25.04.2024
 
מתווה יש - תיירים אין


התקווה כי התיירות הנכנסת תגדל אחרי תאריך זה כשתותר כניסת תיירים מחוסנים באופן עצמאי ללא בידוד היא לא מציאותית, כפי שקיוו חברות התעופה, המלונאים, הסוכנים ואתרי התיירות



מאת עמי אטינגר
*

התאריך 1 בנובמבר שבו אמורה להיפתח תנועת הנוסעים המחוסנים באופן עצמאי ללא בידוד, לא מעורר, בלשון המעטה תקווה, שהתיירות הנכנסת תגדל, כמו שקיוו חברות התעופה סוכני התיירות הנכנסת, המלונאים ואתרי התיירות. משבר הקורונה הפוגע עכשיו בתעשיית התיירות והתעופה הישראלית ימשיך לפגוע בה כמעט באותם נתוני המשבר הנוכחיים לפחות עד סוף 2022 ופסימיסטים טוענים שגם אחריה. גם שר התיירות יואל רוזוב טוען, כי 1 בנובמבר הוא רק קו התחלה ולא קו סיום.

תעשיית התיירות מאופיינת בביצוע הזמנות לטווח ארוך, על פי הנתונים המתקבלים היום בארץ מתברר שלפחות עד סוף 2022 לא יהיו שינויים בהזמנות לטוס לישראל, ללון במלונותיה ולטייל באתריה. כלומר, פגיעה המשכית בחברות התעופה, במלונאים, בסוכנים ובאתרי התיירות. פסימיסטים טוענים שגם אחריה 2022 תמשך הפגיעה.


אין תיירות פנים ואין תיירות נכנסת

היום המצב הכלכלי במלונות בישראל גרוע מאוד. ב-9 החודשים שחלפו השנה היו במלונות הרשומים בהתאחדות המלונות - כ-11.1 מיליון לינות, שזו ירידה של כ-43%, מהם כ-10.7 מיליון היו לינות של ישראלים, שהיוו 96% מסך כל הלינות, בעיקר בחגי תשרי. היום כשאין תיירות נכנסת ואין תיירות פנים ארצית של ישראלים המלונות כמעט ריקים וכתוצאה מכך הרבה ערים בארץ נמחקו מן ההיבט התיירותי. פגיעה שמורגשת גם במלונות באילת.

למלונאים ישנה עדיין תקווה כי בשבוע של חנוכה, שיתחיל בסוף חודש דצמבר ישתפר קצת מצב הלינות בגין חופשות הישראלים. באשר לתנועת התיירות הנכנסת המלונאים כבר יודעים, על פי ההזמנות שכאמור מתבצעות לטווח ארוך, שהיא תמשיך להיות חלשה מאוד לפחות עד סוף 2022.


אכזבה מעיקה

זו אכזבה מעיקה כלכלית בעיקר כשנוצרה תקווה, כי בתקופה אחרי 1 בנובמבר, שבה תותר כניסת עצמאית של תיירים מחוסנים, תגדל התנועה הנכנסת לישראל. על פי משרד הבריאות ישנם היום כ-200 מדינות המוגדרות צהובות, שבכמה מהן משתוללת עתה הקורונה מחדש והן בדרך להיות אדומות. כל הנכנסים לישראל ממדינה אדומה לרבות מחלימים ומחוסנים בעלי תעודת קורונה בתוקף שהופקה על ידי משרד הבריאות יהיו חייבים בבידוד מלא. מצב שכבר עתה, כשאין מדינות אדומות גורם לירידה בתנועת התיירות הנכנסת.

בעניין זה פנתה לפני שבוע לשכת מארגני התיירות הנכנסת לראש הממשלה נפתלי בנט במכתב דחוף, בטענה, כי המתווה שגובש חסר תקדים בחומרתו בהשוואה למדינות אחרות בעולם. במכתב צויין, כי "חברות מובילות כבר ויתרו על שילוב ישראל בתוכניות השיווק שלהן ל-2022". בדיון בוועדת הכלכלה באותו שבוע אמר מנכ"ל הלשכה יוסי פתאל: כי "מדינות בעולם מנסות לאחד ולהקל את הסטנדרטים להחזרת תנועת התיירות, בעוד שמדינת ישראל יוצאת דופן בכל קנה מידה בדרישותיה ביחס לעולם".

על פי הלמ"ס ביוני השנה נרשמו 39,100 כניסות מבקרים לישראל, ביולי נרשמו 50,100 כניסות, באוגוסט נרשמו 53,400 אלף כניסות (המספר הגבוה ביותר מאז חודש מרץ 2020) ובספטמבר נרשמו 35,000 כניסות מבקרים.


תנועת הנוסעים הבינלאומית נמוכה

על פי דיווח השבוע של קונרד קליפורד, סמנכ"ל ארגון חברות התעופה הבינלאומי - יאט"א - הטיסות הבינלאומיות ממשיכות להישאר במשבר עמוק ויעמדו על 22% בלבד ב-2021 בהשוואה לרמות שהיו ב-2019.



רק קו זינוק

שר התיירות יואל רוזוב טוען, כי 1 בנובמבר זה לא קו הסיום של המאבק להחזרת התיירות, "אלא רק קו הזינוק. מעכשיו נוכל לצאת לדרך ארוכה להחזרת כל התיירים, כי חייבים להחזיר לעובדי התיירות את הפרנסה".

 

 


 

 

__________________________________________________________________

* עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.





28/10/2021