25.04.2024
 
קשיים ביציאה ממשבר התעופה

 

ניהול כוח אדם וסיכונים נוספים בנמלי תעופה ובחברות תעופה מורכב מאוד בזמנים רגילים ועוד יותר מורכב בזמני מגיפה והשפעות חיצוניות כמו האטה והמלחמה באוקראינה. עתה מתברר, כי גם היציאה מהמגיפה לא פשוטה

 

 

מאת עמי אטינגר *

 

לאחר כשנתיים של מגיפה והאטה של נוסעים בטיסות, שוב רואים טורים ענקיים וצפופים בנתב"ג, גם בגלל הגאות ביציאות הישראלים, גם בגלל מחסור בכוח אדם מיומן בדלפקי הצ'ק אין, שנגרם בגלל דילול העובדים במגיפה וגם בניצול דלפקי צ'ק אין לבדיקות קורונה. כבר היום ברור כי תופעת הצפיפות תגבר בעונת הפסח הקרובה. ניהול כוח אדם בנמלי תעופה ובחברות תעופה מורכב מאוד, בזמנים רגילים ועוד יותר מורכב בזמני מגיפה והשפעות חיצוניות כמו האטה והמלחמה באוקראינה. עכשיו מתברר, כי גם היציאה מהמגיפה לא פשוטה, כשווריאנט קרונה חדש גדל מדי יום.


ענף כלכלי מרכזי - תעשיית התעופה האזרחית היא ענף כלכלי מרכזי. ללא נסיעות אוויריות, לא הייתה קיימת תיירות המונית בינלאומית, וגם שרשראות האספקה הגלובליות לא יכלו לפעול. אין אמצעי תחבורה חלופי לתעופה בהעברה למרחקים של סחורות מתכלות כמו למשל מזון טרי או פרחים. מערכות הפיקוח על התחבורה האוויריות תלויות זו בזו, וחברות תעופה מושפעות מכל הרשויות ונותני השירותים האוויריים והקרקעיים.


עלויות כוח אדם - עלויות כוח אדם בנמלי תעופה ובחברות תעופה הן אחת ההוצאות הגדולות ביותר ולכן תכנונם הרציף חשוב על מנת למקסם את הרווחים, או למזער את ההפסדים. פיטורי עובדים נרחבים בזמן מגיפת הקורונה נותנים עכשיו את אותותיהם בצורת מחסור בעובדים מיומנים.


להכין כוח אדם מיומן - בשל ההתמקדות הבלתי פוסקת בהוזלת עלויות בזמן המגיפה, נוצר בזמן היציאה מהמגיפה מחסור בכוח אדם מיומן. נמלי התעופה וחברות התעופה, נדרשות, אולי יותר מתעשיות אחרות, להכין כבר עתה כוח אדם מוכשר ומתמחה. המחסור היום בכוח אדם בתעשיית התעופה אמיתי וחסרונו עלול להווה גם אתגר בעתיד. חברת ארנסט אנד יאנג טוענת, כי תכנון לא יעיל, היעדר גיוון ואפשרויות מוגבלות לניוד כישרונות הם האתגרים העיקריים לניהול המשכי בתעשיית התעופה.


השפעת גורמים חיצוניים - חברות התעופה ונמלי תעופה פגיעים להשפעת גורמים חיצוניים, כגון מתח פוליטי מלחמה, כמו זו באוקראינה. משפיעה כמובן גם צמיחה כלכלית עולה או יורדת, מקומית או גלובלית. האטה כלכלית בכל אחד משווקי המפתח עלולה לגרום לחברות התעופה ונמלי התעופה להידוק האשראי, לנזילות נמוכה, ולהתמודדות עם שערי מטבע משתנים.

האטה כלכלית, כפי קרה במגיפת הקורונה, גרמה לחברות התעופה לקרקע מטוסים, להוציא עובדים לחל"ת ובהמשך לפטר חלק גדול מהם, לבטל טיסות מתוכננות, לבטל הזמנות מטוסים, או לדחות את קבלתם.


תנודות מחירים - תנודות במחירי הדס"ל ובמחירי הסחורות המסופקות לתעופה משפיעות מאוד על נמלי וחברות התעופה, ומגדילות את ההסתברות לכישלון. תנודות אלה מופחתים בדרך כלל באמצעות חוזים מובנים, או גידור פיננסי, אך גם בגידור ראינו בעבר כישלונות חריפים.


חוסר יכולת להתחדש - אחת הבעיות עמן מתמודדת תעשיית התעופה היא חוסר היכולת שלה להיות זריזה בהנחות יסוד של עסקים, בעיקר בימי משבר ואפילו בזמן היציאה מהם. גם בזמנים רגילים דרישות הנוסעים מתפתחות ללא הרף, ודוחפת את תעשיית התעופה לאמץ תהליכי עבודה וטכנולוגיות חדשות, אך על פי ארנסט אנד יאנג, בשל האופי השמרני של הענף מדובר במרוץ שקשה לנצח בו.


טכנולוגיות מיושנות - חלק מהטכנולוגיות שחברות התעופה משתמשות בהן בייצור מוצרי התעופה שלהן ובתהליכים עסקיים אחרים הן בנות עשרות שנים. לכן, חייבות החברות לשדרג את הטכנולוגיות על בסיס קבוע וגם לאמץ טכנולוגיות חדשות ומתקדמות כדי להישאר תחרותיים.


מיזוגים ושיתופי פעולה - על פי ארנסט אנד יאנג, מיזוגים, רכישות ושותפויות נוספות יכולים להשלים את המוצרים, הטכנולוגיות, השירותים ובסיס הלקוחות הקיימים של חברות התעופה. מנגד אי שיתוף פעולה עם עסקים אחרים עלול להוות איום ממשי על חברות מסוימות בענף התעופה. אבל, למרות שישנם כמה יתרונות ברורים לשותפויות, כניסה להסכמים עם עסקים אחרים בתעשיית התעופה אינה נטולת אתגרים וסיכונים. בזמן הערכת עסקאות מיזוגים ורכישות חדשות, נדרשות החברות לקבל החלטות בנוגע לערכן של ההזדמנויות העסקיות, הטכנולוגיות, הנכסים האחרים והעלות התחייבויות הפוטנציאליות. החלטות לא נכונות של מיזוגים ורכישות עלולות לגרום להערכת יתר של העסק שאיתו מתכוונים להתמזג ולאחרי המיזוג לספוג כישלון בהשגת סינרגיות, חוסר יכולת לשמר כישרונות, ואתגרים פיננסיים נוספים.

בינתיים שוב מרימה הקורונה ראשה, כשהפעם מי שנותן את הטון הוא ווריאנטBA.2 . במשרד הבריאות מעריכים כי ווריאנט זה מהווה 60% - 70% ממקרי ההדבקה החדשים, אחרים מעריכים כי מדובר אפילו ב-80%. אם כי בשני המקרים הדיווח הוא על בסיס נתונים חלקיים. בכל מקרה כולם טוענים כי לא מדובר בגל תחלואה שישי - הלוואי.


 

 

 

 

 

______________________________________________________________

* עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.

 

 

 

25/03/2022