19.04.2024
 
"זה כמעט גובל בפשע להפקיע מחירי טיסות בתקופה זו"

 

 

 

שירות חדשות תיירות


ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום את התיקונים לתקנות הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות, שאושרו בממשלה בהתאם לפסיקת בג"ץ ונכנסו לתוקף כבר אתמול. בהתאם לתיקונים שאושרו בוטלה מגבלת 3,000 הנכנסים לישראל ביום דרך נתב", אך במקביל נקבע כי מספר הנכנסים יוגבל לקיבולת של שדות התעופה, בהתאם לעמידה בדרישות הריחוק החברתי. במהלך הישיבה התייחס היו"ר מרגי לפסיקת בג"ץ ואמר כי הוועדה אישרה את התקנות כדי לשמור על בריאות הציבור, ושאל מה עמד בפני השופטים שהחליטו לקחת את הסיכון ולבטל את המכסה בלי להתייחס לחששות משרד הבריאות.

נציגת הלשכה המשפטית של משרד הבריאות, עו"ד טל פוקס, הסבירה כי לפי פסק הדין יש קושי במכסה בשל סיבות שחלקן שורות לחזרת ישראלים בכלל, וחלקן קשורות לחזרת ישראלים לפני הבחירות בפרט. היו"ר מרגי שאל האם בית המשפט התייחס לחששות משרד הבריאות, ועו"ד פוקס השיבה כי בית המשפט קבע שהתשתית העובדתית לא שכנעה להמשיך את ההגבלות.

עוד שאל היו"ר מרגי האם ישנן הגבלות בהקצאת חלונות המראה ונחיתה. היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו"ד רננה שחר, השיבה כי קיבולת של שדה תעופה היא תמיד מוגבלת, וכי בשבוע הקרוב יש כל יום כ-30 נחיתות. לדבריה, מספר הנחיתות גדל לאחר שהוועדה אישרה את ביטול מגבלת היעדים. היא הוסיפה כי אתמול נכנסו לישראל 3,700 איש.

בהתייחס לפסיקת בית המשפט אמר היו"ר מרגי כי כמעט שנה הוא מטיף לעצמו ולחברי הכנסת לקבל את כללי משרד הבריאות, והוא לא יודע איזה כלים עמדו לבית המשפט לקחת את הסיכון לבטל את המכסה מבלי להתייחס לחששות המשרד. הוא הוסיף כי אינו יודע מה עמד בפני השופטים, וציין כי הוועדה אישרה בעבר את התקנות כדי לשמור על בריאות הציבור וכי הוא סומך על השופטים.

נושא נוסף שהעלה היו"ר מרגי בדיון היה בעקבות נוסעת שפנתה אליו לאחר ששילמה 1,629 דולר לכרטיס טיסה באל על, לטיסה שאינה טראנס אטלנטית. "אסור להקל ראש בסוגיית הפקעת המחירים של חברות התעופה בעת הזו, ואם אשמע שוב על מקרים דומים לא אהסס לצאת בקריאות חמורות. זה כמעט גובל בפשע להפקיע מחירים בתקופה זו", אמר. עו"ד שחר אמרה כי אין פיקוח משפטי על מחירי כרטיסי הטיסה, וכי התחרות שתתחדש היא הערובה למחירים סבירים. נציגת אל על, שרון בראנסטון, אמרה כי היא תבדוק את הפרטים של המקרה. היו"ר מרגי הוסיף וקרא לאל על שלא להיות עם אצבע קלה על השימועים ערב החג ולא לנצל סכסוכים עם הוועד.

ח"כ מיכל וונש ביקשה להתייחס לאיסור כניסה למי שאינם ישראלים, למרות שהם עומדים בכללים ומחוסנים. לדבירה, המצב פוגע בין היתר בחיילים בודדים שלא ראו את הוריהם למעלה משנה ואינם יכולים לחגוג איתם את הפסח. היא דרשה לחזור למצב שהיה קיים טרם ההגבלות, ואפשר כניסה גם של לא ישראלים העומדים בקריטריונים מסוימים. היו"ר מרגי אמר כי יפנה למנהל האוכלוסין בעניין.

היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, ביקש לדעת, בעקבות פתיחת המשק, האם משרד הבריאות שינה את ההוראות לגבי הושבה במתחמי המזון בנתב"ג שנסגרו. מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ד"ר אשר שלמון, אמר כי אם רשות שדות התעופה תפנה למשרד הוא יבחן את הפנייה, אך הדגיש כי אזור ההסעדה בנתב"ג הוא כמו אזור הסעדה בקניון ולא כמו מסעדה, ואמר כי האזורים הללו בקניונים לא נפתחו. יו"ר איגוד הטייסים, מידן בר, התייחס לכך ואמר כי אין סיבה להגביל את המרחק בין אנשים בטרמינל, כשיודעים בדיוק מי נכנס אליו הרבה יותר טוב מאשר מי נכנס למסעדה.

היועץ המשפטי של רשות שדות התעופה, עו"ד רון חלפון, אמר כי נוסעים ומקבלי פנים יכולים להיכנס לשדה רק אם החלימו, התחסנו או הציגו בדיקה שלילית, אך החובה הזו לא חלה על עובדים שיכולים להיכנס ללא הגבלה. הוא ביקש לשנות את ההוראה כלפי העובדים באופן גורף ולקבוע את זה בתקנות. היו"ר מרגי אמר כי הוא תומך בכך וקורא לעשות זאת, אך הדבר אינו תלוי בו או בוועדה.

במהלך הדיון אושרו גם התיקונים לביטול המנגנון להוצאת טיסות חריגות וכן לבטל את ההגבלה על טיסות מטען, כך שטיסה שמגיעה לישראל עם מטען תוכל לצאת ממנה עם נוסעים. כמו כן, בוטלה החובה למדידת חום בכניסה לשדות תעופה ולפני העלייה למטוס, בהתאם לתיקון תקנות ההגבלות הכלליות החלות במשק. כאמור, בהתאם להחלטת הממשלה התקנות נכנסו לתוקף אתמול, ויהיו בתוקף עד 28 במרץ 2021.

את הדיון סיכם היו"ר מרגי בקריאה לאזרחים לצאת להצביע ולהכריע, ואמר כי הוא מייחל ליום שתהייה הכרעה במערכת הפוליטית. "מגיע לאזרחי ישראל יותר, מגיע להם יציבות שלטונית ומשילות", סיכם.

 

 

 

 

 

 

22/03/2021