29.03.2024
 
רשות שדות התעופה מתקשה לכסות עלויות

 

 

 

מאת עמי אטינגר *


ב-2019 הפסידה רשות שדות התעופה כ-111 מיליון שקל, בגין העברת תמלוגים לממשלה בסכום של 1.219 מיליארד שקלים. בינואר-יוני השנה הפסידה הרשות 711 מיליון שקל, כולל תשלום תמלוגים למדינה בסכום של 9 מיליון שקל. במשבר הקורונה תנועות המטוסים והנוסעים מתאוששים לאט


המצלצלים בקופת רשות שדות התעופה מתרוקנים בקצב מפחיד ומסוכן בגלל אי כיסוי עלויות התפעול. נכון להיום כ-3,400 עובדים נמצאים בחל"ת, הממשלה לקחה מהרשות בשנים 2016 - 2019 תמלוגים בסכום של 3.565 מיליארד שקלים, התנועה האווירית בנתב"ג מתאוששת בגין משבר הקורונה בעצלתיים, 99% מהחנויות והמסעדות בנתב"ג סגורות, ומדי פעם ישנם סגרים.

מקור ההכנסות העיקרי של רשות שדות התעופה הוא בעיקר מהפעילות הבינלאומית בנתב"ג. ההכנסות מתקבלות מתשלומי אגרות נוסעים, מטוסים, מטען, חניה, מהפעילויות המסחריות השונות ומהפעילויות שמספקת הרשות בגין מילוי תפקידיה. הכנסות נתב"ג מאפשרות גם להפעיל את נמל רמון בדרום את נמל חיפה ואת מעברי הגבול. בחודשים ינואר-אוקטובר ירדה תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג ב-80.01% ותנועת המטוסים בחודשים אלה ירדה ב-68.38%. בחודשים האלה הייתה גם ירידה של 32.57% בתנועת המטוסים וירידה של 51.61% בטיסות הפנים ארציות מנתב"ג. בירידות כאלה התוצאות הפיננסיות השליליות צצות במקביל.



הפסדים ברשות

ב-2019 היה הרווח בניכוי תמלוגים למדינה, שיועד לתוכניות פיתוח, הסתכם ב-1.1 מיליארד שקלים. התמלוגים למדינה באותה השנה היו בסכום של 1.219 מיליארד שקלים, כתוצאה מכך נגרם לרשות הפסד של כ-111 מיליון שקל. מתחילת 2020 ועד סוף חודש יוני הפסידה הרשות 711 מיליון שקל, כולל תשלום תמלוגים למדינה בסכום של 9 מיליון שקל.

193 נמלי תעופה באירופה במצוקה כלכלית

משבר נמלי התעופה בגין הקורונה הוא עולמי, כך למשל 193 נמל תעופה באירופה נמצאים במצוקה כלכלית בגין המשבר. כך מתברר מנתונים שפירסמה באוקטובר השנה מועצת נמלי התעופה (ACI - Airport Council International) האירופית. לדברי המועצה, אירופה מסתכנת בקריסה של חלק משמעותי ממערכת התחבורה האווירית שלה, אלא אם הממשלות יספקו לנמלים עזרה כספית נכבדה. באירופה פועלים 740 נמלי תעופה, התומכים בכ-277,000 מקומות עבודה ובמיליארדי יורו של עסקים.

ACI אירופה לא מכנה את 193 נמלי התעופה "בסיכון", אלא מסבירה, כי הקושי הכלכלי מתמקד בנמלי תעופה אזוריים. "שמונה חודשים לתוך המשבר, בכל נמלי התעופה באירופה נשרפים המזומנים, בעת שהם נשארים פתוחים עם הכנסות רחוקות מכיסוי עלויות התפעול, שלא לדבר על עלויות ההון", אמר מנכ"ל ACI אירופה, אוליבייה ינקובץ.

ACI אירופה דיווחה גם, כי בספטמבר הייתה מגמת ירידה נוספת של 73% ירידה בתנועת הנוסעים האוויריים, בהשוואה לתנועה הנוסעים בנמלי התעופה באירופה בספטמבר 2019. מועצת נמלי התעופה האירופית טוענת עוד, כי החלטות הממשלות להמשיך ולהטיל סגרים על הנוסעים במטרה להגביל את התפשטות הקורונה, פוגעות קשה בנמלי התעופה.

ACI אירופה מזהירה שגם נמלי התעופה הגדולים באירופה נמצאים בלחץ כלכלי-פיננסי קשה. זו הסיבה ש-20 נמלי התעופה הגדולים באירופה לקחו על עצמם חובות נוספים, בסכום של 16 מיליארד יורו, שזה שווה ערך לכמעט 60% מהכנסותיהם בשנה רגילה - והשנה היא בהחלט לא שנה רגילה.

לדברי ACI העולמי, עד סוף 2020 תהיה ירידה של 60% בתנועת הנוסעים ובהכנסות בנמלי התעופה, בהשוואה לתחזית הבסיס שנאמרה שתחילת השנה. לדברי הארגון, פגיעה כזו בענף מהווה איום קיומי, והשלכותיו חורגות בהרבה מעבר לאובדן הרווח התפעולי המיידי. לכן, למשבר התחבורה האווירית, שנגרם על ידי מגיפת הקורונה, יהיו השלכות מרחיקות לכת על עסקי נמלי התעופה, כולל עלייה בסיכונים הפיננסיים בשנים הבאות.


חוסר וודאות

חוסר הוודאות על ההתאוששות הצפויה של התנועה הוא רב. מומחים רבים מצביעים על שינוי ביקוש מבני אפשרי, הגורם לחלק ניכר מנסיעות העסקים ואף הפנאי שלא לחזור בעתיד. בסיס לקוחות מצומצם עשוי להחליש את התאוששות התנועה וכפועל יוצא מכך יקטנו ההכנסות של נמלי התעופה בטווח הבינוני והארוך. קיטון שיפעיל לחץ כלפי מטה על הביצועים הכספיים של הענף, יגדיל את הנזילות, כושר הפירעון והחובות של נמלי התעופה.

כאשר ההכנסות מצטמצמות במהירות רבה יותר מזו שיכולה להשיג הבלימה בעלויות - ורכיבי עלויות גדולים נותרים קבועים, הענף עד לשינוי משמעותי באמצעי הנזילות. יתרה מכך, יחס חוב ל- EBITDA גבוה יותר מרמז, כי נמל התעופה ממונף בכבדות, ומסמן, כי נמל שכזה עלול להיתקל בקשיים בתשלום חובותיו.

ACI העולמי מציין עוד, שכאשר ישנה ירידה קיצונית בתנועה, מדדי החוב מרקיעים שחקים: ירידה של 50% בהיקפי הנוסעים מתורגמת להכפלת החוב לנוסע מכ-65 דולר ל-130 דולר במקרה של צפון אמריקה (ומכפיל את הנתון אם מחושב על בסיס נוסעים מתוכננים).









__________________________________

*
עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידי עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות.





11/11/2020