26.04.2024
 
מחירי הטיסות עולים בגלל גידול עונתי בביקושים


מחירי הדלק הגדלים משפיעים על הרווחיות ופחות על ההחלטה להעלות את מחירי הטיסה. כבר במרץ החלו חברות התעופה להעלות את המחירים ולצמצם את מספר המושבים הזולים



מאת עמי אטינגר *


מחירי הדלק הסילוני (דס"ל) ועלויות נוספות עלו. גם מחירי הטיסה עלו, בגלל הגידול בביקושים ולא בגלל עליית מחירי הדס"ל והעלויות הנוספות. כל זאת בגין העיקרון הכלכלי הבסיסי, שכאשר הביקוש העונתי לטיסות עולה על ההיצע, המחירים עולים וכאשר ההיצע עולה על הביקוש לטיסות, המחירים יורדים. כבר באמצע חודש מרץ כאשר התברר לחברות התעופה בארץ ובעולם, כי הביקושים גדלים מהר יותר ממה שהן ציפו, הן העלו, בהתאם לכל חברה, את מחירי הטיסות. דוגמה מצויינת לכך היא המחירים הגבוהים לטיסות, שנמשכות קצת יותר משעה, לשארם אל שייח. טיסות שעדיין לא מופעלות.

חברות התעופה הגלובליות החלו להעלות את מחירי הטיסות הרבה לפני שפרצה המלחמה באוקראינה, שבגללה עלו מחירי הנפט הגולמי ובעקבותיהם מחירי הדס"ל. באמצע חודש מרץ השנה כשגרסת האומיקרון שככה והחל גידול בביקושים, נקטו חברות התעופה בשני צעדים מרכזיים: החליטו שישנם מספיק ביקושים שיתמכו בהעלאות התעריפים, והגבילו את מספר המושבים הזולים במטוסים. החברות גם לא מכרו מראש במחירים נמוכים את עונת הקיץ ועכשיו הן מוכרות את העונה במחירים גבוהים.

בדרך כלל עליית מחירים גורמת לביקושים נמוכים יותר, ועלייה בביקושים מובילה בדרך כלל להגדלת ההיצע. אבל, התעופה המסחרית פועלת בגמישות ביקושים שונה מעסקים אחרים, בגלל שפעילותה רגישה מאוד לעונתיות, כאשר בכל עונה משתנים הביקושים ובהתאם המחירים. גמישות המחירים מוגבלת אם קיימות חלופות זולות יותר בשוק, או שהמוצר נחשב לא חיוני על ידי הצרכנים. בכל מקרה, עליית המחירים תפחית את הביקושים אם הצרכנים יצליחו למצוא תחליפים, אבל כאשר החלופות לא זמינות תהיינה להן פחות השפעה על הפחתת המחירים.


הרגישות למחירי הדס"ל

יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שתעשיית התעופה רגישה ביותר למחירי הדס"ל. מהשנה שעברה ועד היום מחירי הנפט הגולמי עלו בחדות, ובהתאם עלו גם מחירי הדס"ל. לדעת אנליסטים, מחירי הדס"ל השנה צפויים להישאר גבוהים והם ישפיעו בוודאי על תעשיית התעופה שהיא צורכת הרבה אנרגיה.

מחיר הדס"ל מהווה 20% - 25% מסך עלויות התיפעול של חברת תעופה. ולעיתים זה יכול להיות יותר מ-30%. לכן, השפעת עליות מחירי הדס"ל היא משמעותית על הרווחיות. חברות התעופה כבר התמודדו עם תעריפי דלק גבוהים בשנים 2012 ו-2013, אבל להבדיל, הפעם עלו מחירי הדס"ל בזמן שההתאוששות מהמגיפה רק החלה. באמצע פברואר השנה, למשל, מחירי הדס"ל נסחרו ביותר מ-75% מאשר בפברואר 2021.

על מנת להפחית את השפעת עליית מחירי הדס"ל על הרווחיות, מבצעות חברות התעופה גידור של מחירי הדס"ל. בתחום זה כבר ראינו בעבר הרבה טעויות, כמו גידור מוגזם, כשמחירי הדס"ל יציבים בתחום הנמוך, או הפוך - כשיש גידור מופחת כאשר מחירי הדס"ל עולים.

חברות תעופה בעלות נמוכה נוטות ליישם יחסי גידור גבוהים יותר מאשר חברות סדירות. כללית, חברות בעלות נמוכה כמו ריינאייר וסאות'ווסט משתמשות ביחסי גידור גבוהים יותר מחברות סדירות מסורתיות כמו בריטיש איירווייס ויונייטד איירליינס, מכיוון שהרווחים שלהן נמוכים יותר. ישנם גם הבדלים גיאוגרפיים: הגידור בחברות תעופה אירופאיות הוא בדרך כלל נפוץ יותר מאשר בחברות תעופה אמריקניות.


לגלגל עלויות על הצרכנים

חברות התעופה רוצות לצמצם ולדחות את השפעה עליות הוצאות התפעול על התוצאות הפיננסיות והן גם מנסות לגלגל את העלויות הגבוהות של התפעול לצרכנים. הגידור של מחירי הדס"ל אומנם מאפשר להן להציע לנוסעים מראש הצעות קבועות טובות, אך כאמור הפעם עדיין ישנה עוד דרך ארוכה להתאוששות מהמגיפה, בעיקר כשמתגלים ווריאנטים חדשים, ולכן הדילים הטובים מבעוד מועד נעלמים מהשוק.


אז מה צפוי לחברות התעופה בהמשך?

תחזית הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית של האו"ם (ICAO) מחודש פברואר 2022 מציגה ירידה של 45% עד 50% במספר הנוסעים הממוצע בתנועה הבינלאומית הכוללת בשנת 2022 בהשוואה לשנת 2019, וכן הפסד כולל, שנע בין 163 ל-180 מיליארד דולר ברווחי חברות התעופה כתוצאה מהירידה בפעילות הבינלאומית. לעומת זאת, תחזית ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א) צופה שמספר הנוסעים הכולל יגיע בשנת 2024 ל-4 מיליארד שזה 103% מעבר לרמות שהיו בשנת 2019.









_______________________________________________________________________

* עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.





04/04/2022