31.07.2025
 
אל על מפסיקה לטוס לסאו פאולו

 

 

מאת גיורא נוימן

אחרי יותר משנתיים של טיסות ישירות, החליטה חברת אל על להפסיק את טיסותיה לסאו-פאולו, ברזיל. הטיסה האחרונה תצא לדרכה ב-10 בנובמבר, ולקוחות שרכשו כרטיסי טיסה לתאריכים מאוחרים יותר יאלצו לצאת לשם בטיסות של חברות תעופה אחרות, על חשבון אל-על.

בהודעה שפורסמה היום בשמו של מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, נאמר כי ההחלטה היא חלק מתהליכי ההתייעלות וצמצום הוצאות בחברה. "העלייה החדה והמתמשכת במחירי הדלק, שנסקו באחרונה ב-40%, והוצאות הביטחון הגבוהות מחייבות אותנו לבחינה מחודשת של מערך הטיסות ואת כדאיותו הכלכלית של כל קו, כפי שנעשה בחברות תעופה אחרות בעולם," מסר שקדי.

בחוזר שהפיץ היום שקדי לעובדי החברה (ראו למטה) כתב המנכ"ל כי קיבל את ההחלטה לאחר לבטים רבים, וכי בימים הקרובים ימונה צוות ייעודי שיטפל במימוש ההחלטה "בצורה מקצועית ומכובדת".

חדשות תיירות מוסיף כי אל על התחילה להפעיל את הקו בשלהי תקופתו של המנכ"ל הקודם, חיים רומנו, עם שלוש טיסות בשבוע. מיומו הראשון, עוד לפני העלייה התלולה במחירי הדלק, היה זה קו בעייתי מבחינה כלכלית. סאו פאולו אינה שער הכניסה האידיאלי לדרום אמריקה, אולם טווח הטיסה של מטוס ה-777 אינו מאפשר להגיע ליעד כמו ריו. בנוסף, הנחיתה בסאו-פאולו היא בשעות בוקר, כדי לאפשר לטסים מישראל לעלות עוד באותו היום לטיסות ההמשך שלהם ביבשת, ואילו ההמראה חזרה היא בשעות הערב, כדי לאסוף נוסעים המגיעים במהלך היום מרחבי דרום אמריקה. כתוצאה מלוח זמנים זה נאלץ המטוס לשהות על הקרקע בסאו-פאולו כ-14 שעות בכל טיסה - שעות בלתי מנוצלות הגורעות את המטוס מפעילות בנתיבים אחרים ומוסיפות לעלות הכלכלית של הטיסה. מנגד, בגלל התחרות מצד חברות התעופה האירופיות המציעות רשת נתיבים צפופה ויעילה בדרום אמריקה, לא יכלה אל-על לגבות מחירים שיבטיחו את כלכליות הקו.

על רקע חסרונות אלה שקלו בהנהלת אל על בשנה שעברה לבטל את הקו כבר באוקטובר 2010, אולם החליטו להעניק לו הזדמנות נוספת, בתקווה לאזן אותו באמצעות תנועת הצליינות מדרום אמריקה לישראל.

על חומרת ההפסדים בקו מעיד גם עיתוי הפסקת הטיסות - בעיצומה של עונת יציאת התרמילאים לדרום אמריקה, לקראת תקופת הקיץ ביבשת הדרומית.

 

 

02/08/2011