29.03.2024
 
אל על וארקיע מתכוונות להקים חברת תיירות משותפת

 

מאת עמי אטינגר *


אל על וארקיע מתכוונות להקים חברת תיירות, שתפיק רווחים לא רק מטיסות, אלא מכל המגזרים הקשורים לתעשיית התיירות בארץ ובעולם. המיזוג ביניהן היה יכול להתקיים לפחות 17 שנים, אם הממונה על ההגבלים העסקיים בזמנו היה מאפשר לכנפיים להמשיך ולהפעיל גם את ארקיע וגם את אל על, לטובת שני הצדדים. גם הפעם לא בטוח שרשות התחרות תאשר את המיזוג ובינתיים הודיעו עובדי ארקיע כי הם מתנגדים למהלך, למרות שההסתדרות תומכת.

אם המיזוג יושלם, אל על וארקיע יפעלו תחת המותגים הנוכחיים שלהן, אבל החברה המאוחדת כבר לא תהיה רק חברת תעופה - אלא חברת תיירות שמציעה מגוון רב של בתי מלון, שירותי קרקע, כגון השכרת רכב, מוצרי ביטוח, כרטיסים למגוון אטרקציות ואירועים, וגם טיסות סדירות, טיסות לואו קוסט וטיסות שכר.

מסביר זאת יו"ר דירקטוריון אל על עמיקם בן צבי: "לפנינו עוד דרך ארוכה עד להשלמת העסקה לרכישת ארקיע וזאת כחלק  מהאסטרטגיה של אל על להתרחב לתחומי פעילות נוספים". ומנכ"ל אל על אביגל שורק מבהיר, כי "הכוונה לשלב את ארקיע במהלך האסטרטגי הכולל שאנחנו מובילים ובו אל על תהפוך להיות הרבה יותר מחברת תעופה". גם יו"ר ומנכ"ל ארקיע גדי טפר מציין, כי : "החיבור של ארקיע עם אל על הוא חיבור אסטרטגי אשר יאפשר לשתי החברות לנצל טוב יותר את המשאבים המשותפים לשם ביצוע פעילות תעופתית ותיירותית מקצועית תחת מטרייה אחת".

האמת היא, שקשה להגדיר תעשיית התיירות, שכן בניגוד לתעשיות אחרות, אין בה מוצר אחד ברור. היא משלבת תעשיות רבות, כמו טיסות, תחבורה, לינות, אטרקציות, חברות טיולים ועוד. לכן, לא קל לפעול בתחום כל כך מורכב, מה גם שמדובר במוצרים מתכלים תוך זמן קצר.

מיזוג חברות תעופה היה בעבר צעד הכרחי עבור חברות תעופה ובעיקר הגדולות, כמו יונייטד וקונטיננטל, שהתמזגו בספטמבר 2020, שחפצו בכך בעקבות משבר כלכלי בתעשיית התעופה וההפסדים שהן ספגו. באותה התקופה, במקביל למיזוגים, נוצרו גם קבוצות תעופה גדולות, כמו בריטיש איירווייס שצרפה אליה את חברת התעופה הספרדית איבריה.

מיזוגים הם אופציה אטרקטיבית בעת שחברות התעופה צריכות בדחיפות לצמצם את העלויות שלהן, כשהן מעריכות שעבודה משותפת תחסוך להן הרבה מאוד כספים. חברות תעופה מפעילות במידה רבה עסקים דומים מאוד. מנהלות הטסת נוסעים במטוסים, מבצעות ניהול כלכלי תעופתי, מפעילות מערכות שיווק ושירותי תמיכה למטוסים ודברים נוספים. לכן המחשבה המיידית שלהן היא, שעל ידי מיזוג הן יכולות להפחית ברמה סבירה את העלויות שלהן.

אבל, למיזוג ישנם גם קשיים שאסור להתעלם מהם. ראשית, עשויים להיות הבדלים תרבותיים משמעותיים בין החברות המתמזגות, שקשה יהיה להתגבר עליהם. ישנם גם סוגיות של הגבלים עסקיים, כאשר ממשלות מודאגות יותר ויותר מההשפעה שיכולה להיות על התחרות בעקבות מיזוג בקנה מידה גדול. קיים גם חשש מהתפתחות סכסוכי עבודה עם עובדים ואיגודים מקצועיים, שעלולים גם הם להקשות על הפחתת העלויות באמצעות קיצוץ בכוח אדם, יותר ממה שהחברות המתמזגות היו רוצות.

אל על וארקיע מעוניינות להתמזג כדי לעצור את הפסדיהן. בהקשר זה צריך לזכור, כי תעשיית התעופה אינה זרה לפשיטות רגל - אמריקן איירליינס, יונייטד ודלתא הגישו בשלב מסוים בקשה לפשיטת רגל, אך כולן התאוששו על ידי מיזוג עם חברות תעופה אחרות. רשימת חברות התעופה שלא היה להם כל כך מזל ארוכה עוד יותר.

מטוסים הם ציוד יקר מאוד, וחברות התעופה צריכות להמשיך לבצע החזרי חכירה, או הלוואות גדולות, ללא קשר למצבן העסקי ולתנאי השוק המשתנים. חברות תעופה זקוקות לכוח אדם גדול כדי לנהל את הפעילות המורכבת שלהן, מה שהופך את הוצאות השכר למרכיב נכבד בעלויות הקבועות. התנודתיות במחירי הנפט, או בשערי המט"ח היא אתגר נוסף שחברות תעופה נאלצות להתמודד איתו. לזה יש להוסיף גם את עלויות האבטחה היקרות. לכן, מעט חברות תעופה יכולות להתגבר על המכשול האדיר של מבנה העלויות הגבוהות.

צריך גם לזכור, כי חברת תעופה פגיעה במיוחד לאירועים אקסוגניים כמו משבר מגיפת הקורונה, טרור, אי יציבות פוליטית ואסונות טבע, שעלולים להשפיע באופן דרסטי על פעילותה והכנסותיה.

המיזוג המתוכנן בין אל על וארקיע והפיכת המיזוג לחברת תיירות המפעילה גם טיסות, יקל על שתיהן להגביר את הכנסותיהן, לא רק מטיסות, ישפר מאוד את הישרדותם הפיננסי וזה מה שחשוב לשתיהן.


 




 

_______________________________________________________

* עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.

 

 

 

04/02/2022