20.04.2024
 
לך לשלום שורק, מבטיח שלא נתגעגע

 

מאת חגי רוזן



מאז הגעתו של אביגל שורק לאל על, הקפדנו כאן, באתר Tnet חדשות תיירות, להתייחס למינויו התמוה עד הזוי של מומחה למסחר בדלקים בארה"ב, החף מכל נסיון או ידע בניהול חברת תעופה, לא כל שכן ניהול חברת תעופה ישראלית, כמין קוריוז מבדח - תאונת דרכים תאגידית שמקורה בליקוי מאורות שפקד את בעלי החברה רוזנברג, על יועציו ומקורביו. משהו שאפשר להתייחס אליו כהומאז' ללורל והארדי, לואי דה פינס או ג'ים קארי המוקדם.

כל איגרת לעובדים שפירסם (ככל הנראה בסיוע פעיל של מחלקת דוברות עילגת שנראה שהשתמשה במחולל-מילים אוטומטי שנרכש במחיר מציאה משר האוצר של קים ג'ונג און), ובכן כל אחת מהאיגרות הללו הייתה מבדחת מקודמתה. וב-"מבדחת" הכוונה היא למשפטים גנריים על מטרות שיושגו למרות כל הקשיים, על משברים שנכונו לנו ועוד נתגבר עליהם, על הביחד הקולקטיבי שיצלח כל אתגר, על מנהיגות אמיצה שרואה רק את הצלחת החברה לנגד עיניה, ואני בטוח שהייתה שם באיזשהוא מקום איזו מטאפורה משומשת בעשר אגורות על ספינה השטה בין משברי הים. הרי חייבת להיות. אין מצב שלא.
כטקסט קומי ופארודי הן היו מופת של, ובכן, בולשיט תאגידי גנרי מהסוג הנחות ביותר, זיבורית שהייתה מוצאת עצמה בפח האשפה של כל פרח יח"צנות מתחיל. אבל היי, זו אל על, חברה המתייחסת ככל-הנראה לעובדיה כחבורת רפי-שכל, אחרת אין אפשרות להסביר את שאריות הפינוי-בינוי (כולל קלקר ופצפצים) בצורת טקסטים, שניפקה להם למאכל.

ושורק העניק גם מעט ראיונות לכלי התקשורת, שיותר מכל העלו מהאוב את "להיות שם", ספר המופת של יז'י קושינסקי, שעובד לסרט עטור-פרסים בכיכובו של פיטר סלרס, המספר על צ'ונסי גרדינר, אדם מוגבל שכלית, גנן שהתגורר בביתו של אדם אמיד. אין לצ'ונסי כל קשר עם העולם החיצון מלבד צפייה בטלוויזיה. ומכאן מתחיל סיפורו של אדם שאת כל ידיעותיו על העולם שאב מגינון ומן הטלוויזיה, ובכל זאת מטפס אט אט במעמדו החברתי, ובסופו של דבר הופך ליועץ לנשיא ארה"ב.

ובכן, אם תעיינו מעט בראיונות שורק, תקבלו גירסה מקומית של צ'ונסי. אין הכוונה חלילה לרמוז על כישוריו הקוגנטיביים והאינטלקטואליים של שורק, שהרי ברור וידוע שמדובר באדם חכם ובעל-כישורים מופלגים (מלבד כמובן בכל הקשור לניהול חברת תעופה. או תחנת חלל בינלאומית. או דוכן פלאפל. או פרוייקט תמ"א. יש לי עוד דוגמאות למכביר אם תרצו). אלא שלצערו (ולצער כיסיו העמוקים של קני רוזנברג) התברר כי הוא חף מכל ידע או התמצאות בתחום עליו הופקד, למרות שטרח ובלע ערימת ניירות-עמדה ומספרים שנופקו לו, ואץ להקיא אותם למראייניו. שום תובנה או ידע מקוריים משלו שחפץ לחלוק עם הציבור לא ביצבצו שם, ביריד ההבלים הזה שפרש לרגלי מראייניו.

אז אל דאגה, אביגל. לך לך לשלום לשדות הברנט והמזוט רחבי-הידיים באמריקה התיכונה. רכב לך קאובוי אל השקיעה בעיירה לוס-נפטוס בואכה נהר אוקטנוס.

ואנחנו רק נישאר עם הזכרונות והגעגועים בכל פעם שנעמוד עם האוטו ליד משאבה של חברת דלק.

 

 

 

 

 

28/03/2022