29.03.2024
 
גרוטו זעם ונטש דיון בנושא פתיחת הצימרים

 

 

 

שירות חדשות תיירות


ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, קיימה היום דיון שעסק בגיבוש מתווה שיאפשר כניסת תיירים לישראל. היו"ר מרגי פתח את הישיבה והזכיר כי הדיון מתקיים על רקע המשבר העמוק בענף התיירות. לדבריו, חייבים להתחיל תהליך זהיר של פתיחת תיירות הפנים והחוץ, שכן מדובר באחד ממנועי הצמיחה של המשק. הוא התייחס גם לנושא הצימרים, ואמר כי הוא לא מבין למה פתיחתם מתעכבת. עם זאת הקפיד היו"ר מרגי להדגיש כי החזרה צריכה להיות מבוקרת, כדי שלא יקרה מה שקרה אחרי הגל הראשון.

במהלך הדיון התייחס המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, לנושא הצימרים ובמהלך דבריו התפרץ ח"כ מיקי לוי. בעקבות חילופי הדברים בין השניים נטש פרופ' גרוטו את הדיון בזעם. היו"ר מרגי מתח ביקורת על התנהלותו של פרופ' גרוטו וקרא לו להתנצל בפני חברי הכנסת.

סמנכ"ל משרד התיירות, פיני שני, ציין כי "מתווה לכניסת תיירים ממדינות ירוקות הוצג למשרד הבריאות לפני למעלה מחודשיים ובפועל הוא יושב על שולחן הנהלת משרד הבריאות ומחכה לאישור. אנחנו לא משלים את עצמנו שיהיו תפוסות גבוהות, אבל נתחיל להניע את הגלגלים. משרד התיירות בעד פתיחת הצימרים. שרת התיירות הציגה את זה ועמדתה לא התקבלה. לפי המתווה לתיירות נכנסת – תיירות ממדינות ירוקות תיכנס ללא בדיקות מתווה פשוט וקל שמחכה לאישור הנהלת משרד הבריאות".

מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ד"ר אשר שלמון, הסביר: "השר חשב שלא נכון לאשר מתווה כזה כשכל הציבור נכנס לסגר. אבן הנגף העיקרית שלנו היא התחלואה בעולם. חשבנו על מדינות שהיו ירוקות ולצערנו הן אינן כבר. כרגע נשארים עם קנדה קוריאה ויפן, אבל אני מסכים שצריך להתחיל עם מישהו כדי להניע את התעשייה הזו. מסכים שכשתתאפשר פתיחת מלונות יתאפשר המתווה הזה. לגבי הצימרים השרה העלתה את זה לפני השר שלי וההחלטה היא לא לפתוח בשבוע הבא. מניח שזה יעלה לקבינט מתוך צורך ברור. צריך לזכור שזה לא חסר כל סיכונים, מצד שני ברור שצריך להניע את התעשייה הזו".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, יצא משיבת הקבינט כדי להשתתף בדיון, ואמר: "אנחנו מסתכלים על התמונה הכוללת, כי למעשה כל מגזר אפשר היה לפתוח בנפרד והכל היה מצוין. מתווה תיירים ממדינות ירוקות אפשר לקדם אותו כמתווה ירוק לירוק, אחת הבעיות שאין כל כך מדינות ירוקות לכן יהיה קשה להביא תיירים ממדינות ירוקות. הביעה היא רק העיתוי והעיתוי כרגע הוא לא מתאים".

ח"כ עידן רול אמר כי אי אפשר לעשות תוכנית אחת שתתאים לכולם, ואפשר לפתוח את הצימרים עם הפרדה. מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, יוסי פתאל, אמר כי צריך חודש להתארגן וקרא לאשר מבעוד מועד את המתווה ולפרסם אותו. ח"כ יבגני סובה הוסיף כי הענף קורס והממשלה לא מסייעת. ח"כ איילת שקד אמרה כי זו איוולת שהצימרים סגורים וכי חייבים לאשר כבר את מתווה כניסת אנשי העסקים.

פרופ' גרוטו התייחס לנושא הצימרים ואמר כי אלו יפתחו רק בשלב שלישי. ח"כ אסף זמיר שאל מדוע ומה הסכנה שבהם. פרופ' גרוטו השיב כי אין סכנה ספציפית, העומס הכללי הוא הסכנה. בתגובה לדברי גרוטו אמר היו"ר מרגי: "המשק לא מחכה להחלטת הקבינט. משרדי הממשלה לא נכנסו לסגר, צריך להכין מתווה, לאשר מולכם ובמידה ופתחתם צריך לדעת איך המלונות יעבדו".

שר התיירות לשעבר, אסף זמיר, שאל מה הסכנה במשפחות שמתארחות בצימרים. פרופ' גרוטו השיב כי צימרים יפתחו בשלב השלישי וכרגע אנחנו לפני השלב השני. בשלב זה התפרץ ח"כ מיקי לוי בצעקות, ושאל מדוע לא לפתוח את הצימרים. בעקבות ההתפרצות אמר פרופ' גרוטו כי אם כך יתנהל הדיון אז הוא נוטש אותו ושחברי הכנסת יפנו לקבינט. היו"ר מרגי אמר בתגובה כי "ההתנהגות הזו אינה מקובלת ולא כך צריך להתנהג בעל תפקיד שמצופה ממנו להתנהל באורח רוח ובסבלנות, אם לא אז שייקח חופשה או שהמעביד שלו יוציא אותו לחל"ת, כמו רבים במשק".

דוברת מטה עתיד התיירות, אילנה סלום, אמרה כי יושב בדיון שר התיירות לשעבר שהבטיח הבטחות ושום דבר לא קרה. ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, קרא לפתוח את העיר ולעודד הגעת תיירים מבחוץ, בכפוף לבדיקות קורונה. הוא הוסיף כי המתווה לא יכול להתייחס רק לבתי מלון, מאחר ואין היגיון לסגור אנשים בבית מלון ולא לפתוח את הסיורים, האטרקציות והמסעדות.

היו"ר מרגי סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה קוראת למשרד הבריאות לאשר את המתווה שהגיש משרד התיירות, כדי שהעוסקים יוכלו להיערך לכניסת התיירים וקוראת למשרד הבריאות להקדים את פתיחת הצימרים במגבלות הנדרשות. הוועדה מודה למשרד הבריאות על עמידתו האיתנה בשמירה על בריאות הציבור במשבר הקורונה, אך יחד עם זאת אני מוחה על אבדן העשתונות שהיה בדיון מצד פרופ' גרוטו וחושב שראוי שתבוא התנצלות מצד פרופ' גרוטו. הוועדה קוראת למשרד הבריאות, ולמשרדים הייעודיים, להכין מתווה יציאה בכל תחום ולא להמתין לרגע בו תאושר היציאה".








26/10/2020