19.04.2024
 
צמח - תחנת הרכבת החיג′אזית, רכבת העמק




מאת נילי ארנועם



ביקור באתר תחנת הרכבת המיתולוגית בצמח, ליד טבריה, הוא טיול במקום מרתק ובזמן אחר. במשך עשרות שנים היה האתר נטוש וסגור עד ששופץ, שוקם וניתן לבקר בו.

התחנה נחנכה בשנת 1905, בתקופה העות'מנית, כתחנת קצה סמוך למשולש הגבולות ולציר הרכבת החמידית החיג'אזית שתוכננה ע"י הסולטאן עבדול חמיד השני להגיע עד למכה ומדינה. שלוחה זאת של מסילת הברזל הידועה כ"רכבת העמק" נועדה לחבר את מסילת הברזל החיג'אזית עם חיפה והים התיכון.

בשנת 1920 הותקף המקום ע"י בדואים מעבר הירדן. ב 1946 פוצץ גשר על הירמוך ונותק הקשר עם עבר הירדן וסוריה, ובמלחמת העצמאות הותקף ונכבש בידי טנקים סוריים והיה נטוש בידינו עד תחילת עבודות ההצלה והשיחזור שהסתיימו בשנת 2015.

הרבה בדיחות מסופרות על מהירות הנסיעה, או יותר נכון איטיות הנסיעה ברכבת העמק. על כך שהנוסעים יכלו לרדת תוך כדי נסיעה לקטוף פרחים, או על שניים שנפגשו במהלך הנסיעה. האחד היה על הרכבת המזדחלת השני רכב על חמור, עד שאותו רוכב על חמור התנצל שהוא ממהר והשאיר את חברו ברכבת מאחוריו. בתקופת מלחמת העולם הראשונה היו בעמק יזרעאל חיילים מהאוויריה הגרמנית, שהיתה בת ברית של העות'מנים ומסופר עליהם כי רצו לצאת לבלות בפאבים בחיפה ומאחר והרכבת היתה כל כך איטית, הם התקינו מדחף של מטוס על גבי הקרון, ש"הטיס" אותם על גבי המסילה. זאת לא רק בדיחה, בביקור אפשר לראות שיחזור של מדחף המטוס על הקרון האווירי, המנוע ועוד.

התחנה המשוקמת משתרעת על פני שטח גדול וניתן לראות כיום מספר מבנים משוחזרים, שהייחוד שלהם הוא בכך שהם חזרו לשימוש גם היום. השיפוץ של המקום דרש תקציב גדול. אז איך הושג המימון? ובכן, היה זה win, win, win situation. לטובתכם, המבקרים. שיתוף פעולה בין המועצה לשימור אתרי מורשת והמכללה האקדמית כנרת הסמוכה, שסבלה מחוסר מקום ושטחים שיאפשרו לה להתפתח ולגדול. כיום זהו שילוב של מתחם תיירותי יחד עם פעילות אקדמית של מכללת כנרת .

מרכז מבקרים שבו גם מוקרנים סרטים מוקם בתוך המבנה האובאלי של מגדל המים שמולא מימי הכנרת להרתחתם לשם יצירת אדים להפעלת הקטר שניטען בפחם. בניין המנהלה המרכזי המחופה אבן וגג רעפים אדמדמות, שימש למכירת כרטיסים ולמגורי מנהל התחנה בקומה העליונה. הבניין משמש כיום למכוני מחקר בחקר ארץ ישראל. שני צריפי המזנון שוחזרו על פי צילומים ותכניות מקוריות ומשמשים כיום ככיתת לימוד. מבנה הסיליקט מתקופת המנדט משמש היום כחדר עיון וסמינרים. ב"בית המסילאים", ביתם של עובדי התחנה,

מצויות כיתות לימוד ובהן גם ממצאים ארכיאולוגיים. בשטח אטרקציות נוספות, מסבירנים בעברית ואנגלית והמחזה לילדים, תצפית על סובבן הקטרים, טיילת לתיאור כל אחת מתשע תחנות רכבת העמק, גן זיכרון לפרשים האוסטרלים, מודל "רגע הקרב" ופסל מרשים של לוחם אבורג'יני וסוסו.

מה עניין הפרשים האוסטרליים? במלחמת העולם הראשונה, ב-25.9.1918, התחולל קרב פרשים לילי בין חטיבת הפרשים האוסטרליים שבצבאו של אלנבי לבין כוחות גרמניים ותורכיים שהיו בתחנה. השנה, 104 שנים לאירוע, התקיים טקס מרשים ביותר בנוכחות קהל רב, עשרות נציגים דיפלומטיים ממדינות שונות שהניחו זרי פרחים לזכרם של הנופלים, למרגלות הפסל לצליל חמת חלילים, תרועות חצוצרות ומטס אווירי.

את האירוע המרגש ניהל זיו אופיר, סמנכ"ל מכללת כנרת, ולדבריו "תחנת הרכבת שוחזרה והפכה להיות לאחד האתרים הייחודיים והמרתקים בצפון בכלל ובסובב כנרת בפרט". סיפורה של תחנת צמח, שזור בסיפורה של "רכבת העמק" שתרמה לפיתוחה של הארץ במחצית הראשונה של המאה ה-20. התחנה הייתה למכלול פיתוח אזורי של סובב כנרת בכלל וההתיישבות בעמק הירדן בפרט. היסטוריית התחנה חושפת למבקר מאבקים בין אומות, מאבקים על דרכים ועוד.

עוד מוסיף זיו: "האם ידעתם שקרב הפרשים האחרון הלילי האחרון המתועד בהיסטוריה התרחש בתחנת צמח? וכיצד ההודים הגנו על עמק הירדן בהדפם הסתערות שבטים בדואים? האם ידעתם שיש קשר בין שואת יהודי פולין לתחנה והאוצר האבוד הקבור במצולות הכנרת ואיך הוא קשור לתחנה?"

בקיצור, הרבה סיבות טובות לבקר בתחנת צמח. פרטים נוספים באתר מכללת כנרת www.kinneret.ac.il פייסבוק : תחנת הרכבת ההיסטורית של צמח.

מייל: zemachtrain@kinneret.ac.il

טלפון לתאום ביקורי קבוצות: 04-6653786 / 050-5656291

Waze: תחנת הרכבת העות'מנית בצמח.

בסופי שבוע הביקור ללא תשלום במסגרת "שבת ישראלית"

צאו לשלום. נסיעה טובה והנאה מלאה.


 

 

 

 

 


02/10/2022