יוסי פתאל, מנכ"ל ההתאחדות, בראיון מיוחד: "הסוכנים מצליחים לעבור את המשבר בצורה מרשימה"
מאת גיורא נוימן "סוכני הנסיעות בישראל מגלים עמידה כלכלית איתנה בכל פגעי הזמן והתקופה," אומר יוסי פתאל, מנכ"ל ההתאחדות, בשיחה עם חדשות תיירות. "אחרי כל המהמורות שעבר הענף בחודשים האחרונים, ובניגוד למגמה הכללית במשק, סוכני הנסיעות מוכיחים איתנות כלכלית ועמידה בהתחייבויות יוצאי דופן. ולמרות הדאגה המובנת של כולם, אני משוכנע ביכולתו של הענף לצלוח את התקופה הקרובה בשלום." פתאל מזכיר את מנבאי השחורות שצפו קריסה של פעילים בענף כבר בתקופת החורף. "והנה הגענו עד פסח, ערב עונת הנסיעות, בלי נפילות. זו ההוכחה שסוכני הנסיעות הפנימו ונקטו בצעדים ההכרחיים: התאמות בשכר, קיצוץ בימי העבודה, שינויים מרחיקי לכת במדיניות גביית דמי הטיפול מהלקוחות - התאמה שלפני שנים בודדות נראתה כמו חלום בלתי אפשרי - צמצום האשראי ארוך הטווח ללקוחות, הקפדה בנושאי שער חליפין וכו'." בקיצור, לדעתו של פתאל סוכני הנסיעות הם דוגמה ומופת להתנהלות אחראית ומקצועית גם בתקופות קשות. אמנם, אומר פתאל, אין להקל ראש במצב. הירידה בביקושים המקפלת בתוכה גם ירידה דרמטית במחירים גורמת לירידה בפועל של 30% במחזורים. שער הדולר מעט מתקן את המצב, ובכל זאת מדובר בירידה דרמטית שלא תיפתר מעצמה. "על רקע זה אנחנו רואים כיצד חברי ההתאחדות מקצצים בצורה מרחיקת לכת את סעיפי ההוצאות ופועלים בנחישות להגדיל את ההכנסות מכל תיק ומכל לקוח. אין ספק שעידן המחזור תם, ועתה הסוכנים מקפידים על רווחיות נפרדת בכל דוקט."
מה קורה בחזית המשפטית מול לופטהנזה וסוויס ומול בריטיש? מתקרבים לרגע ההכרעה. עם לופטהנזה וסוויס, למרות הרצון הטוב של שני הצדדים, לא הצלחנו להגיע להסכמה שתחסוך את ההליך המשפטי. עם בריטיש אנחנו בהליכי גישור המתקיימים במקביל להתקדמות לקראת הכרעת הדין - ונראה מה יקרה קודם. מכל מקום, להבנתנו ההכרעה בתיקים אלה מתקרבת.
כמה זה עלה לסוכני הנסיעות? ההוצאה הכוללת, עד היום, לשירותים המשפטיים מסתכמת ב-850 אלף שקלים. זה יקר, נכון, אבל מדובר באינטרסים של כל הענף המסתכמים במאות מיליונים, והנוגעים לעתידם של הרבה מאוד חברי התאחדות.
ההתאחדות יכולה לעמוד בהוצאה בסדרי גודל כאלה? כל זה אפשרי בזכות הפעילות הכלכלית המוצלחת של חברת שע"ל ובזכות ההבנה של סוכני הנסיעות היודעים שכל שקל אותו הם משקיעים בעבודה עם שע"ל חוזר אליהם בצורת השקעה באינטרסים הכלכליים הנרחבים שלהם. לאחרונה יותר ויותר סוכנים מגלים אהדה וחוזרים הביתה לעבוד עם שע"ל, מתוך הבנה שרווחי החברה מושקעים בהבטחת עתידם הכלכלי. חברת שע"ל, בניגוד למתחרות האחרות הפועלות בשוק, לא מתחרה בסוכנים ולא משווקת את שירותיה ישירות ללקוחות הקצה, לא מטפלת בויזות או מוכרת בתי מלון ברוסיה מעל ראשם של הסוכנים. חובת הנאמנות של שע"ל היא לסוכן, נקודה.
מלבד התביעה נגד שלוש חברות התעופה אתם מנהלים מאבקים משפטיים גם נגד הבי-אס-פי. מישהו יכול לחשוב שאתם תובעים סידרתיים. העובדות הפשוטות הן שבעשר השנים האחרונות, עד משפט העמלות, ההתאחדות נקטה בשני הליכים משפטיים בלבד, שניהם בתחום ההגבלים המשפטיים. הראשון נגד אל על, כאשר זו רצתה להוריד את העמלה ל-6%. בסיומו של המהלך, המוצלח מאוד מבחינתנו לאותה תקופה, אל על הוכרזה כמונופול. ההליך השני היה נגד הבי-אס-פי. בסיומו, כידוע, הממונה הוציא היתר מותנה לפעילותה של המערכת בישראל. מעטים יודעים שישראל היא המקום היחידי בעולם שבו הפרוייקט פועל תחת היתר מיוחד ותחת פיקוח הממונה. כך שאין קשר בין הרושם של תובעים סדרתיים לבין המציאות.
לאחרונה השגתם עוד הישג מול הבי-אס-פי. הפרוייקט פועל כאמור תחת היתר מיוחד, שתוקפו עומד לפוג השנה. כאשר תבקש יאט"א לחדש את ההיתר יהיה עליה להבטיח לעמוד בתנאים שקבע לה הממונה על ההגבלים העיסקיים, אותם היא מפירה, לפי קביעתו לאחרונה. חשוב להבהיר שאנחנו רואים במערכת כלי חשוב שיכול לייעל את עבודה בן הסוכן לבין חברת התעופה. אבל המערכת צריכה לעסוק רק בגביה עבור החברות ולא צריכה להיות לה כל עמדה או יכולת להשליך על עבודתו של הסוכן. כל הסנקציות, הקנסות, הודעות ההתראה וכדומה צריכים להיות בין סוכן מסויים לבין חברת תעופה מסויימת בלבד. בעיקרון, את הטענה הגורפת הזו הממונה מקבל. הוא קבע לאחרונה שכל הפעולות המשותפות של הבי-אס-פי, כמו ניתוק משותף, דיווח משותף לכלל חברות התעופה על מחלוקת שבין סוכן לחברת תעופה מסויימת ובמיוחד התראות אירגולריטי - כל אלה אינם חוקיים. אגב הניתוקים מהמערכת. היו מצבים אבסורדיים של חברות תעופה שלא הסכימו עם החלטת הניתוק של סוכן אבל לא יכלו לחברו מחדש, גם אם הבטיחו שכל האחריות נופלת עליהם. די אם נזכיר שבעבר היו מקרים שהבי-אס-פי ניתק סוכן מכל חברות התעופה הפועלות במסגרתו, אבל חברות אחרות, גם גדולות מאוד, המשיכו לעבוד איתו.
אתה מתכוון לאל על? כן, אל על היא דוגמה מצויינת. היא הפעילה שיקול דעת ספציפי בכל מקרה ומקרה, ולא פעם החליטה משיקוליה העצמאיים באופן שונה מהבי-אס-פי.
כעת גם היא מצטרפת לבי-אס-פי. נכון, והחלטת הממונה תאפשר לה, כמו לכל חברות התעופה האחרות, לקבל החלטה עצמאית לגבי כל סוכן, ללא כפיה מצד הבי-אס-פי. 22/04/2009
|