19.03.2024
 
אושר: רש"ת תוכל לבדוק שהמבקשים להיכנס לארץ עומדים בתקנות הסגר

 

 

 

שירות חדשות תיירות



ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום תיקונים לתקנות העוסקות בהגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות בתקופת הקורונה, שנועדו לתת לרשות שדות התעופה (רש"ת) סמכויות לסייע באכיפת הסגר ואיסור היציאה לטיסות. מדובר בהוראות הדומות להוראת שהיו בתוקף בסגר השני בחגים, התיקונים נכנסו לתוקף כבר ביום חמישי האחרון, ונכון לעכשיו יהיו בתוקף עד חמישי הקרוב ה-21 בינואר 2021.

היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו"ד רננה שחר, הסבירה את התיקונים ואמרה כי במסגרת הסגר הנוכחי צומצם ההיתר ליציאה מהבית למטרת טיסה. לכן מבקש התיקון הנוכחי לתת לעובדי רשות שדות התעופה (רש"ת) סמכויות לדרוש מהמגיעים לכניסה לנתב"ג אישור על כך שרכשו כרטיס טיסה לפני ה-7 בינואר, או אישור מנכ"ל משרד התחבורה, או הצהרה שהטיסה היא למטרה חיונית או דרכון זר או דיפלומטי.

עם זאת, לפי התקנות עובדי רש"ת יוכלו אך ורק להודיע לנוסעים ללא אישורים שאסור להם להיכנס לטרמינל אך לא לאסור כניסתם בפועל, שכן רק שוטר מוסמך למנוע את הכניסה.

היו"ר מרגי הקשה ושאל מדוע צריך את אישור הוועדה, אם הוועדה דנה בעבר בתקנות המסדירות את הנעשה בנתב"ג, אך בפועל נראות תמונות של "הפקרות מוחלטת". עו"ד שחר השיבה: "נעשה מאמץ רב להתנהל לפי התקנות, יש תופעה של התקהלויות ואלימות שקשה להתגבר עליהן משום שאנשים לוקחים לעצמם חירות". היו"ר מרגי אמר בתגובה: "אם יודעים שאי אפשר להפעיל את השדה כמו שהממשלה והכנסת אישור– אז לא מפעילים".

כמו כן ביקש היו"ר מרגי התייחסויות באשר לבדיקות בנתב"ג. נציגת משרד הבריאות, עו"ד טל פוקס, השיבה כי כל הנכנסים לישראל חייבים בבידוד במלונית, ואם יסכימו ויבצעו בדיקה אחת בשדה ושנייה לאחר תשעה ימים – יוכלו להשתחרר לבידוד בית. לדבריה, יש אכיפה מוגבלת על החוזרים מחו"ל והשבים מזמביה, דרום אפריקה, ברזיל ואיחוד האמירויות מחויבים בבידוד במלונית, ללא אפשרות לבידוד בית.

ח"כ בועז טופורבסקי אמר כי הנעשה בנתב"ג זה מחדל לאומי שאפשר היה למנוע אותו. "כשיש חיסונים אז זה באחריות ראש הממשלה, אבל כשיש מחדל מאשימים אחרים. 4,000 איש כבר מתו והמספר ממשיך לעלות ואת המחדל הזה צריך לחקור", אמר. ח"כ משה טור פז הוסיף כי חייבים לסגור את שער הכניסה לישראל ולהגביר אכיפה. ח"כ יבגני סובה קרא להקים, מיד אחרי הבחירות, ועדת חקירה ממלכתית. ח"כ מטי יוגב אמרה כי צריך פעולה משותפת של חברי הכנסת.

יו"ר איגוד הטייסים, קברניט מידן בר, אמר כי הדיבור על מחדל לא מקדם אותנו, וקרא לנהוג כמו במדינות רבות אחרות בעולם שמחייבות בביצוע בדיקה לפני הכניסה אליהן. מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ד"ר אשר שלמון, אמר כי התקנות הן המעט שניתן לעשות היום בכדי לצמצם את התנועה האווירית לישראל ואת היציאות הלא חיוניות לחו"ל. הוא הוסיף כי השבוע צפויה לצאת הנחיה לפיה זרים שירצו להיכנס לישראל יחויבו להציג בדיקת קורונה שלילית 72 שעות לפני העלייה למטוס, וכי ראש הממשלה הנחה לבחון כיצד להחיל זאת על נוסעים ישראלים.

מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, התייחס גם הוא לנושא הבדיקות ואמר כי לפי חוק אי אפשר לחייב אדם בבדיקה פולשנית, לכן הוחלט שמי שמתנגד לבדיקה ישלח לבידוד במלונית. עם זאת, חובת בדיקה לישראלים לפני הטיסה מחייבת התייחסות משפטים לשאלות רבות, בהן האם ניתן למנוע מישראלים להיכנס למדינה, מי יטפל בחולים שנשארו בחו"ל או בתיירים שאין להם כסף להמשיך את השהייה מחוץ לישראל? ועוד.

היו"ר מרגי קרא לרת"א ורש"ת שלא להמתין עד שתתקבל החלטה או עד שהאוכלוסייה תתחסן, ולהכין כבר עכשיו תכנית הפעלה. בתום הדיון אישרה הוועדה את התקנות כאשר בעדן הצביעו היו"ר מרגי, ח"כ אסנת מארק, ח"כ מטי יוגב וח"כ משה טור פז, בעוד שח"כ יבגני סובה בחר שלא להשתתף בהצבעה.

 

 

 

 

 

18/01/2021