18.04.2024
 
"לא ציפינו להפקרות בחו"ל"

 

 

 

שירות חדשות תיירות


ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, קיימה היום דיון מיוחד במצבה הקשה של תיירות הפנים והתיירנים במדינה, בשעה שהמדינה מאפשרת יציאת תיירים רבים לחו"ל. בפתח הדיון אמר היו"ר מרגי: "זה אבסורד שבתי המלון שוממים ובאמירויות מבלים 50 אלף ישראלים – מי שיכל לשחרר עשרות אלפי תיירים למקבץ בתי מלון בדובאי יכול היה להרשות לעצמו להכין מתווה לפתיחת מספר בתי מלון בארץ". הוא יזם את הדיון על רקע המראות של עשרות אלפי ישראלים בנתב"ג היוצאים לנופש בחו"ל, בעוד עסקיים תיירות רבים בארץ עדיין מושבתים.

שרת התיירות, ח"כ אורית פרקש הכהן, אמרה: "התקיים מצב אבסורדי שהשמיים פתוחים ושולחים ישראלים לנפוש בעולם, בעוד שבישראל קידמנו את מתווה האיים הירוקים, אבל בתי המלון בישראל סגורים. חשבתי בתור שרת התיירות שיש כאן אפליה. קיימתי שלוש שיחות עם שר הבריאות על זה, וממדי התחלואה התחילו לעלות. סיכמנו שיהיה איש קשר במשרד הבריאות וקבענו שיחה עם שלל נושאים מול משרד הבריאות– מסעדות, אטרקציות ובתי המלון. אין בשורות אבל אני מאמינה שלהיערך מראש זו הדרך".

רופאת מחוז המרכז במשרד הבריאות, ד"ר עפרה חבקין, אמרה: "משרד הבריאות לא אפשר לאנשים להתנהג בהפקרות בחו"ל, התוצאה הייתה הפקרות. הציבור יצא לחו"ל ולא שמר על הכללים ולכן ראינו שחלקם חוזרים חולים. לא ציפינו שזה מה שיקרה". ח"כ יבגני סובה אמר כי לא יכול להיות שאף אחד לא צפה שזה מה שיקרה בדובאי, שם יכלו להופיע זמרים ואמנים ישראלים.

סמנכ"ל משרד התיירות, פיני שני, אמר כי תמיד יש לחץ על משרד הבריאות לפתוח כמה שיותר עסקים. היו"ר מרגי הזכיר כי עוד באוקטובר קראה ועדת הכלכלה להכין מתווה, ושני השיב כי המתווה הוכן אך משרד הבריאות לא אפשר להפעיל אותו.

מנכ"לית התאחדות המלונות, יעל דניאלי, אמרה כי רק לפני חודש התקבלו המענקים שהובטחו לפני חצי שנה. לדבריה, רק 15% מבתי המלון פתוחים ו-85% מדממים. לדבריה, מלון שנפתח אבל התפוסה בו היא של 20% שווה לו להישאר סגור, ורבים יישארו סגורים עד שנראה את התיירות הנכנסת חוזרת לישראל.

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, אמר כי תכנית האיים הירוקים עובדת כבר חמישה שבועות בהצלחה, ואילת עדיין ירוקה. הוא הוסיף כי גם אם תתקבל החלטה על סגר, חייבים להשאיר את העיר פתוחה כי כלכלתה מושתתת על תיירות. מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, יוסי פתאל, הוסיף כי הסיפור של האמירויות מכעיס, אך זה לא מה שיביא ישועה לתיירות הפנים. הוא קרא לאשר הבאת תיירים במתווה שכבר הוסדר, ואמר כי משרד הבריאות מתעלם מהבטחות שנתן לוועדה בעניין הזה.

היו"ר מרגי סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה קוראת לקבינט הקורונה, משרד התיירות ומשרד הבריאות לקבל החלטות מאוזנות ביחס לפתיחת ענפי התיירות. הוועדה בדעה שפתיחת השמיים לתיירות ללא מתווה לפתיחת תיירות הפנים מייצרת חוסר איזון וקוראת למשרדי הבריאות והתיירות לגבש מתווה לפעילות תיירות הפנים, אף אם באופן חלקי ומוגבל".

הוא אף התייחס לנושא הפיצויים, ואמר כי הוועדה דורשת ממשרד האוצר להיכנס לעובי הקורה במתן סיוע לענף המלונאות". עוד קראה הוועדה, לכל ארגוני העובדים, לנצל את תקציבי ההשתלמויות והרווחה ולחזק את האיים הירוקים ואת התיירות הישראלית ולבחון הטבות מס למי שיצרוך תיירות פנים. היו"ר מרגי אף קרא לכל הגורמים להתכנס סביב שולחן אחד, על מנת לרכז מאמץ להחיות את ענף התיירות.





22/12/2020