26.04.2024
 
תעשיית התעופה הגלובלית לא נערכה לחזרה לפעילות מואצת

 

נוסעים פוטנציאליים שקיוו לאחר שנתיים של הגבלות לטוס ליעדי נופש שונים בעולם, נתקלים עתה במצב הכאוטי של תורי צ'ק-אין בלתי נגמרים, מזוודות אבודות, איחורים וביטולי טיסות.

 

 

 

מאת עמי אטינגר * 

 

תעשיית התעופה הגלובלית חווה עתה צפיפות בנמלי התעופה, תורי צ'ק-אין בלתי נגמרים, מזוודות אבודות, איחורים וביטולי טיסות. כל הבעיות הן תוצר של מחסור בכוח אדם מקצועי ומיומן בכל המגזרים - טייסים, דיילים, טכנאים, פקידים ומנקים, שנוצר בגלל שהתעשייה לא נערכה נכון לקראת גאות הנוסעים שהייתה צפויה. אנליסטים טוענים, כי הצפיפויות בנמלים וביטולי ושיבושי הטיסות ימשיכו לפגוע בנופשים תקופה ארוכה גם בעונת הקיץ הקרובה ואפילו בהמשך. המון נוסעים פוטנציאליים שקיוו לאחר שנתיים של הגבלות לטוס ליעדי נופש שונים בעולם, נתקלים עתה במצב הכאוטי הגרוע הזה.


חוסר הכנות לקראת הגאות

ראוי לציין, שהיה ברור מראש, כי חידוש הפעילות המבצעים התעופתית הגלובלית, שתתבצע מול ביקושים גדלים, תהיה כרוכה עם בעיות תפעול, לאחר שבמגיפה בוצעו קיצוצים בכוח אדם, כאשר נמלי התעופה היו כמעט דוממים, כאשר טרמינלים שלמים נסגרו וכאשר חברות תעופה סיפקו רק שירותי שלד. אבל, חוסר ההכנות לקראת חידוש הפעילות הגדולה הצפויה הוא די מזעזע, והוא זה שמייצר עתה מחסור בצוותים בתחומים חיוניים כמו טיסות, דלפקי צ'ק אין וטיפול במזוודות הנוסעים.
בכל ענפי המשק האחרים שמרו החברות על העסקת עובדים מיומנים וגם שמרו על קשר הדוק עם העובדים שהוצאו לחל"ת, כדי להגיב במהירות על החזרת, לפחות חלקם, כשהביקושים יתאוששו. במקומות רבים בעולם זה לא התרחש בתעשיית התעופה.

ישראל, ארה"ב ומדינות באירופה חווים עתה ביטולי טיסות, מחסור בכוח אדם ובצפיפות בנמלי התעופה. אצלנו וגם במקומות אחרים בעולם רואים מנהלים בכירים מבצעים בדיקות ביטחון לנוסעים, כדי לעזור בהתמודדות בשינוע הנוסעים הצפופים. בגלל מחסור בכוח אדם, טוענים יועצי נסיעות, ייתכן שייקח לפחות כמה חודשים כדי להתגבר, אם בכלל, על המחסור בכוח האדם. לדבריהם, "אחרי המגיפה זה אירוני שעצם הרצון לגרום לאנשים להזמין שוב, גורם לבעיות טיסה קשות יותר מאלו שנוצרו על ידי נגיף הקורונה עצמו".


עיכובים בנמלי תעופה

ככל שתעשיית התעופה ממשיכה להתאושש מהמגיפה ומספר הנוסעים גדל, תורי האבטחה לפני הצ'ק אין גדלים מאוד. בהקשר זה מסר, למשל, איגוד מפעילי נמלי התעופה בבריטניה, כי נעשים ניסיונות להגדיל במהירות האפשרית את צוותי העובדים. אבל שילוב של שוק עבודה הדוק, עיכובים בבדיקות האבטחה, יוצרים עתה בעיות המתנה גדולות בנמלי התעופה, שכנראה יהיו חריפים יותר בעונת הקיץ.

עיכובים נוצרים עתה לא רק מול דלפקי הצ'ק אין, אלא גם בקרב הנוסעים המגיעים לנמלי התעופה ונאלצים להמתין שעות ליד קרוסלת קבלת המזוודות. נמל התעופה של דבלין הזהיר את הנוסעים כי צפויים תורים ארוכים בנמל, גם עכשיו כשהוא מגייס ומכשיר צוותי אבטחה חדשים. חברת ריינאייר, שמספר הנוסעים שלה גדל יותר מהרמות שהיו לפני המגפה, קראה לממשלת אירלנד להשתמש בצבא כדי להתמודד עם העיכובים בנמל התעופה. מפעילת נמל התעופה בפרנקפורט הזהירה את הנוסעים מעיכובים. היא גם מסרה ששאיפתה השנה לגייס 1,000 עובדים, לאחר שברבעון הראשון היא כבר גייסה 300 עובדים.


התעופה לא אטרקטיבית

צריך לזכור, שקיצוץ בשכר וחוקי הנסיעה המשתנים ללא הרף הפכו את העבודה בתעופה ללא אטרקטיבית, כי ישנם הרבה אפשרויות טובות יותר מאשר סחיבת מזוודות בגשם ביום ובלילה לעבר המטוסים והטענתם, או לעמוד מול נוסעים צפופים חסרי סבלנות כדי לבצע בדיקות ביטחון. בינתיים גם כשמאתרים מתגייסים חדשים, בדיקתם עשויה להימשך חודשים בעיקר בגלל הבדיקות הביטחוניות. מה גם שלחברות התעופה קשה מאוד להתמודד עם מחלות צוותים, בעיות בקרת תעבורה אווירית, או נטל של בדיקת החיסונים שעדיין נדרש בכמה מקומות בעיקר בטיסות בינלאומיות, וכשהן נתקלות בסכסוכי עבודה מצבן מחמיר.


מחסור בטייסים

בשנים שלפני מגיפת הקורונה דאגתן העיקרית של חברות התעופה בעולם הייתה להבטיח כמות טייסים מספיקה לתפעול מטוסיהן. ברוב האזורים בעולם נקטו הנהלות חברות התעופה אף בצעדים שנועדו להבטיח מספיק טייסים כדי לתכנן צמיחה עתידית. עם התפרצות הקורונה עברה הדאגה להעסקת טייסים ממחסור לעודף. כדי לשרוד הוצאו במגיפה טייסים לחל"ת, פוטרו או עזבו. כך נוצר עתה עם חידוש היקף הטיסות מחסור בטייסים, הבולם את יכולתן של חברות תעופה להתאושש ולצמוח.


ריינאייר התנהגה נכון

היו גם חברות שהתנהגו בזמן המגיפה נכון, כמו למשל חברת ריינאייר, שהטיסה בחודש מאי השנה יותר נוסעים מחודש מאי בשנת 2019. מתברר, כי במשך המגיפה שמרה ריינאייר על כמות הדיילים והטייסים שלה והבטיחה שהם יטוס באופן קבוע, כדי להשאירם כשירים מבחינה תעופתית. בכך היא מצליחה עתה להתמודד טוב יותר מאשר חברות תעופה שקיצצו במגיפה עמוק מאוד בכוח האדם שלהן, כדי לחסוך בעליות, אך בלי לחשוב מה יתרחש בעת הגאות מחדש של הטיסות.








 

 

 

_________________________________________________________________________________

עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.

 

 

03/06/2022