29.03.2024
 
אל על: השיקום בחיתוליו וצלקות ההפסדים עדיין עמוקות

 

השיקום הפיננסי של אל על עדיין בחיתוליו וצלקות ההפסדים עדיין עמוקות.
נכון, הושגו הסכמי פרישה מרצון ל-300 עובדים וההנהלה התחייבה להיכנס בנעליו של הביטוח הלאומי ולהמשיך לשלם לעובדים את דמי החל״ת, אבל הדרך לשיקום פיננסי עדיין ארוכה

 

מאת עמי אטינגר *

לפי ההודעות המשותפות היום להנהלת אל על, ההסתדרות ונציגות העובדים על ההסכמים לפרישה מרצון של 300 עובדים, נדמה שבא גואל לציון ואל על עלתה על דרך המלך להתאוששות ויציאה מהמשבר הפיננסי החמור מאוד שבו היא נמצאת. אלא שלא. הסכמי הפרישה מרצון ותשלומי החל"ת, שהושגו הודות לפעילותו המעולה של יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, השיגו רק שקט תעשייתי, שאולי יעזור לאל על לקבל את 100 מיליון הדולר שהיא מבקשת מהאוצר וגם זה לא בטוח. השיקום הפיננסי שלה הוא עדיין בחיתוליו וצלקות ההפסדים עדיין עמוקות. את הצלקות נראה, כנראה, בחודש הבא כשיפורסם דוח רווח והפסד של החברה של הרבעון השלישי החשוב של 2021.


צמצום עובדים ומטוסים

על פי יו"ר נציגות עובדי אל על, שרון בן יצחק, אל על נפרדה כבר מ-2,000 עובדים, גם אם זה נכון - לא ברור מה עלה בגורלם, וכמה פיצויים הם קיבלו. גם לא ברור מה יהיה גורלם של כ-15 מטוסים מדגמים 777 ו-737, המקורקעים והאם בעת משבר הקורונה העולמי קיימת אפשרות למכור אותם. בן יצחק שואף שבאל על יועסקו כ-4,000 עובדים ויפעילו לפחות 36 מטוסים. ההנהלה מסרה באמצע חודש ספטמבר השנה לנציגות העובדים, שהיא נערכת לפיטוריהם של כ-1,500 עובדים, מרביתם עובדים קבועים, מכל מגזרי החברה, ולאחר המהלך הזה אמורה חברת אל על להישאר עם כ-2,800 עובדים, ולפנות למיקור חוץ כדי להשלים את מספר העובדים החסר לפעילותה.

עוד נמסר אז לעובדים, כי החברה מעוניינת למכור ולהחזיר לחברות ההחכרה 18 - 20 מטוסים, רובם מטוסי בואינג 737, ש-17 מהם חכורים. כלומר להגיע למצבת מצומצמת של 28 מטוסים, חלקם בבעלות וחלקם חכורים. גם בעניין המטוסים שבבעלותה, צריך לזכור שחלקם הגדול ממושכן ולכן עד שאל על לא תשלים את חובותיה בתחום זה, מעשית המטוסים האלה עדיין לא שלה.


הרבעון השלישי החשוב

הרבעון השלישי (יולי, אוגוסט וספטמבר) בתעופה הישראלית הרבעון השלישי הוא החשוב ביותר מבחינת הכנסות ולכן הוא המשפיע העיקרי בתוצאת הרווח וההפסד השנתי. בדקנו את תנועת הנוסעים בחודשים אלה השנה באל על בהשוואה ל-2019, שהייתה שנה ללא קורונה: בספטמבר טסו 144,500 נוסעים, בהשוואה ל-540,960 נוסעים בספטמבר 2019, באוגוסט טסו 157,233 נוסעים, בהשוואה ל-639,112 נוסעים ב-2019 וביולי טסו 201,526 נוסעים בהשוואה ל-632,513 נוסעים ביולי 2019. כלומר, ברבעון השלישי השנה הטיסה אל על 503,259 נוסעים בהשוואה ל-1,812,585 נוסעים ברבעון השלישי בשנת 2019. כלומר ירידה של כ-27.7% בתנועת הנוסעים בהשוואה ל-2019.

את הרבעון השלישי בשנת 2019 סיימה אל על ברווח נקי של 27 מיליון דולר, בהשוואה ל-42 מיליון דולר ברבעון השלישי של שנת 2018. אבל את כל שנת 2019 סיימה אל על בהפסד של 59.601 מיליון דולר והערת עסק חי שרשמו רואי החשבון בדוח השנתי שלה. כך שמאוד מסקרן מה יהיו תוצאות הרבעון השלישי השנה עם ירידה של כמעט 30% בתנועת הנוסעים ושכ-15 מטוסים מקורקעים.


תוצאות החציון הראשון

אל על הפסידה בחציון הראשון של השנה 166.771 מיליון דולר. ברבעון השני של השנה הפסידה אל על 80.681 מיליון דולר. ב-6 החודשים הראשונים של השנה היה היקף הפעילות של אל על 22% בהשוואה להיקף הפעילות באותה התקופה ב-2019, ב-2020 היה היקף הפעילות של אל על באותה התקופה 38% באותה התקופה בהשוואה ל-2019.


רצף הפסדים

את שנת 2020 היא סיימה אל על בהפסד עתק של כ-531 מיליון דולר, השוואה להפסד של 59.601 מיליון דולר בשנת 2019 והפסד של 52.167 מיליון דולר ב-2018. הצטברות ההפסדים הגדולה מתבלטת מאוד מול ההתחייבות השוטפות והלא שוטפות של אל על בסכום של 3.369 מיליארד דולר, כפי שנרשמו בתום החציון הראשון של השנה, כשאז עבדו בחברה 2,873 עובדים כש-1,371 עובדים היו בחל"ת.


מה צפוי בעתיד תעשיית התעופה

חיזוי העתיד בתעשיית התעופה הוא מסוכן. נכון להיום מדובר בשני צירים בסיסיים. האחד הוא המידה שבה העולם מתאושש מהנפילה הכלכלית הקשורה לקורונה והשני הוא - המהירות שבה שמים מבחינה תפקודית את הנגיף מאחור.

הנגיף נמשך הרבה יותר זמן ממה שחשבו במרץ 2020 כשהמגיפה החלה להכות חזק. אבל, המהירות שבה פותחו חיסונים הפתיעה רבים. היום מתחילים לראות קצת אור בקצה המנהרה, גם אם החלק הנותר של המנהרה עדיין ארוך. דבר נוסף, למרות שהנפילה הכלכלית הייתה משמעותית, לא היו התרסקות בשווקים העולמיים ומחירי הנכסים המשיכו להחזיק מעמד.

התרחיש הפסימי הוא שהביקושים לא יתאוששו עד 2024. מתברר גם, כי ההתאוששות היא מהירה יותר בתנועת פנאי בהשוואה לתנועה העסקית, שלמדה לנהל עסקיה כתחליף לחלק מהנסיעות שהם עשו בעבר, בטכנולוגיות כמו Teams, Zoom ו-Webex.

תרחיש אופטימי יותר טוען, כי החזרה לפחות לתנועת הנוסעים כפי שהייתה ב-2019 תמשך עד סוף 2022. אם כי חייבים לזכור, כי לא יכולים להיות יותר נוסעים מהיצע המושבים של חברות התעופה. להחזיר מטוסים מקורקעים לשירות לוקח זמן רב והוא עולה כסף. לכן, גם אם הביקושים יחזרו מוקדם יותר, יכול להיות שהיצע המושבים לא יחזרו לרמות שהיו ב-2019 עד סוף 2023.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________

* עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.

 

 

 

24/10/2021