16.04.2024
 
אושר: בדיקת קורונה שלילית לנכנסים לישראל

 

 

 

שירות חדשות תיירות


ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום תיקונים לתקנות העוסקות בהגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות בתקופת הקורונה, שנועדו לחייב את הנכנסים לישראל בהצגת בדיקת קורונה שלילית אשר בוצעה במהלך 72 השעות שלפני ההמראה. על מנת לאפשר לנוסעים ולחברות התעופה להיערך, הוחלט כי התקנות יכנסו לתוקף החל מחצות בלילה בין שישי לשבת הקרובים, ה-23 בינואר 2021. מדובר בתיקון שאינו קשור לתקנות הסגר, אלא תוספת לתקנות המסדירות את ההתנהלות בשדות תעופה וטיסות.

לפי התקנות שאושרו, מי שירצה לעלות לטיסה לישראל יידרש להציג בדיקת PCR שלילית לקורונה שבוצעה במהלך 72 השעות שלפני ההמראה, או להציג אישור "מחלים" מקורונה מטעם משרד הבריאות (גם מי שחלף שבוע מאז קיבל את המנה השנייה של החיסון נכלל בהגדרה זו). החובה תחול על כל נוסע ששהה 72 שעות ומעלה מחוץ לישראל, למעט מקרים הומניטריים שאושרו בוועדת חריגים בה חברים מנכ"לי משרדי הבריאות, החוץ ורשות האוכלוסין וההגירה. נוסע שלא ישמור את האישור הנדרש וחברת תעופה שלא תבצע בדיקה של האישור יהיו צפויים לקנס של 2,500 שקלים כל אחד.

עו"ד טל פוקס, משרד הבריאות: התיקון מתמקד באיסור לעלות לטיסה מבלי שהוצג אחד משלושה דברים: אפשרות ראשונה היא לבצע בדיקה במהלך 72 שעות שלפני ההמראה ולקבל תוצאה שלילית, אפשרות שנייה היא אישור החלמה או אישור חיסון, וכן במקרה של צורך הומניטרי או אישי מיוחד יש אפשרות להגיש בקשה לוועדת חריגים. האיסור על עלייה לטיסה כשאדם חולה כבר קיים והתיקון הזה הוא נלווה ובא לוודא זאת, וביצוע הבדיקה מונע אפשרות שאדם עלה חולה לטיסה מבלי שידע שהוא חולה. החובה לבדוק את האישורים היא על המפעיל האווירי, אז לא אמור להיכנס לישראל חולה, אבל אם הגיע, הסמכות היא לתת קנס ולא לגרש.

עו"ד רננה שחר היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית: היום נכין חומר מנחה לחברות התעופה שצריכות להבין מה הן נדרשות לראות כדי למלא את החובות שהוטלו עליהן– שיבינו איך נראה אישור מחלים ומתחסן ובדיקה.

גיל סתיו, סמנכ"ל שיווק ישראייר: כיום חברות התעופה הפכו להיות השוטר לכל כניסה לארץ. חלק מהתהליך שקורה זה שמעלים את הקנסות על החברות. אנחנו עובדים עם תחנות בחו"ל ותוך שלושה ימים לא ניתן יהיה להכשיר את כל הצוותים לזהות כל תעודה ולכן בתחילת הדרך יהיה קושי.

יו"ר הוועדה, ח"כ מרגי, השיב: כשזה עסקי וכלכלי הוכחתם שאתם יודעים להתנהל גם תוך 24 שעות.

ליהוא הכהן, סמנכ"ל מבצעים אל על: לאחרונה אנחנו מתנהלים לפי כל הכללים הנוקשים. הצוותים נכלאים בחדרים שלהם כל תקופת השהייה, אוכלים בחדרים, אסור להם לבוא במגע לא בינם לבין עצמם ולא עם האוכלוסייה המקומית. לכן אנו מבקשים לפטור את הצוותים הישראלים מחובת בדיקה בחו"ל. המשמעות זה להסיע אותם לבדיקות מקומיות ומפגשים מקומיים וזה רק מסכן. מבקשים לפתוח את הפטור ל-120 שעות שהייה בחו"ל.

ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות: נתנו הוראה לחסן צוותי אוויר רלוונטיים והם יסיימו מנה ראשונה בשבועיים הקרובים. בתקנות אנו פוטרים צוותי אוויר ב-72 שעות שהם שוהים תחת תנאי הגבלה מאוד חמורים. ביקשו שנשקול להאריך ל96 שעות – נשקול את זה. בכניסה לישראל כן מבקשים שכולם יבדקו. כמו כן משרד הבריאות במגעים עם כל הארגונים הבינלאומיים כהיערכות לקראת אפשרות של דרכון ירוק בינ"ל. יש הרבה מאוד שאלות ואנחנו מתכוונים להיות יחסית בחזית התהליך. להערכתנו ייקח זמן עד שנראה את זה. חשוב גם להדגיש כי גם הבדיקה איננה פוטרת ממילוי והצגת הצהרת בריאות.

עו"ד פוקס ממשרד הבריאות הסבירה לחברי הוועדה כי התקנות מעלות את הקנס הקיים למי שעלה על טיסה לישראל ללא האישורים הנדרשים ולחברת התעופה, גדולה או קטנה, שלא בדקה את קיומם, ל-2,500 ש'. עוד אמרה כי התקנות קובעות עבירה פלילית חדשה של שהייה בטיסה ללא האישורים הנדרשים, כך שתחייב את שמירת האישורים למשך הטיסה. הדבר יאפשר בדיקת אישורים במהלך הטיסה, במידת הצורך, וימנע אפשרות של נוסע שהגיע לישראל, התבקש בישראל להציג את האישורים, וטוען כי הציג לחברת התעופה את האישורים, אולם כעת הם כבר לא בידיו. גם על עבירה זו נקבע קנס בגובה 2,500 ש'.

ח"כ בועז טופורובסקי: הממשלה הזו בפאניקה אחת גדולה. המחדל של נתב"ג הוא מחדל לאומי שעוד ייחקר וייבדק בוועדת החקירה שבטוח תקום. כל הקורונה יובאה מנתב"ג וכל המוטציות. רצו להביא את זה באישון לילה כדי למנוע דיון ציבורי ושאנשים יגיעו. טוב שזה קרה ונצביע בעד, ורק חבל שזה קרה אחרי 4,000 הרוגים.

יו"ר הוועדה, ח"כ מרגי, העיר: בהגינות צריך להגיד שוועדת הכלכלה גם הייתה מהדוחפים לפתוח את השמים.

ח"כ הילה שי וזאן: התעקשנו על פתיחת שמים וגם במצב שאנחנו בו היום צריך ללמוד לחיות עם הקורונה. לצד קשירת כתרים על מערך החיסונים צריך גם לקחת אחריות מי לא קיבל את ההחלטה ומי דחה את הגורמים המקצועיים ולא לגלגל את זה על גורמים משפטיים.

ח"כ יצחק פינדרוס: הקורונה זה סבל לאזרחים וחגיגה לפוליטיקאים. הם יכולים לשבת יום אחד ולדרוש את פתיחת השדות ויום שני לזעוק למה פתחו את שדות התעופה. המדינה מתמודדת עם משבר שאין כדוגמתו וכל העולם מתמודד וכל יום מנסים לעשות את הטוב ביותר. הדבר הזה הוא נכון וצריך לעשות אותו.

יו"ר הוועדה העלה את התקנות להצבעה, והן אושרו ברוב קולות של שמונה תומכים, אל מול התנגדותה של ח"כ אימאן חטיב יאסין.

בטרם נעל את הישיבה, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי, כי כבר היו מקרים של תקנות שאושרו ולא קוימו ודרש מנציגי הממשלה כי אם מתעורר קושי כלשהו ביישום, מיד לחזור עם הדבר לוועדה, בכדי לבחון את הדברים.

 

 

 

 

20/01/2021