19.04.2024
 
NFT ו-Metaverse: עתיד וירטואלי בתעשיית התעופה והתיירות

 

מחזיקי NFT יוכלו להזמין טיסות, בהתאם לרמות השונות גם ברגע האחרון. תתאפשר צבירת נקודות במרחב מציאות וירטואלית של Metaverse. הכל כדי להגביר את נאמנות הלקוחות לחברת התעופה.

 

 

מאת עמי אטינגר *

 

NFT ו-Metaverse מעוררים לאחרונה תשומת לב בעולם, בעיקר לאחר שחברות תעופה ומלונאים החלו למכור כרטיסי טיסה ולינות NFT והשימוש שנעשה ב-Metaverse. מחזיקי NFT, למשל, יוכלו להזמין טיסות, בהתאם לרמות השונות, גם ברגע האחרון, במחיר עקבי ובמדיניות גמישה יותר מנוסעים קמעונאיים רגילים והשימוש בהם יגביר את נאמנותם לחברת התעופה.


מה הם NFTs וה-metaverse?

NFT (Non-fungible token) הם אסימונים קריפטוגרפיים ייחודיים הקיימים בבלוקצ'יין (blockchain) ושלא ניתן לשכפל אותם. אסימוני NFT יכולים לייצג פריטים מהעולם האמיתי כמו יצירות אמנות, נדל"ן, כרטיסי טיסה ולינות בבתי מלון. אסימונים קריפטוגרפיים של נכסים מוחשיים בעולם האמיתי הופכים את הקנייה, המכירה והמסחר בהם ליעילים יותר, תוך כדי הפחתת ההסתברויות להונאה.

בלוקצ'יין היא שרשרת בלוקים של מידע, שהיא תפיסה טכנולוגית במחשוב המאפשרת פעילות עסקית מאובטחת באינטרנט ואימות של תנועות עסקיות בין צדדים שונים ללא צורך בישות ניהול מרכזית.

NFT הוא מונח כלכלי שניתן להשתמש בו כדי לתאר דברים שאינם ניתנים להחלפה עבור פריטים אחרים מכיוון שיש להם מאפיינים ייחודיים. בעיקרו של דבר, האסימונים הללו מייצגים בעלות על אובייקט ייחודי שיכול להיות בכל פעם בעלים רשמי אחד בלבד, מכיוון שהם מאובטחים על ידי האתריום (Ethereum) והבלוקצ'יין. המשמעות היא שאף אחד לא יכול לשנות את רשומת הבעלות, או להעתיק ולהדביק NFT חדש לקיים.

אתריום היא פלטפורמת קוד-פתוח מבוססת בלוקצ'יין, המאפשרת יצירה ושימוש באסימונים מבוזרים, באסימונים חסרי תחליף ובחוזים חכמים, המקלים על סגירת עסקאות והסכמים דרך האינטרנט בצורה מבוזרת, קרי ללא ישות מרכזית המנהלת אותם.

מאז שפייסבוק מיתגה את עצמה מחדש ל-Meta, היווה Metaverse בחברה נושא מגמתי, במרחב מציאות מדומה תלת-ממדית, הנגיש באמצעות מסופים אישיים ומשקפי מציאות מדומה. מארק צוקרברג מתאר את ה- Metaverse כ"אינטרנט שבו אתה נמצא בחוויה, לא רק מסתכל עליה". כמו כן, ניתן לתאר את ה- Metaverse כמרחב מציאות וירטואלית, שבו משתמשים יכולים לקיים אינטראקציה עם סביבה שנוצרה על ידי מחשב עם משתמשים אחרים.


מקרי שימוש נוכחיים ב-NFT וב-metaverse

מקרי שימוש מעשיים עדיין מתפתחים סביב הטכנולוגיות הללו. הטובים שבהם משלבים יחד את העולם האמיתי והעולם הדיגיטלי. אחד ממקרי השימוש הפופולאריים ביותר כיום עבור NFT הוא השימוש עם הדיגיטל של החברות, או גישה בלעדית למועדון חברים. אז מהווה ה-NFT יותר מסתם קובץ תמונה אקראי.

אחד מתחומי השימוש הברורים ביותר ב-Metaverse הוא המשחקים. אחת הדוגמאות המוקדמות והידועות יותר היא Second Life, שהושק ב-2003. Second Life מתואר כפלטפורמת מולטימדיה מקוונת המאפשרת לאנשים ליצור לעצמם אווטאר ולקיים חיים שניים בעולם וירטואלי מקוון.

בהתחשב במצב הנוכחי של העולם עם סגרים והגבלות נסיעות, הופך ה- Metaverse לערוץ יותר אטרקטיבי על מנת לתקשר אחד עם השני ולחלוק חוויות. ישנם אפילו מקרי שימוש שמתרחשים בתעשיית התעופה. בואינג הודיעה, למשל, כי תבנה מטוסים ב-Metaverse כחלק משיפוץ דיגיטלי של 15 מיליארד דולר.


NFT ו-Metaverse בחברות תעופה

אחת הפעילויות האהובות על נוסעים מתמידים בחברות תעופה היא רישום כל טיסותיהם. בעוד שחלקם מנהלים גיליון אלקטרוני ידני, אחרים משתמשים באפליקציות כמו My Flight Log. ברכישת כרטיסי NFT מתאפשר עם השלמת הטיסה להיכנס לחשבון האישי ולמצוא NFT הכולל את כל פרטי הטיסה: מידע על המטוס, זמני הגעה והמראה, הקצאת מושבים, מוצא, יעד וכו'.

אפשר גם למכור כרטיסי NFT במהדורה מיוחדת שמביאים את הלקוח הרוכש לטיסה בלעדית, בין אם זה מסע ראשון, מטוס מיוחד, יעד מיוחד, מחלקת פרימיום, או טיסה עם נושא מיוחד.
חברות תעופה יכולות אפילו לשתף פעולה עם מותגים אחרים כדי לפתוח תוכן בלעדי (הן דיגיטלי ופיזי) באמצעות רכישת כרטיסי טיסה מיוחדים מסוג NFT.

כל האפשרויות האלה יצטברו לקילומטרים, או מיילים בהתאם לרמות השונות בתוכניות הנוסע המתמיד. ברגע שהנוסע מגיע למעמד ברונזה, כסף, זהב, או פלטינה, ניתן יהיה לפתוח מכשירי NFT נוספים עם סט ייחודי משלהם של הטבות דיגיטליות ופיזיות, ולהוסיף תמריץ נוסף לטוס עם חברת התעופה.

כאשר משתלבים ב-Metaverse נפתח עולם חדש של אפשרויות, כך שיתכן שיום אחד כל תוכנית הנוסע המתמיד תשולב ב-Metaverse, או לכל הפחות ניתן יהיה ליצור רמה דיגיטלית חדשה לגמרי לטרקליני נמלי תעופה, שעבור לרבים מהנוסעים הגישה אליהם הוא אחד התגמולים הגדולים ביותר על היותם נוסעים מתמידים. מעבר לכך, מתן גישה לטרקלין פירושה גם קבלת חברות לעולם דיגיטלי בלעדי, שמאפשר לקבל יתרונות גם כשלא טסים.

כאשר חברות תעופה בונות טרקלינים דיגיטליים ב-Metaverse, המכונים MetaLounges, זה הופך מציאותי יותר, כך שבנוסף לאיסוף קילומטרים, או מיילים אוויריים על מנת להגיע או לשמר את הסטטוס, יכולים הנוסעים גם לאסוף נקודות ניסיון ב-Metaverse באמצעות כניסה תכופה לטרקלין הדיגיטלי וביצוע משימות מסוימות, כמו הוספת שכבה נוספת של מישחוק (Gamification) לתוכנית נאמנות. כל זה במטרה לשימוש בטכניקות עיצוב משחקים, משחקי חשיבה ומכניקת המשחק, על מנת לשפר את הקשרים הלא-משחקיים, במטרה לעודד אנשים לאמצם ולהשפיע על אופן השימוש שלהם באתרי חברות התעופה.

נשאלת השאלה מדוע שמישהו ירצה לבלות את זמנו ב-MetaLounge? אם זה לא בשביל האוכל החינמי ואינטרנט אלחוטי חינם. אז יתכן שזה יקרה בגלל הרחבת החוויה הייחודית למותג, דבר שהוא כנראה חשוב יותר בשוק בנסיעות עבור דור ה-Z (אלו שנולדו מסוף שנות התשעים ועד תום העשור השני של המאה ה-21).

בסימפוזיון דיגיטלי של יאט"א נאמר לא מכבר, כי דור ה-Z נוסע בצורה שונה. לא על סמך תמחור או לוחות זמנים, אלא על פי החוויה. מתברר, כי הדרך הקלה ביותר עבור חברות תעופה היא דווקא להחזיר את מה שכבר נעשה בעבר, לפני שהן ממציאות את הגלגל מחדש. אחד היתרונות של בנייה במרחב הדיגיטלי הוא שהרבה יותר קל לעצב חוויות מותאמות אישית לכולם אך בעיקר לדור ה-Z. לצורך כך אוספות חברות התעופה מידע על הלקוחות, כדי להבין טוב יותר ממה ייהנה פלח ספציפי מביניהם.

לדוגמה, בן דור המילניום (דור ה-Y) יחליט לטוס בחברת תעופה מסויימת לאחר קבלת גישה לבידור בלעדי כמו קונצרטים, בכורה לסרטים או משחקים, בעוד שנוסע עסקי יקפוץ על ההזדמנות להתחבר לרשת ב-MetaLounge עם אנשים בולטים אחרים באותה שכבת הנוסע המתמיד.

הם גם יוכלו לקבל דרך חדשה לגמרי לעסוק בקהילה העסקית ולהראות את כל ה-NFTs שהם אספו ואחסנו במרחב משלהם בתוך MetaLounge. זה גם ייצור מחסום כניסה נמוך כדי לחשוף משתמשים חדשים (לא נוסעים מתמידים) ל-MetaLounge ולעורר את העניין שלהם. ניתן גם לתת לחברים במועדון הנוסעים המתמידים כרטיס אורח לזמן מוגבל לחלוקה לחברים ובני משפחה, כדי למשוך משתמשים חדשים, תוך שימוש במודל הפרימיום הטיפוסי אליו רגילים הצרכנים. זאת בנוסף, ליישום תוכנית הפניות, המתגמלת נקודות של נוסע מתמיד עבור כל משתמש נוסף שהחבר מביא וההופך את המצטרף לחבר במועדון הנוסע המתמיד.

כאשר חברות תעופה מחפשות מודלים עסקיים חדשים וגיוון בנתיבי ההכנסות, מול איומים חיצוניים, כמו תנודתיות במחירי דלק במחירי המטבעות וזעזועים בביקושים, ה-NFT וה-Metaverse מציעים את הדרכים הייחודיים כדי לבצע בדיוק את הגיוון הנדרש הזה.

ה-NFT וה-Metaverse מהווים ההזדמנות עשירה במיוחד עבור חברות בעלות נמוכה (LCC) שאין ברשותם תוכניות הנוסע המתמיד כמו בחברות הסדירות המסורתיות בשירות מלא, אך מבחינה היסטורית הן זריזות ומהירות יותר, באימוץ טכנולוגיות ומגמות חדשות.







 

 

______________________________________________________________________________

* עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.

 

 

 

17/04/2022