25.04.2024
 
החלטות ממשלתיות מבטלות טיסות, ולא הפחד לטוס

 

 

מאת עמי אטינגר *


בעקבות התפרצות נגיף אומיקרון מתכוננות חברות התעופה בעולם לפעול בתנודתיות רבה יותר בלוחות הזמנים ליעדים השונים, שמשמעותם ביטולי טיסות. אבל חייבים לציין, כי הירידה בביקושים לטיסות נובעת יותר מההגבלות שמטילות המדינות ופחות מאי רצון הנוסעים לטוס. בכל מקרה, המשמעות היא - מכה פיננסית נוספת על תעשיית התעופה בארץ עולם. בארץ התרחבה רשימת המדינות האדומות שהיציאה אליהן נאסרה, כאשר וועדת החוקה אישרה השבוע את הוספת ארה"ב, איטליה, בלגיה, גרמניה, הונגריה, מרוקו, פורטוגל, קנדה, שוויץ וטורקיה לרשימת האדומה.

מטיילים רבים בארץ ובעולם כבר הזמינו נסיעות וטיסות לתקופת חג המולד השבוע, המהווה עונת שיא עבור חברות התעופה, אך מאז התפרצות גרסת נגיף אומיקרון גברו החששות בתעשיית התעופה, כי בעקבות המגבלות שיטילו המדינות השונות, יהיו ביטולי טיסות ועצירת הזמנות, שיאטו את ההתאוששות האיטית ממילא בנסיעות הפנאי ובנסיעות העסקיות. מעשית, כבר עכשיו מבטלות חברות תעופה טיסות.

סוכנות דירוג האשראי האמריקנית הגדולה Fitch Ratings, הורידה בתחילת החודש את תחזיות תנועת הנוסעים העולמיות שלה ל-2021 ו-2022, ואמרה, כי הופעתן של גרסאות חדשות כמו נגיף אומיקרון מדגישות את הסבירות שהתנאים יישארו הפכפכים עבור חברות התעופה באזורים שונים בעולם, אם כי חברות תעופה במדינות עם שווקים פנים ארציים מקומיים גדולים וחזקים כמו ארה"ב, סין ורוסיה מוגנות טוב יותר מאי הוודאות הגדולה הקיימת בטיסות הבינלאומיות.

כבר בתחילת אוקטובר השנה דיווחה יאט"א, כי היא צופה שחברות התעופה בעולם יצברו בין השנים 2020 - 2022 הפסד קולקטיבי בסכום של יותר מ-200 מיליארד דולר. אז צפה הארגון, כי בשנת 2021 צפויות חברות התעופה להפסיד 51.8 מיליארד דולר. הנחות אלה התקבלו כשמכת נגיף אומיקרון עדיין לא העמיקה את משבר הקורונה, כפי שקורה עכשיו.

באוקטובר השנה, לאחר 19 חודשים של משבר, כבר היה ברור, כי המגיפה מהווה את המכה הקשה והארוכה ביותר שתעשיית התעופה התמודדה בעידן שלאחר מלחמת העולם, והיא עדיין נמשכת. כל חודש שעובר מסמן שיא חדש. כשווריאנט אומיקרון מאט את ההתאוששות שכל כך ציפו לה.

כשהחל משבר הקורונה בתחילת חודש אפריל 2020 נוצר באותו חודש קיצוץ של 94% בהכנסות נוסעים קילומטרים (RPK - Revenue Passenger Kilometers). מהתחתית העמוקה הזאת החלה, ככל שחלפו החודשים, התאוששות איטית. נכון לאוקטובר 2021 הגיעה ותעשיית התעופה "רק" לקיצוץ ב-RPK של כ-49% בהשוואה לרמות 2019.

באוקטובר השנה התברר גם, כי המטען האווירי מילא תפקיד מרכזי בשמירה על תעשיית התעופה, כאשר מדדי RPK - Revenue Passenger Kilometers ו- available seat kilometers- ASK בחברות התעופה ירדו. RPK הוא מדד המציג את מספר הקילומטרים שנוסעים משלמים טסו והמחושב כהכנסה מהנוסעים כפול סך מרחק הטיסה. זהו מדד הביקוש בפועל בתחבורה האווירית. ASK הוא מדד המושבים הזמינים כפול מרחק הטיסה. זהו מדד ההיצע בפועל לתחבורה האווירית.

ירידה בשני המדדים האלה היא קריטית. RPK הוא עמוד השדרה של רוב מדדי התעופה המסחרית. חברות תעופה צריכות לנסות להתאים את ההיצע (ASK) שלה לבין הביקוש בשוק (RPK). מחסור במושבים יגרום לרוב למחירי טיסות גבוהות יותר, קיבולת עודפת יכולה להוביל להפחתת רווחים בשל עלויות קבועות גבוהות יותר. אז גידול בקיבולת חיובי רק אם הוא נתמך בעלייה מספקת בביקוש לטיסות אוויריות. זה בדיוק מה שגרם משבר הקורונה שפגע בביקוש לטיסות. הביקושים לטיסות ירדו, לא בגלל ירידת החשק לטוס ולטייל, אלא כתוצאה מהחלטות הממשלות להגביל את התנועה האווירית, הגבלות שבלמו מעשית את עסקי החופש.

כאשר היה נדמה באוקטובר השנה, כי האטת הירידה של ה-RPK ל-49% בהשוואה ל-2019, למרות ווריאנט הדלתא, כשחברות התעופה כבר קיצצו כ-31% בעלויות בהשוואה ל-2019 והמשיכו לקבל מאז תחילת המגיפה תמיכות כספיות מהממשלות, שהסתכמו בהיקף כולל של 243 מיליארד דולר, החלו לדבר בתעשייה על אור שנמצא בקצה המנהרה. אפילו ציפו אז שהביצועים הפיננסיים של חברת התעופה התאוששו בכל האזורים ב-2022 ושצפון אמריקה צפויה אפילו לעבור באותה השנה לרווחיות. אבל, כשהופיע ווריאנט אומיקרון והמדינות הטילו הגבלות חדשות, נטרפו כל הקלפים החיוביים האלה.


הסיכון וניהול הטיול הם שני הגורמים שמנחים את הנוסעים בחשיבה שלהם כיצד להגיע ליעדי התיירות וכיצד להתנהג בהגיעם לשם, שניהם מושפעים מההגבלות שמטילות הממשלות והם מהווים גורמים חשובים מאוד בניהול הסיכונים של חברות התעופה, המנסות ללא הרף לזהות את הסיכונים הפוטנציאליים שיוצרת המגיפה, ובהתאם לנקוט צעדי מניעה ולשפרם. ניסיונות לא פשוטים, כי מדובר במגיפה נחלשת ומתגברת לסירוגין, המטלטלת את החשיבה של הנוסעים אם לנסוע או לא בהתאם למגבלות הממשלתיות.

תעשיית הנסיעות והתיירות חשופה ורגישה מאוד לסיכוני משברים, מגיפות וסיכונים אחרים. הסיכונים משפיעים לרעה על הביקושים. כשמדינות רבות בעולם רק החלו להתאושש ממשבר הקורונה הראשוני והמתמשך, הופיע נגיף הדלתא וכשהחלו להתאושש גם ממנו הופיע נגיף האומיקרון, ובהתאם להופעתם הוטלו ההגבלים הרגולטורים, שבלמו את התאוששות הענף.






 

 

 

 

 

______________________________________________________________________________

* עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.

 

 

22/12/2021