31.07.2025
 
ארקיע וישראייר חוזרות לבג"ץ נגד השר כץ

 

מאת גיורא נוימן

ארקיע עתרה ביום שני השבוע לבג"ץ נגד ההיתר שהעניק שר התחבורה ישראל כץ לאל על להפעיל טיסות מנתב"ג לאילת. כזכור, לפני חודשיים עתרו ארקיע וישראייר בעניין זה, ובית המשפט השתכנע אז שהשר טרם גיבש עמדה סופית בעניין ודחה את העתירה בנימוק שהיא מוקדמת מדי. בינתיים נערך שימוע בנושא שבסיומו חזר השר כץ והודיע כי החליט סופית להעניק את ההיתר.

את ארקיע מייצגים בעתירה שלושה עורכי דין, שניים מהם מהבולטים בתחומם: עו"ד אבנר ירקוני, לשעבר ראש מינהל התעופה האזרחית (שהפך בינתיים לרשות סטטוטורית), עו"ד משה לשם ועו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים.

בעתירה נאמר שהחלטת שר התחבורה אינה עניינית אלא פוליטית, וכי בניגוד לדברי השר כץ היא תגרום נזקים לציבור הנוסעים הישראלי. עוד טוענת ארקיע ששר התחבורה, בניגוד להבטחותיו, הותיר את המונופול של אל על בטיסות הבינלאומיות מבלי לתת לארקיע כל הזדמנות להתחרות באופן שיוויוני באל על.

לאחרונה קבע אלוף (מיל') גיורא רום, ראש רשות התעופה האזרחית, שהוא כיום הגורם הממשלתי התעופתי הבכיר בישראל: "במצב הנוכחי חברת אל על יכולה להטיס תיירים בקו לאילת במסגרת 'סטופ אובר', כך שמענה להובלת תיירים קיים גם היום. בכך (במתן ההיתר) תיפגע רמת השירות לנוסע ותצטמצם התחרות על כל המשתמע מכך".

לדברי ארקיע, שר התחבורה התיר לאל על, אשר נהנית מהטבות מופלגות בנתב"ג במחירי האגרות והדלק, להשתלט על הקו לאילת בלא כל מכרז ובלי שום צורך. ארקיע סבורה שקיימת תחרות בקו בין ארקיע לישראייר על כיס הנוסעים הישראלים, ואילו את התיירים רשאית אל על ממילא להטיס לאילת כאוות רצונה.

לדברי ארקיע, העילה האמיתית לבקשת אל על לטוס לאילת היא תחילתן של טיסות ארקיע לפריס, המהוות את התחרות הראשונה של ארקיע באל על, לאחר שעד כה קיבלה ארקיע רק את ה"שאריות" - מעמד של מוביל סדיר ליעדים אקזוטיים בלבד, כהגדרתה. אל על, לדברי ארקיע, איימה על ארקיע שאם תמשיך להתחרות בה בקו לפריז היא תכה בה בבטן הרכה - בקו לאילת. "אמרה ואכן עשתה," כותבים עורכי הדין בעתירה וממשיכים: "מתן גושפנקא חוקית להתנהלות זו תביא לחיסול כל סיכוי לקיום תחרות אמיתית בישראל. לפיכך מבקשת ארקיע לעכב את הפעילות המתוכננת של אל על (שמועדה אינו ידוע) עד אשר יתקיים הדיון בבג"ץ."

גם חברת ישראייר עתרה אתמול (יום ג') לבג"ץ נגד החלטת שר התחבורה להתיר לאל על להפעיל טיסות פנים בין נתב"ג לאילת

ישראייר, כמו ארקיע, טוענת כי בניגוד להצהרות שר התחבורה ישראל כץ, ההחלטה תגרום נזק לנוסע הישראלי. אילו רצה שר התחבורה לעודד את התחרות בקו, כדבריו, טוענת החברה, היה עליו לפרסם מתאים מכרז או להעניק היתר לטיסות פנים לחברה שלישית, בגודלן של ישראייר וארקיע, ולא לאל על.

10/03/2010