18.04.2024
 
מה לופטהנזה מחפשת ב-ITA?

 

הרחבה תמורת כסף קטן - זה מה שעומד מאחורי תוכנית קבוצת לופטהנזה להשקיע ב-ITA. לופטהנזה רוצה להציע הצעה כשותפה של קבוצת הספנות השווייצרית MSC ביורשת של אליטליה. זה תמרון חכם של הקבוצה אבל יש סיכונים

 

 

מאת עמי אטינגר *



קבוצת האם של חברת ספנות השווייצרית MSC רוצה לרכוש את חברת התעופה האיטלקית ITA Airways בשותפות קטנה עם לופטהנזה. שתי החברות ערות לזיכרונות הקשיים והארוכים בתחומי הפיננסים, הכלכלה, יחסי העובדים ועוד של קודמתה - אליטליה, וגם לעובדה שחברות רבות השקיעו באליטליה כדי להצילה ונכשלו. אבל יתכן, שהפעם התנאים הרבה יותר טובים. מה גם שישנן חברות תעופה נוספות המעוניינות להשקיע ב-ITA.

קבוצת האם של MSC Cruises משתפת פעולה עם לופטהנזה בהצעה לרכישת רוב המניות בחברת התעופה האיטלקית ITA. שתי החברות ביקשו ממשלת איטליה, השולטת היום ב-ITA, שתעניק להן תקופה של 90 יום לשיחות בלעדיות ולבדיקת נאותות. לופטהנזה מסרה, שהיא תנצל את התקופה של 90 יום כדי לבחון את כל האפשרויות האפשריות לשיתוף פעולה, כולל השקעה אפשרית במניות.

יש לציין, כי כבר עתה מפעילה לופטהנזה את חברת אייר דולומיטי בצפון איטליה, אשר מפעילה טיסות מנמלי תעופה כמו מלפנסה של מילאנו, וריו קאטולו של ורונה ומרקו פולו של ונציה למינכן ולפרנקפורט.

ל-ITA ישנם 52 מטוסים המתוכננים לגדול ל-105 מטוסים. החברה הושקה עם 2,800 עובדים - 70% מהם מאליטליה - והיא מצפה להגדיל את היקף כוח האדם שלה ל-5,750 עד שנת 2025.

אנליסטים בגרמניה טוענים, שעל פניו נראה, כי תוכנית ההשקעה של MSC ולופטהנזה, שהוכרזה ב-24 בינואר השנה, היא הפעם הגיונית עבור ITA ובמיוחד עבור לופטהנזה. יש לכך שלוש סיבות עיקריות:

ראשית: ITA היא היורשת של אליטליה, אבל קטנה בהרבה. חברת התעופה ממלאת כעת את מה שלופטהנזה תמיד דרשה מאליטליה - צמצום קיצוני. לכן, כניסת לופטהנזה ל-ITA תהיה בחברת תעופה שכבר מתקדמת היטב בארגון מחדש. התנהלות דומה הייתה ללופטהנזה בשווייץ, לאחר שסוויסאייר פשטה את הרגל ונוצרה, בסיוע המדינה, חברת התעופה סוויס, על בסיס חברת קרוסאייר. החל משנת 2005, החלה לופטהנזה לרכוש בהדרגה את מניות חברת סוויס, שעברה שינוי מבני מחדש. כיום נחשבת סוויס סיפור הצלחה.

שנית: אם השתלטות MSC על ITA Airways תצליח, תהיה ללופטהנזה גישה לשוק האיטלקי הנחשק מבלי להשקיע סכומי כסף גדולים מכספה, כי ההשתלטות ממומנת ברובה על ידי MSC. מה גם, שאיטליה חשובה לאסטרטגיה של לופטהנזה. לכן מנקודת מבטה של לופטהנזה הגיוני לבצע את ההשתלטות לצד MSC. זה מקטין את הסיכון הפיננסי שלה.

צריך לזכור, כי למרות כל ההתלהבות מהשוק האיטלקי, הבוס של לופטהנזה, קרסטן שפור, תמיד הבהיר שכצעד ראשון הוא מתכוון לשותפות מסחרית ולא לכניסה ישירה ל-ITA. עתה לאחר שלופטהנזה צמצמה את חובה, היא מסוגלת להתרחב, גם באמצעות השקעה בחברה כמו ITA.

שלישית: גם ללא כניסה ישירה, לופטהנזה תסגור במידה רבה את השוק האיטלקי בפני מתחרותיה. כי גם קבוצת IAG הבריטית מתעניינת ב-ITA, וגם מנהלים מאייר פראנס-קלמ משוחחים עם ITA וצריך לזכור, כי האיטלקים מחוברים לקבוצה זו גם דרך ברית חברות התעופה סקייטים. נכון, קבוצת אייר פראנס-קלמ אינה מורשית כרגע לבצע רכישות בגלל דרישות האיחוד האירופי, מכיוון שהקבוצה עדיין זקוקה לסיוע ממשלתי. אבל השיחות שהיא ניהלה עם ITA יצרו לחץ מסוים לפעול במטה לופטהנזה.


חשיבה אסטרטגית

איטליה היא חלק מהותי בחשיבה האסטרטגית שבה המנכ"ל שפור רוצה להמריא לאחר המגיפה. הוא הגדיר בבירור את שוק הטיסות הפנים אירופי כרצועה שנמתחת מסקנדינביה דרך גרמניה, אוסטריה, שוויץ וצ'כיה ועד לאיטליה והיא כבר טסה בקווים האלה, למעט איטליה וסקנדינביה, אם כי לחברות התעופה בקבוצת לופטהנזה כבר יש נוכחות חזקה במדינות אלו. בסקנדינביה הגרמנים לא יכולים בינתיים לקנות חברות תעופה כמו סא"ס לפחות לא בחלון הראווה. לכן, יורווינגס חברת הבת של לופטהנזה לטיסות לואו קוסט מבטיחה שם את השוק עבורה.


סיכונים

ישנם גם סיכונים. חברות הלואו קוסט כמו איזיג'ט, ריינאייר וויזאייר, ניצלו את שנות החולשה של אליטליה כדי להשיג באיטליה אחיזה והם שולטות שם בתנועה לטווחים קצרים. מבחינת לופטהנזה השוק האיטלקי מעניין, אבל הוא גם מאוד קשה, כי לחברות הלואו-קוסט יש שם מעמד שוק מאוד חזק. קיים באיטליה גם אתגר לא פשוט להתמודד מול איגודים מקצועיים חזקים מאוד ומול הממשלה האיטלקית, שתישאר בעלת מניות ב-ITA.

קשה גם להעריך למה MSC מצפה מהצטרפות לופטהנזה ל-ITA. עם כ-650 אוניות, החברה המשפחתית השווייצרית היא חברת הספנות הגדולה בעולם (לאחר רכישת הבעלות על המתחרה Maersk בשנה החולפת). כמו כל חברות ספנות המטענים, החברה אמורה ליהנות מעלויות ההובלה הגבוהות ולצבור הרבה כסף בקופתה.

MSC מצדיקה את כוונת הרכישה בסינרגיות בתנועת הנוסעים והמטענים ורואה בכך גם היגיון תעשייתי. לחטיבת הקרוזים של MSC יש כשלושה מיליון נוסעים בשנה ולכן היא זקוקה למטוסים כדי להביאם לנמלים. עם ההשקעה תצלח תהייה גם סינרגטיות בתחום ההובלה. MSC מפעילה צי של אוניות מכולות גדולות. היום בתעשיית התעופה הטסת מטענים הוא המגזר שבו משיגים את שולי הרווח הגבוהים ביותר. לכן, שותפות עם חברת הובלה ימית גדולה תאפשר ל-ITA להיכנס חזק לעסקי הטסת מטענים, ונמל התעופה מלפנסה במילאנו ישודרג, כי תמיד שיחק תפקיד חשוב בעסקי המטענים האיטלקיים.

לעומת זאת ישנם אנליסטים הטוענים, כי אף חברת שיט לא צריכה חברת תעופה משלה, כי זה פוגע בגמישותה.


 

 

 

 

 

_____________________________________________________________

* עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.

 

 

 

13/02/2022