20.04.2024
 
פגיעת הקורונה בתיירות תגרע מהכלכלה העולמית 4 טריליון דולר

 

כך מעריכה וועידת האו"ם לסחר ופיתוח, בדו"ח שפורסם במשותף יחד עם ארגון התיירות העולמי. האומדן מבוסס על הפסדים הישירים בתיירות וההשפעות הנלוות על מגזרים הקשורים אליה


מאת עמי אטינגר *


פגיעת מגיפת הקורונה בתעשיית התיירות הכוללת (תעופה, מלונאות, אתרים ואטרקציות) תגרום עד סוף 2021 לאובדן של יותר מ-4 טריליון דולר לכלכלה העולמית, כך מעריכה ועידת האו"ם לסחר ופיתוח UNCTAD - United Nations Conference on Trade and Development, בדו"ח שפורסם במשותף עם ארגון התיירות העולמי של האו"ם (UNWTO - United Nations World Tourism Organization). האומדן, שהוא גרוע מהצפוי, מבוסס על הפסדים הנגרמים כתוצאה מהפגיעה הישירה של המגיפה בתיירות וכתוצאה מכך השפעות הנלוות על מגזרים הקשורים אליה.

 

הדו"ח המשותף קובע, כי התיירות הבינלאומית ומגזרותיה הקשורות סבלו מהפסד משוער של 2.4 טריליון דולר בשנת 2020. הדו"ח מזהיר עוד, כי אובדן דומה עשוי להתרחש גם השנה. כתוצאה מכך יגרם אובדן של יותר מ-4 טריליון דולר בשנים 2020 ו-2021. עוד נמסר, כי תחיית מגזר התיירות תלויה בקצב מתן החיסונים נגד הנגיף ברחבי העולם.

 

 

מדינות מתפתחות נפגעות קשה

על פי הדו"ח, כניסות תיירים הבינלאומיות ירדו במיליארד כניסות, שזו ירידה של 73%, בהשוואה לכניסות ב-2019, כאשר ברבעון הראשון של 2021 הייתה ירידה הכניסות בכ-88%. עוד מתברר, כי עיקר הפגיעה בתיירות הייתה במדינות המתפתחות, עם ירידה בכניסות משוערת בין 60% לבין 80%. מדינות אלה, שנפגעו בגין חוסר השוויון שלהן בחיסונים ושהפריסה הלא סימטרית של החיסונים בהן בהשוואה לשאר המדינות הגדילה את המכה הכלכלית בתיירות הבינלאומית.

 

 

שלושה תרחישים אפשריים

הדו"ח צופה הפסד של בין 1.7 טריליון ל -2.4 טריליון דולר בשנת 2021, וכותבי הדוח מתארים שלושה תרחישים אפשריים בתחום התיירות ב-2021:

- הפסימיים ביותר משקפים ירידה של 75% אחוז בכניסות הבינלאומיות. תרחיש זה רואה ירידה בכניסות תיירים בעולם של כמעט 950 מיליארד דולר, מה שיגרום להפסד בתוצר הריאלי של 2.4 טריליון דולר.

- התרחיש השני משקף צמצום של 63% בכניסות התיירים הבינלאומיות.

- התרחיש השלישי שוקל שיעורי תיירות פנים ואזוריים משתנים. הוא מניח הפחתה של 75% בתיירות במדינות שבהן שיעורי החיסונים נמוכים, ו-37% ירידה במדינות עם רמות חיסון גבוהות יחסית, בעיקר מדינות מפותחות וכמה כלכלות קטנות יותר.

עם זאת הדו"ח מעריך, כי כניסות תיירים בינלאומיות לא יחזרו לרמות שהיו לפני המגיפה עד שנת 2023 ואילך, בשל עליות במספרי הנדבקים, התפרצויות מוטציות, הגבלות נסיעות, בלימה איטית של הנגיף, ביטחון נמוך של המטיילים וסביבה כלכלית ירודה.

 

 

תכנית החיסונים העולמית חיונית

"העולם זקוק למאמץ חיסוני עולמי שיגן על העובדים, יקל על ההשפעות החברתיות השליליות ושהתקבלו החלטות אסטרטגיות בתיירות, תוך התחשבות בשינויים מבניים אפשריים", אמרה איזבל דוראנט, המזכ"לית הכללית של ועידת האו"ם לסחר ופיתוח (UNCTAD).

"התיירות היא גלגל הצלה למיליונים, וקידום החיסון להגנה על הקהילות ותמיכה בהפעלה מחדש ובטוחה של התיירות הוא קריטי להתאוששות מקומות העבודה וליצירת משאבים נחוצים, במיוחד במדינות מתפתחות, שרבות מהן תלויות מאוד בתיירות הבינלאומית". הוסיף זוראב פולוליקאשווילי, המזכ"ל של ארגון התיירות העולמי (UNWTO).

 

 

 

 

_________________________________________________

*  עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.

 

 

 

 

01/08/2021