29.03.2024
 
לראשונה: מדיניות כוללת לרצועת החוף ולמרחב הימי של אילת

 

 

 

שירות חדשות תיירות


לראשונה בהיסטוריה של אילת גובש בהובלת משרד התיירות, מנהל התכנון ועיריית אילת, מסמך מדיניות המתווה את עקרונות התכנון העתידי ברצועת החוף ובמרחב הימי במפרץ אילת ואשר מאזן בין הפיתוח הנדרש לבין שמירה על הטבע והנוף.

מסמך המדיניות, המקודם על ידי משרד התיירות ועיריית אילת, משקף תפיסה תכנונית כוללת אחת לשלושה מרחבים גאוגרפיים: יבשה-חוף-ים. המסמך גובש בעזרת צוותי מתכננים מהמובילים בארץ ועל סמך מידע רב שנאסף ממאות מפגשים עם בעלי עסקים, פעילי סביבה, אנשי קהילה מקומית, רשויות, משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות וגורמים רבים נוספים. בתהליך נבחנו ערי חוף מצליחות ברחבי העולם ואומצו עקרונות תכנון מודרניים וברי קיימא.
בשבוע שעבר נערך באילת דיון של ועדת עורכים המורכבת מנציגי כל משרדי הממשלה הרלוונטיים. בדיון שהתקיים בהובלת מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, וראש עיריית אילת, אלי לנקרי, נדון מסמך המדיניות והוחלט להעבירו לוועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה (ולנת"ע) ולאחר מכן לאישור סופי במועצה הארצית לתכנון ובניה.

המסמך מציע לראשונה תפיסה כוללת של שימור ופיתוח כלל רצועת החוף והמרחב הימי של אילת. למעשה, לראשונה מוגשת תפיסה תכנונית כוללת לשלושת המרחבים הגיאוגרפים של אילת: יבשה-חוף-ים. המסמך מותאם למגמות ולשינויים הרצויים והצפויים בעשורים הבאים בתחומי התיירות, המלונאות, התעסוקה וצרכי הקהילה המקומית. הוא מתבסס בין היתר על ידע אקולוגי עדכני ועל הניסיון המצטבר, תוך שמירה על איזון בין פיתוח לשימור.

הרעיון המוביל הוא פיתוח של שני מתחמים בעלי ניגודים משלימים, במטרה ליצור חוויה ייחודית לאילת, שתפתח אותה למגוון קהלי יעד ותחדש את האטרקטיביות שלה. מצד אחד עיבוי והתחדשות מתחם המלונאות הצפוני, כמרחב עירוני תוסס, לעומת "עין סוף" בחלק הדרומי של העיר, כמתחם תיירות טבע, המציע שקט ורוגע מדבריים. כמו כן, מציע המסמך פיתוח מוקדי תיירות מדברית אקולוגית, תוך קביעת עקרונות הבינוי והפיתוח המייצרים הרמוניה עם הסביבה.

לצד הפיתוח, מציע המסמך גם הגדלת השטחים לשמירה על הטבע באמצעות מדרג של פיתוח ושימושים, הן בחופים והן במרחב הימי. זאת על ידי הנחיות סביבתיות מפורטות לפעילות האנושית ושמירה על המערכת האקולוגית.

מפרץ אילת מהווה משאב ייחודי בעל חשיבות רבה בקנה מידה לאומי ובינלאומי. המפגש הייחודי בין נוף מדברי לבין שוניות אלמוגים צבעוניות מיצבו את אילת כעיר תיירותית בינלאומית מובילה. השילוב בין הרים, מדבר וים לבין העושר האקולוגי של הסביבה הימית, מדגישים את הרגישות הסביבתית הגבוהה במקום.

לצד הנושא התיירותי, אילת מהווה גם את 'השער הדרומי' של ישראל, ובמפרץ יש תשתיות בעלות חשיבות לאומית, ובהן נמל צבאי, נמל אזרחי ועוד.
המדיניות שסוכמה שומרת על העיר אילת כיעד תיירותי מוביל המושתת על ערכי הטבע הייחודיים למפרץ אילת וסביבתו, כמו גם על גישה חופשית של הציבור אל החוף לכל אורכו, ללא מכשולים למעבר הולכי רגל, ובהתחשב בשימושים ובמקרקעין שסגירתם נדרשת מטעמי ביטחון ובטיחות ואשר נדרשים לתפעול תשתיות. עבודה זו היא חלק ממגמה עולמית עדכנית של הכנת תכניות ומסמכי מדיניות להסדרה ותכנון של המרחב הימי ומציבה את ישראל כאחת המדינות המתקדמות בנושא זה.

עוד מפרט המסמך את הצורך בהקמת ארגון ניהול יעד תיירותי - O.M.D עדכני באילת, שיישם את האסטרטגיה התיירותית בעיר לאורך זמן, לצורך שיפור חוויית התייר. גוף זה, שיהיה עצמאי, ללא כוונת רווח, אך ייצר הכנסות עצמאיות, ישלב בעלי עניין ציבוריים, פרטיים, מלכ"רים וחוקרים אקדמיים מהאזור. הגוף יהיה מורכב מבעלי עניין: תאגיד התיירות של אילת, התאחדות בתי המלון, משרד התיירות, תושבי העיר, מסעדנים, מפעילי אטרקציות, סוחרים, רשות הטבע והגנים הלאומיים, אנשי אקדמיה מהמחלקה לניהול מלונאות ותיירות של אוניברסיטת בן גוריון - קמפוס אילת. גוף זה ינהל וישווק את המוצר התיירותי בעיר.






 

 

05/09/2021