20.01.2022
 
האומיקרון בולם את תקוות ההתאוששות של התיירות והתעופה

 

הפחד החדש שיצר התגלות הזן החדש נתן מכה נוספת לתעשיית התיירות והתעופה, שנאבקה עד להתגלותו כדי להתאושש, לאחר שנגרמה כמעט עצירה בהתמשכות גלי הקורונה הראשונים.

 

 

מאת עמי אטינגר *

 

מיד כשהתגלו החולים הראשונים בזן אומיקרון החדש של הקורונה מיהרו מדינות בעולם, כולל ישראל, לחסום טיסות ממדינות אפריקה. במגביל הוכנסו במדינות הגבלות חירום חדשות שעצרו שוב את ההתאוששות הנכספת של תעשיית התיירות והתעופה, שגם לפני הופעת זן אומיקרון לא הייתה במיטבה.


מכה לבורסות

זן אומיקרון גרם לירידות חדות בבורסות אירופה. בבריטניה מדד FTSE 100 ירד ב-3.6%, בגרמניה מדד ה-Dax ירד ב-4%, בצרפת מדד ה-CAC 40 ירד ב-4.8%. גם החוזים העתידיים של דאו ג'ונס ירדו ב-3.13%, ירידות היו גם באסיה. מדד האנג סנג של הונג קונג ירד ב-2.7%, וה-Nikkei 225 היפני ירד ב-2.5%. יש לציין, כי באירופה מניות חברות הנסיעות וחברות התעופה היו בין הנפילות הגדולות. גם הבורסה בתל אביב נצבע אדום.


פחד לטוס ולטייל

הפחד החדש שיצר התגלות הזן החדש נתן מכה נוספת לתעשיית התיירות והתעופה, שנאבקה עד להתגלותו כדי להתאושש, לאחר שנגרמה כמעט עצירה בהתמשכות גלי הקורונה הראשונים של המגיפה. בעקבות האיסור לטוס לדרום אפריקה אלפי נוסעים נתקעו בנמלי תעופה שונים בעולם, וכעת קיים שוב חשש שחלק מחברות הנסיעות לא ישרדו אם הזן החדש יחמיר. אנליסטים בעולם ממליצים לנוסעים לדאוג לכיסוי ביטוחי מתאים להזמנות בחברות הנופש, או בחברות התעופה, במקרה שיהיו ביטולים. מי שלא יעשה כך עלול להפסיד כסף רב.


פגיעת משבר הקורונה

גם לפני התפרצות הזן החדש היה, בלשון המאטה, המצב הפיננסי של מרבית חברות התיירות והתעופה קשה ומורכב. ברבעון השלישי של 2021 התוצאות היו שליליות. ההזמנות ירדו, החברות נאלצו כל הזמן להתמודד עם החזרים לנוסעים, קשה היה לקבל מימון מהבנקים ותנאי השוק פעלו נגדם .מגיפת הקורונה היא תופעה עולמית חסרת תקדים עם השפעות רחבות טווח. המגיפה שיבשה את החיים בכל המדינות והשפיעה לרעה על הצמיחה הכלכלית העולמית אנליסטים מעריכים, כי הנגיף הפחית את הצמיחה הכלכלית העולמית בשנת 2020 לכ-3.2% והסחר ירד ב-5.3%. הם גם חזו ,כי בשנת 2021 תהיה התאוששות גלובלית של 5.9% והסחר צפוי לצמוח ב-2021 ב-8%. אבל עם הופעתו של הזן החדש, הם יצטרכו לחשב מחדש את חיזוי ההתאוששות.


הואצו ההשפעות הכלכליות השליליות

האופי הממושך של משבר הקורונה והופעתם של מוטציות חדשות מאיצות את ההשפעות הכלכליות השליליות עם ההשלכות ארוכות הטווח, כשתחזיות הכלכליות משקפות סיכונים גלובליים מתמשכים.
התאוששות נבלמת בגין התעוררות מחודשת של מקרים זיהומיים, אך גם בשל לחצים אינפלציוניים פוטנציאליים הקשורים לביקוש הצרכני העצור. בצד ההיצע, המחסור משקף שיבושים מתמשכים בשוקי העבודה, צווארי בקבוק בייצור ובשרשרת האספקה, שיבושים בשווקי האנרגיה העולמיים, ומגבלות בתחבורה היבשתית, הימית, שמתוספות ללחצים אינפלציוניים.


תחזית יאט"א צריכה לעבור שינוי

ב-4 באוקטובר חזתה יאט"א, כי הפסדים מצטמצמים אך האתגרים נמשכים - הפסדים המצטברים של חברות התעופה בשנים 2020 - 2022 יהיו 201 מיליארד דולר. שהפסדי נטו של תעשייה התעופה צפויים לרדת ל-11.6 מיליארד דולר ב-2022 לאחר הפסד של 51.8 מיליארד דולר ב-2021. אומדני ההפסד הנקי לשנת 2020 עודכנו ל-137.7 מיליארד דולר. הביקוש שנמדד ב-RPK צפוי לעמוד בשנת 2021 על 40% מרמה שהייתה ב-2019 ולעלות ל-61% ב-2022. מספר הנוסעים הכולל צפוי להגיע ב-2021 ל-2.3 מיליארד והוא צפוי לגדול ל-3.4 מיליארד ב-2022, שזה דומה לרמות של 2014 ונמוך משמעותית מ-4.5 מיליארד הנוסעים של 2019. הביקוש למטען אווירי צפוי בשנת 2021 ב-7.9% מעל הרמה שהייתה ב-2019, ויגדל ב-13.2% מעל הרמה שהייתה בשנת 2019. נתוני משבר אלה, שחושבו לפני התגלותו של זן אומיקרון, יצטרכו עתה לעבור חישוב מחדש.




 

 

 

_______________________________________________________________


* עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.

 

 

 


28/11/2021