28.03.2024
 
מדריך זכויות בנושא ביטול טיסה

 

 

 

שירות חדשות תיירות

בעקבות התפרצות נגיף הקורונה וסגירת השמיים, ביום 14.7.2020 נכנסה לתוקף הוראת שעה לתיקון חוק שירותי תעופה המאריכה את המועד להשבת כספי הצרכנים במקרה של ביטול טיסה בתקופת המשבר. 

המועצה הישראלית לצרכנות הכינה עבורכם מדריך קצר המבהיר את השינויים והזכויות שלכם במקרה של ביטול טיסה.


מתי התיקון לחוק חל?
התיקון לחוק חל על טיסות שבוטלו כשמועד ההמראה הנקוב בכרטיס הטיסה הוא בתקופה שבין 1.3.20 ועד ליום 31.8.2020. לשרת התחבורה באישור ועדת הכלכלה האפשרות להאריך את הוראת השעה בתקופות נוספות ועד תשעה חודשים במצטבר.


מה המועד האחרון להשבת התמורה?
במקרה של ביטול טיסה ע"י חברת התעופה, על חברת התעופה או המארגן להחזיר לנוסע את התמורה ששילם, תוך 90 יום מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה או עד ליום 14.8.2020 לפי המאוחר מביניהם.
לפיכך, אם מועד ההמראה חל עד ליום 15 במאי, המועד האחרון להשבת התמורה חל ביום 14.8.2020 ואם מועד ההמראה חל החל מיום 16 במאי 2020, על חברת התעופה/המארגן להחזיר את התמורה תוך 90 יום ממועד ההמראה.
דוגמא 1: נוסע שמועד הטיסה היה ביום 20.5.2020 זכאי לקבל החזר תוך 90 יום מהמועד הנ"ל, כלומר עד ליום 18.8.2020 (תוך 90 יום).
דוגמא 2: נוסע שמועד טיסת היה ביום 30.4.2020 זכאי לקבל החזר עד ליום 14.8.2020 ולא תוך 90 יום.
חשוב לציין: הנוסע לא חייב לבקש החזר בכתב, כי ברירת המחדל היא השבת התמורה אלא אם הנוסע בחר בחלופה אחרת.


האם חברות התעופה יכולות להציע שובר זיכוי או טיסה חלופית במקום החזר כספי?
על חברת התעופה להודיע באופן ברור לנוסעים על זכותם לבחור בין: השבת התמורה, כרטיס טיסה חלופי או שובר זיכוי. נוסע שלא בחר באחת החלופות זכאי להחזר כספי.
ככל שהנוסע מעוניין בכרטיס חלופי או בשובר זיכוי עליו לפנות לחברת התעופה בכתב.


האם ניתן לעשות שימוש בחלק משובר הזיכוי, או להעביר אותו לאדם אחר?
השובר יהיה תקף לשנה לפחות ויהיה ניתן לממש אותו לרכישת כל שירות שמפעיל הטיסה, או המארגן מציע למכירה, אף אם השירות אמור להינתן לאחר תום תקופת השובר.
הנוסע יהיה רשאי להעביר את שובר הזיכוי לאדם אחר ללא הגבלה וללא תוספת תשלום.


מה קורה אם הנוסע לא מימש את שובר הזיכוי?
נוסע שלא יממש את השובר (או חלק ממנו) עד לסיום תוקפו, יהיה רשאי לקבל את התמורה ששילם בתוך 21 ימים מהמועד שבו פנה לחברה בכתב.


האם הנוסע זכאי להטבות נוספות?
פיצוי כספי: הצרכן לא יהיה זכאי לפיצוי הקבוע בחוק המחושב לפי מרחק הטיסה.
שירותי לינה: במקרה שטיסה בוטלה והצרכן זקוק לשירותי לינה עד למועד הטיסה החדש, זכאותו לשירותי לינה תוגבל לשני לילות בלבד.
האם הוראת השעה תקפה גם על טיסות שהיו אמורות לצאת לפני ה-1 במרס 2020?
הוראת השעה תחול על טיסות אלה בתנאי שהטיסה הייתה מיעד שבמועד ההמראה חלה על מי שחוזר ממנו חובת בידוד בית בהתאם לצו בידוד בית.


רכשתי כרטיס טיסה דרך סוכנות נסיעות וחברת התעופה מפנה אותי לסוכנות. מה עלי לעשות?
חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) קובע כי הנוסע רשאי לפנות לסוכנות הנסיעות ולבקש סיוע בקבלת ההטבות המגיעות לא על פי חוק. בהתאם, במקרים בהם הכרטיס נרכש באמצעות סוכנות נסיעות, אנו ממליצים לפנות בכתב לסוכנות הנסיעות ולבקש סיוע לקבלת ההחזר המגיע לו על פי החוק.











20/07/2020