אל על עברה מהפסד לרווח של 14.8 מיליון דולר
מאת גיורא נוימן את הרבעון השני של 2010 סיימה חברת אל על ברווח של 14.8 מיליון דולר, לעומת הפסד של 19.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. כך דיווחה החברה בשבוע שעבר לבורסה בתל אביב. הכנסות החברה ברבעון צמחו ב-25% והסתכמו ב-498.5 מיליון דולר, לעומת 399.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי הסתכם ב-25 מיליון דולר, שיעור של כ-5% מהמחזור, לעומת הפסד מהפעלה של 24.5 מיליון דולר ברבעון המקביל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון הסתכם ב-82.9 מיליון דולר, לעומת תזרים של 41.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 101%. בעקבות הגידול בתזרים צמחה יתרת המזומנים בקופת החברה לכ-180 מיליון דולר. השיפור בתוצאות הכספיות מיוחס לעלייה ברוב המשתנים הרלוונטיים, כמו גידול בהיצע המושבים ובמספר הנוסעים, עליה במחירי הטיסות והתאוששות משמעותית של 56% בפעילות במטענים. נתח השוק של החברה בנתב"ג בתקופת הדוח הגיע ל-38%. שיעור התפוסה ברבעון עלה ל-80.6%, לעומת 78.4% ברבעון המקביל. חדשות תיירות מזכיר כי על תוצאות הרבעון המקביל ב-2009 העיבו עדיין השלכות קרבות מבצע "עופרת יצוקה" בעזה והמשבר הכלכלי העולמי, שהיה בעיצומו. בסיכום של שני הרבעונים ראשונים הפסידה החברה 1.69 מיליון דולר (0.2% מהמחזור), לעומת הפסד של 59.58 מיליון דולר (8% מהמחזור) בחודשים ינואר יוני 2009. אליעזר שקדי, מנכ"ל אל על, הזכיר עם פרסום הדוח כי ברבעון השני של 2010 התמודדה החברה עם משבר האפר הוולקני באירופה, במהלכו הופסקה התנועה האווירית ברוב היבשת. "בחרנו להפעיל רכבת אווירית מחמישה שדות תעופה באירופה, להטסת ישראלים שרצו לשוב ארצה לקראת יום הזיכרון ויום העצמאות," אמר שקדי. "במשך שבוע הוצאנו עשרות טיסות לכל יעד בו ניתן היה לנחות וברכבת אווירית הוחזרו כל הנוסעים ארצה, מבלי שנדרשו לבצע כל שינוי בתנאי הכרטיס." במהלך הרבעון השני הגיעה אל על להבנה עם חברת בואינג על ביטול בהסכמה של הסכם, עליו חתמה החברה בחודש מרס 2008, לרכישת ארבעה מטוסים מדגם 777-200. בנוסף, הגיעו הצדדים להסכמה על התנאים לפיהם תהיה אל על זכאית לעשות שימוש במקדמות ששולמו על ידה במסגרת ההסכם, בעסקאות חדשות לרכישת מטוסים בשנים הבאות.
הדוח המפורט של אל על מגלה פרטים על דמויות ידועות הקשורות בחברה. להלן כמה מהם: חיים רומנו - התוצאות הכספיות מיטיבות לא רק עם החברה אלא גם עם המנכ"ל הקודם שלה, שפרש ב-31 בדצמבר האחרון. בהסכם הפרישה המוקדמת שלו נקבע כי יקבל מענק עבור תקופה של שישה חודשים, בהתאם לתוצאות הכספיות של החברה. החישוב על בסיס החודשים ינואר עד יוני מעמיד את המענק, אותו הוא אמור לקבל בימים אלה, על סכום של 647 אלף דולר. פיני גינזבורג - סוכן הנסיעות (י. הלל בע"מ) והדירקטור באל על הוא בעל חבילת המניות השנייה בגודלה בחברה, כשברשותו (נכון ל-12 באוגוסט) 8.24% מהון המניות. בעלת המניות הגדולה ביותר היא כידוע קבוצת כנפיים, עם 39.3%. תאגיד האחזקות של עובדי אל על הוא רק במקום השלישי, עם 6.17% מהון המניות. תמר מוזס בורוביץ - סגנית יו"ר הדירקטוריון ובעלת שליטה בה באמצעות כנפיים, מסתפקת באחזקה ישירה של 0.33% בלבד מהון המניות. 29/08/2010 |