28.03.2024
 
השוק העתיק בטבריה ישודרג בהשקעה של כ-70 מיליון שקלים ויהפוך ל"שוק המטבעות" התיירותי

 

שירות חדשות תיירות

במשך שנים נחשב השוק העתיק של טבריה כאתר מוזנח, עתיר בבעיות ניקוז וביוב. פרוייקט חדש, בהיקף של 70 מיליון ש"ח, שיחל השבוע, יחזיר את השוק העתיק למקום הראוי לו - אבן שואבת לסוחרים ותושבי העיר, מרכז חיים ומסחר עירוני שוקק, ותחנת עצירה וודאית ואטרקטיבית לרבבות התיירים הנוהרים אל הכינרת מרחבי העולם.

ביוזמת ראש עריית טבריה, זוהר עובד, שביקש לסדר את בעיות הניקוז והביוב הקשות שהפכו למפגע בשוק טבריה, תכנן האדריכל מתיתיהו אבשלומוב ("אבשלומוב אדריכלים") מבכירי האדריכלים בתחום התיירות והמלונאות בישראל, פרוייקט שיקום היסטורי לחידוש שוק טבריה. הפרוייקט, בהיקף של כ-70 מיליון ש"ח, ייחל השבוע בביצוע חברת אלקטרה בנייה שזכתה במכרז לביצועו. במסגרת העבודות ייסגר השוק ב-10 ביוני לצורך תחילת עבודות פינוי גג האסבסט.

התוכנית, המבוצעת ברוח התוכנית העירונית של טבריה, "עבר מצמיח עתיד", תקים מחדש את השוק כ"שוק המטבעות" - שוק נושא היסטורי ומעוצב, בהשראת מעמדה הייחודי של טבריה בהיסטוריה. "בתקופת האימפריה הרומית, זכתה טבריה להכרה ייחודית בערכה התרבותי וההיסטורי מצד השליטים הרומיים, ואושרה לה זכות ייחודית להנפיק מטבעות משלה. מטבעות אלו סימלו את מעמדה של טבריה, וכעת, כאשר אנחנו מבקשים להחזיר לטבריה את מעמדה החשוב מהעבר, הגיע הזמן להזכיר את המטבעות הטבריינים כסמל לנצחיותה של העיר ולהיסטוריה שלה" מסביר אדריכל מתיתיהו אבשלומוב, שתכנן את הפרוייקט.

במסגרת הפרוייקט, יוקם בתוך מתחם השוק המחודש מוזיאון להיסטוריה של המטבעות בשיתוף רשות הארכיאולוגיה והעתיקות. השוק יעוצב מחדש לפי מוטיב המטבעות, בעזרת ריצוף ייחודי וחדש שיצרה חברת אלוני במיוחד לטובת הפרויקט - אריחים מיוחדים עליהם מוטבעים המטבעות העתיקים שהוטבעו בטבריה בימי האימפריה הרומית.

במסגרת פרוייקט השיקום, תיכנן אבשלומוב, המוכר כמי שהביא לישראל לראשונה את תחרות השטת הקאנו מבטון בכינרת, את פינוי גג האסבסט מהשוק, עבודות לשדרוג התשתית וניקוז השוק, ריצוף מחדש, יצירת קשתות רומאיות שתהינה חלק מחזית השוק, שדרוג כל המערכות והתשתיות בשוק ועוד.

ביצוע הפרויקט מתוכנן להימשך כשנה, כאשר העבודות יבוצעו בחלקים, כל פעם בחלק אחר של השוק, על מנת לאפשר לשוק להמשיך ולפעול בכל זמן העבודות. תקציב הפרוייקט מוערך בכ-18 מיליון דולר, אשר ימומנו בחלקם ע"י החברה הכלכלית, העירייה, תקציבי פרויקטים לשיפור שכונות וגופים ציבוריים נוספים.

28/05/2012