19.04.2024
 
"קורא להתארגנות לתביעת ענק נגד אל על"

 

 

 

שירות חדשות תיירות



ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום את התיקונים לתקנות העוסקות בהגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות בתקופת הקורונה. בהתאם לבקשת הממשלה אישרה הוועדה להאריך את האיסור כניסה ויציאה מישראל של מטוסי נוסעים, למעט מספר חריגים מוגבל, החל מהבוקר (ראשון) בשעה 7:00. התקנות יהיו בתוקף כל עוד התקנות הכלליות על הגבלת הכניסה והיציאה מישראל בתוקף (עד 20 בפברואר 2021). עוד אושר לחייב גם נוסעים שיוצאים מישראל להציג בדיקת PCR שלילית, ולהחיל חובה זו מה-10 בפברואר 2021.

ח"כ יבגני סובה קרא להוציא טיסות חילוץ גם למזרח אירופה. ח"כ אימאן ח'טיב יאסין אמרה כי ישנם גם 90 סטודנטים לרפואה שתקועים בישראל ולא יכולים לצאת למבחן, ולא ברור מה הבעיה לאפשר להם לצאת. ח"כ רות וסרמן לנדא ציינה כי משרד הבריאות לא מונע יציאה, ובאשר לכניסה צריך למצוא את האיזון בין האיום של הווריאנטים לבין הצורך של סטודנטים לחזור ארצה. ח"כ מתן כהנא טען כי מדובר בשלומיאליות של משרד התחבורה ושרת התחבורה, שמנעה במשך 10 חודשים ביצוע בדיקות ואפשרה את כניסת הווריאנטים שגרמו למותם של 3,000 בני אדם. ח"כ פינדרוס אמר כי ועדת החריגים קרסה מעומס פניות, וקרא לאפשר לה לטפל גם בבקשות של תושבי חוץ.

מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ד"ר אשר שלמון, אמר כי ההגבלות נועדו להתמודד עם הוריאנטים השונים, ולנוכח רמות התחלואה שנשארו גבוהות חרף הסגר הארוך. שלמון השיב לטענות של חברי הכנסת ואמר כי כרגע יצאו טיסות לפרנקפורט, דובאי וניו יורק. "המסקנה היא שלכל היותר אנחנו יכולים לטפל ב-600 נכנסים ביום, כל עוד חובת המלוניות בתוקף, לכן יש הגבלה", אמר. הוא הוסיף כי אם תהייה התארגנות מסודרת של נוסעים ממדינות נוספות ניתן יהיה לאפשר הגעה.

מוקדם יותר הבוקר דנה הוועדה גם בחיזוק ועידוד התעופה הישראלית ומיצוב מעמדה האסטרטגי. יו"ר איגוד הטייסים, קברניט מידן בר, אמר כי הענף דורש תכנון וודאות. "התעופה היא חלק מיסודות העצמאות של מדינת ישראל. הפוטנציאל של התעופה הישראלית הוא אדיר, היא יכולה להיות זרוע מובילה כלכלית, טכנולוגית ותיירותית. יש פה את חיל האוויר מהטובים בעולם, ולא יכול להיות שלא נצליח לשכפל את ה-DNA הזה לזרוע תעופתית אזרחית", אמר.

היו"ר מרגי אמר בתגובה לדברים כי צריכה להיות תכנית מסודרת של משרד התחבורה, בסיוע האוצר והממשלה. ח"כ עודד פורר אמר כי לא יכול להיות שמדינת ישראל תשלח את נציגיה לחו"ל בחברות זרות, וקרא לממשלה לרכוש כבר עכשיו כרטיסי טיסה עתידיים לנציגיה לעשור הקרוב. ח"כ פורר הוסיף כי לממשלה אין מדיניות כמעט בשום דבר, כמו באשר לפתיחת מערכת החינוך. ח"כ יבגני סובה קרא ללמוד ממדינות שמעניקות סיוע של מאות מיליוני דולרים לחברות התעופה.

ח"כ קרן ברק אמרה כי לכל מגזר הייתה צריכה להיות תכנית פעולה ייעודית. היא הוסיפה כי הקורונה לימדה אותנו שצריך להסתמך על חברות מקומיות בכל ענף, ובוודאי בענף התעופה המדינה צריכה לדאוג לכך גם אם האוצר לא מסכים. לדבריה, חברת תעופה לאומית ישראלית היא נכס אסטרטגי. ח"כ וסרמן לנדא ביקשה לראות תכנית עבודה עם תג מחיר לצידה, בהשוואה למה שנעשה במדינות אחרות לאחרונה. ח"כ מתן כהנא שב ומתח ביקורת על שרד התחבורה ודרש שתתייצב בוועדה ותסביר מדוע מנעה בדיקות בנתב"ג.

היו"ר מרגי דרש מהאוצר תכנית מעבר לחל"ת. רפרנט תעופה באגף התקציבים באוצר, חיים בורובסקי, השיב כי גם האוצר רואה חשיבות בתעופה הישראלית. הוא התייחס להלוואה לאל על ואמר כי המדינה עשתה את חלקה בכל הנוגע להגדלת הסכום ושיעור הערבות. היו"ר מרגי אמר בציניות כי הוא מודע לאוצר על סיוע שלא עלה לו שקל, והוסיף כי לא ניתן להגדיר את זה כתכנית סיוע ממשלתית.

עוד ביקש היו"ר מרגי לדעת האם רת"א ומשרד התחבורה ביקשו סיוע מהאוצר. מנהל רת"א, יואל פלדשו, השיב כי הייתה פנייה לאוצר לאשר מענקים ולהחיל מענקי חזרה לעבודה גם על חברות התעופה, אך האוצר התנגד. היו"ר מרגי אמר כי זה לא נותן מענה לשאלתו וכי חלופה לחל"ת זה לא מה שיציל את חברות התעופה.

מנכ"ל ארקיע, גדי טפר, ביקש לתת עדיפות לתעופה הישראלית לכשנתב"ג ייפתח. מנכ"ל אל על, אביגל סורק, אמר כי צריך לסיים את עניין ההלוואה לחברה בשבועיים הקרובים ולהתקדם הלאה. מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, ציין כי ההלוואה שהחברה קיבלה הייתה מתאימה למצב אחר לגמרי וכעת צריך תכניות סיוע חדשה. "הגיע הזמן שהתעייה שלנו תקבל מענקים", אמר סירקיס.

היו"ר מרגי סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה רואה בתעופה נכס אסטרטגי שיש לשמרו ולטפחו, וכי הוועדה קוראת לממשלה ולמשרד התחבורה להודיע לה על תכניות להגנה על חברות התעופה מפני קריסה. הוא הוסיף כי הוועדה סבורה שצריך לעודד שימוש בחברות ישראליות בטיסות של עובדי מדינה, וקוראת לחשבי הכללי באוצר לערוך מכרז לרכישה מרוכזת מראש של כרטיסי טיסה.

באשר לאל על אמר היו"ר מרגי כי התנהלות האוצר והבנקים היא שערורייתית. לדבריו, האוצר מביא לפשיטת רגל של אל על שמחזיקה בסכומי עתק של הציבור הישראלי. הוא אף קרא לרוכשי הכרטיסים לשקול התארגנות לתביעת ענק נגד החברה, ואמר כי אולי צעד כזה יניע את האוצר להגיש לאל על את הסיוע הנדרש. "הוועדה קוראת לשר האוצר, לנגיד ולמפקח על הבנקים להיכנס לעובי הקורה ולסיים את סוגיית ההלוואה לאל על בתוך חודש וקוראת לממשלה לאשר מענקי עידוד השקעות הון לחברות התעופה", סיכם היו"ר מרגי.

 

 

 

 

08/02/2021