להוביל את חברותיהן לשגשוג והצלחה גם במציאות של סביבה פתוחה ותחרותית המטיבה עם כלל המשק" הוסיף כץ.

לאחר השלמת ההליכים המשפטיים והמנהליים הנדרשים, יועבר ההסכם לאישור סופי של ממשלת ישראל ושל הפרלמנט האירופי. תחילת היישום בפועל של ההסכם צפויה בתוך מספר חודשים.

יישום ההסכם יימשך כחמש שנים וזאת במטרה לאפשר לחברות התעופה הישראליות להיערך למבנה התחרותי החדש בענף התעופה. במסגרת היישום המדורג, יתווספו מידי שנה שבע תדירויות שבועיות לכל יעד באירופה. במספר מצומצם של שדות תעופה מרכזיים באירופה בהם קיים, כבר היום, היקף תנועה משמעותי ואשר מתאפיינים בהיותם שדות מעבר לטיסות המשך, היקף הגידול השנתי יהיה מצומצם יותר ויעמוד על תוספת של כשלוש תדירויות שבועיות מידי שנה. הדבר יספק הגנה מסוימת לחברות התעופה הישראליות לאורך תקופת ההסתגלות.

עם תחילת יישומו של ההסכם יורחב פטור הסוג שניתן לענף התעופה מחוק ההגבלים העסקיים, כך שלא יהיה יותר צורך להגיש הסכמי קוד שייר בין חברות התעופה הישראליות לחברות אחרות לאישור מראש של הממונה וזאת בכל השווקים בהם קיימת מציאות רגולאטורים של שמים פתוחים (יחול על טיסות לארה"ב ומדינות האיחוד האירופי). הרחבת הפטור הושגה לאחר מגעים שניהל השר כץ מול הממונה על ההגבלים העסקיים במטרה לאפשר לחברות ישראליות לחתום על הסכמי שיתוף פעולה ללא צורך בקבלת אישור מראש, בדומה למציאות השוררת במדינות האיחוד האירופי.

30/07/2012